Annons

Vanliga Canon-kameror i fartkameror?

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Ett tips för den som väntar på ett pass och det gamla har gått ut:
Beställ ett nationellt ID-kort. Det tog en vecka att få. Gäller för resa inom Schengenområdet.
Just nu är det rabatt på sådana kort. Endast 100 kr om man inte beställer det samtidigt som ett pass. I det senare fallet kostar kortet 400 kr.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Kikade på en fartkamera i mitt område. Såg ej objektivet, men ytterst sitter ett polfilter, B+W 67 circular E.
Skulle matcha Nikons 85/1.8G (eller Z-varianten) t ex, dock ej det äldre 1.8D, om de bytt till småbild och behåller ungefär samma avstånd som med 50 mm. Jag har ett mycket vagt minne av att jag sett någon kravställning e dyl i stil med 36 MP vid något tillfälle när man velat öka den tekniska kvaliteten, för att få bättre uppklarningsprocent än de äldre kamerorna, men jag kan minnas fel. Kamerorna ska ju fungera under en stor mängd förhållanden och man kan ju inte gå på med hur stark blixt som helst, plus att föraren och nummerplåten blir en relatIvt liten del av bilden.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Skulle matcha Nikons 85/1.8G (eller Z-varianten) t ex, dock ej det äldre 1.8D, om de bytt till småbild och behåller ungefär samma avstånd som med 50 mm. Jag har ett mycket vagt minne av att jag sett någon kravställning e dyl i stil med 36 MP vid något tillfälle när man velat öka den tekniska kvaliteten, för att få bättre uppklarningsprocent än de äldre kamerorna, men jag kan minnas fel. Kamerorna ska ju fungera under en stor mängd förhållanden och man kan ju inte gå på med hur stark blixt som helst, plus att föraren och nummerplåten blir en relatIvt liten del av bilden.
Kan vara ett sådant objektiv om man går efter fästet för motljusskydd
 

Bilagor

PMD

Aktiv medlem
Hemmabyggda drönare? Orlan-10 (och -30) är allt annat än hemmabyggda. De är visserligen delvis mycket enkelt och billigt byggda, men det är knappast en nackdel.

Priset är i miljonklassen.

[Red. Stafvel]
 
Senast ändrad:

acke

Avslutat medlemskap
Jag blir väldigt fascinerad av ert djupa engagemang i att reda ut om fartkamerorna är av fabrikat Nikon eller Canon. Vad bottnar detta intresse i? Nyfiken på att förstå drivkrafterna. 😊
 

PMD

Aktiv medlem
Det framgår av första inlägget i tråden varför kameramärket är intressant.

F.ö. orkar jag inte skriva till Aftonbladet för att klaga på desinformationen i artikeln som länkas till i inlägg #34
 
ANNONS