Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vant mig med bildstabilisator (70-200)...

Produkter
(logga in för att koppla)

JOOO

Aktiv medlem
Hoppas ni inte spyr nu... ;p

Detta gäller i princip 70-200 F4 vs F2,8 IS så ni som är trötta på det ämnet kan sluta läsa nu.

Jag har nu Nikons 70-200/2,8VR (= med stabilisator) och tycker det är ett grymt bra objektiv (finns dom som säger att det kanske är Nikons bästa alla kategorier), enda nackdelarna som jag kan se är att det är dyrt, stort och tungt.

Av diverse anledningar kommer jag börja använda Canon och har då börjat kolla in objektiven 70-200/4 och 2,8 IS.
F4:an verkar i mina ögon som ett kanonobjektiv dvs relativt litet, lätt och billig... MEN frågan är om jag kommer sakna IS:en, den större bländaren och eventuellt bättre bildkvalité så mycket att jag kommer ångra mig nu när jag har vant mig med Nikons 2,8VR... (jag hoppade direkt på 2,8VR och har således ingen erfarenhet av "sämre" objektiv i det här zoomomfånget).

Det vanliga är ju att folk "byter upp" sig och inte tvärtom... Någon här som har "bytt ner" sig..?

En annan fråga angående Canon's 70-200/2,8, jag har läst att den kan vara något soft på största bändaren. Ses det som ett problem? Någon som vet om Canon's 70-200:eek:r är softare än Nikon's (själv upplevde jag Nikon's som knivskarp i alla lägen...)..??

TIA :)

Jooo... men samtidigt kanske jag skulle bli glad åt den lägre vikten samt det andra objektivet jag skulle kunna köpa för mellanskillnaden... :)

Faktiskt lite sugen på 28-300 IS USM.. från en sak till en annan... ;P

Eftersom jag inte använt objektiven så kan jag inte uttala mig om de optiska egenskaperna.

Är dock lätt konfunderad över din fundering över om du kommer att sakna ljusstyrkan & bildstabiliseringen då du lätt bör kunna räkna ut detta själv beroende på dina behov...

Med tanke på dina bilder så ser jag dig som en mycket avancerad fotograf som bör kunna lista ut detta själv :), du är duktig!

De optiska egenskaperna var en annan sak...

//Larsa

Hmmm, sakna och sakna... jag har själv alldrig provat IS eller dylikt men så myvket vet jag att 2,8 till 4 = -1 steg och de steg IS ger (+2) skulle tillsammans ge dig ett objektiv som ger dig samma skärpa vid tre gånger så mycket ljus... ljuset är iallafall för mig mycket värdefullt.

Lite kufiskt va?, jag menar kort och gott att med VR:n inräknad så kan man jämföra f2,8an med f8 (kanske mer).

sedan kan man ju prata om skärpedjup och möjligheterna till ett kort sådant.

Detta säger Fredrik som tror på troll & fasta brännvidder. WWW.K47.SE

Om du kommer sakna vr/is eller inte beror nog på vad du fotar och hur du fotar...själv har jag en sigma 70-200/f2,8 och har aldrig saknat vr/is då jag nästan uteslutande har fotat på frihand i bra ljus som har tillåtit tillräckligt snabba slutartider för att ge skarpa bilder och då det har varit sämre ljus har jag alltid haft stativet till hjälp..så fota du mest på frihand är nog 70-200/2,8 is det självklara valet...vad det gäller skärpe,kontrast och färgåtregivning mellan 70-200/f2,8 is och 70-200/f4 så ska dom vara likvärdiga.

Själv så önskar jag mig en ljusstyrka så nära 1 som möjligt samt en oerhört effektiv bildstabilisering...

//Larsa zom drömmer...

.Z. skrev:
Eftersom jag inte använt objektiven så kan jag inte uttala mig om de optiska egenskaperna.

Är dock lätt konfunderad över din fundering över om du kommer att sakna ljusstyrkan & bildstabiliseringen då du lätt bör kunna räkna ut detta själv beroende på dina behov...

Med tanke på dina bilder så ser jag dig som en mycket avancerad fotograf som bör kunna lista ut detta själv :), du är duktig!

De optiska egenskaperna var en annan sak...

//Larsa
Alltså, givetvis skulle jag sakna IS och större bländare... MEN kanske inte så mycket att jag skulle ångra mig...
Det jag undrar är om det finns någon som har erfarenhet av båda objektiven och som faktiskt föredrar det mindre, lättare och billigare objektivet eller absolut föredrar F2,8 med IS... Det finns ju som sagt fördelar och nackdelar med allt och F4:an har fått mycket bra kritik ;)

Att jag kanske kan ta hyfsat bra bilder behöver inte betyda att jag är en avancerad fotograf... ;p men tack för komplimangen :D

JOOO skrev:
Alltså, givetvis skulle jag sakna IS och större bländare... MEN kanske inte så mycket att jag skulle ångra mig...
Det jag undrar är om det finns någon som har erfarenhet av båda objektiven och som faktiskt föredrar det mindre, lättare och billigare objektivet eller absolut föredrar F2,8 med IS... Det finns ju som sagt fördelar och nackdelar med allt och F4:an har fått mycket bra kritik ;)

Att jag kanske kan ta hyfsat bra bilder behöver inte betyda att jag är en avancerad fotograf... ;p men tack för komplimangen :D

Jag har inte jämfört just 70-200/2,8 och 70-200/4, men jag tror de flesta tycker att de är likvärdiga vad gäller bildkvaliteten.

Om du har har råd och vet att du inte kommer att lämna objektivet hemma för att det är för tungt är 2,8 IS det bästa (och så hemskt tungt är det ju inte). Det finns ju också utan IS för några tusenlappar mindre om det bara är kortare slutartid man är ute efter (stabilisering på längre slutartider går ju att åstadkomma med stativ).

Ett 70-200/4L kostar ju å andra sidan inte så mycket. Om du köper ett sådant och utnyttjar Canons cashback-erbjudande kan du nog senare sälja det utan att förlora så många hundralappar.

Jag ville egentligen ha 2,8:an med IS, men plånboken vann, så det blev en 4,0 :)

Anders,

Jo det skulle inte kosta så mycket att först testa F4:an... har du helt rätt i :)

Kanske det är dags för dig att "byta upp" dig snart, i så fall kan jag ju köpa ditt..? ;P

Hade F4:an med IS funnits för ett par tusingar mer så hade jag lätt hoppat på det...

ANNONS
Götaplatsens Foto