Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Var är mina dokument?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonas Eldred

Aktiv medlem
För ett tag sen kraschade min dator och den har inte gått att få igång igen. För att komma åt mina bilder och filer satte jag in hårddisken som slav i en annan dator.

Jag har lyckats komma åt mycket av det som fanns på disken på det viset, men jag kommer inte åt allt som fanns på skrivbordet och i mappen Mina dokument.

Är det någon som vet hur jag ska göra för att komma åt/hitta filerna. Jag utgår ifrån att de finns kvar på disken även om jag inte vet var.

Tack på förhand,
Jonas

Det är inte så att du har svenska tecken i nåt användarnamn/profil på den kraschade datorn och ett utrikiskt OS i den nya datorn?

Då har jag varit med om att inte allt syns

Här hittar jag Mina Dokument när min dator "krashade" för någon vecka sedan. Är inte helt säker på om det alltid är så, men kan vara värt att kolla. Windows XP på min dator.

C:\Documents and Settings\"Ditt kontonamn på den krashade datorn"\Mina dokument

Martin

Här hittar jag Mina Dokument när min dator "krashade" för någon vecka sedan. Är inte helt säker på om det alltid är så, men kan vara värt att kolla. Windows XP på min dator.

C:\Documents and Settings\"Ditt kontonamn på den krashade datorn"\Mina dokument

Martin

Windows 7: C:\Users\<ditt namn>\Documents

Båda datorerna körs (eller snarare kördes för den kraschade då) med Windows XP Home.

Jag har inte hitat någan mapp med mitt namn på dengamla hårddisken. Det finns någon mapp med "alla användare" och så finns det en "standard" - jag undrar om det kan vara den, men den har jag inte tillgång till.

Båda datorerna körs (eller snarare kördes för den kraschade då) med Windows XP Home.

Jag har inte hitat någan mapp med mitt namn på dengamla hårddisken. Det finns någon mapp med "alla användare" och så finns det en "standard" - jag undrar om det kan vara den, men den har jag inte tillgång till.

Har du ändrat filrättigheterna på disken?

Då "krashade" den kanske för att din profil försvann...gjorde den det så lär alla filer sparade under din profil vara borta.

Spara aldrig filer på samma disk som ditt operativsystem(C:)

Tips för att vara säker...använd sökfuntionen på hela disken efter dina filer.

Kanske kan köra ett diskrecoveryprogram för att återställa "raderade" filer.

Har hjälpt andra med liknande fel. Jag hittade ett gratisprogram som heter easeus data recovery och det programmet hittade väldigt mycket som inte gick att få fram i vanliga utforskaren. Det tar en stund (2-3timmar) för programmet att gå igenom hårddisken men det var det värt.

Har hjälpt andra med liknande fel. Jag hittade ett gratisprogram som heter easeus data recovery och det programmet hittade väldigt mycket som inte gick att få fram i vanliga utforskaren. Det tar en stund (2-3timmar) för programmet att gå igenom hårddisken men det var det värt.

Du är en ängel! Jag har precis lyckats återskapa allt som fanns i Mina Dokument. Som du sa tog det ett tag, men det var det helt klart värt!

Tack så väldigt väldigt mycket.

/Jonas

Som Gurra G säger, ett tips för liknande situationer är Knoppix (laddas hem lagligt från http://knopper.net/). Det är en specialversion av linux, som startas från CD-skiva. Den ändrar _ingenting_ på din hårddisk om du inte specifikt säger till om det. Och den bryr sig inte det minsta om de rättigheter du satt i Windows...

Det kan ta lite tid att lära sig, men det finns underbart kraftfulla verktyg i paketet.

ANNONS
Götaplatsens Foto