Annons

Var finna information (länkar, magasin..) om canon-objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

david_hakansson

Aktiv medlem
På jakt efter canon-objektiv (autofokus, begagnat) till min D60 och är intresserad om er vetskap om vilka bra länkar som finns med recensioner, tester osv. Eller ska man ta en titt i tidningen FOTO..något speciellt nummer?

ps. Söker zoomar kanske 18-35, 35-105, 100-200mm, max 3.000 styck...original, eller annat, vad ger mest för pengarna? ds.

Lite fakta hittar du här

Jag kommer att fylla på med en artikel om lite tankar om objektivval.

Orginalzoomar 20-35/3.5-4.5 USM, 28-105/3.5-4.5 USM är prisvärda som begagade.

Annars finns användarrecensioner på bl.a. www.photozone.de och www.photographyreview.com

Dessa är dock ofta väldigt blandade och kanske bedömningen inte är gjord alldeles korrekt i avsaknad av refernspunkter.

Annars kan du alltid fråga. ;)

En annan bra sida med ägarrecensioner är ju

http://www.fredmiranda.com

klicka dig in på reviews och där kan du välja mellan canon primes eller canon zooms, samt sigma och tokina.

Vad är du på jakt efter för objektiv?

/ Jerker

Jerker> Objektiv passande till Canon D60, autofokus, ingen betydelse om nytt eller begagnat. Köper det som är mest prisvärt. Prioriterar optiken, dvs skärpan. Ljusstyrka av mindre värde eftersom jag använder stativ till det mesta. Föredrar zoom så länge som kvalitéten inte blir för låg. Har tidigare använt mig av fasta objektiv och tycker att det är lite bökigt i längden. Kan tänka mig att ge 2000-3000:- per objektiv.

IS kan vara av intresse men vill inte behöva betala allt för mycket extra för det.

EF-S objektiv för digitalt är jag lite osäker om de är en så bra investering om storleken på sensorn för min nästa kamera är större..hmm..tål att tänkas på.

david_hakansson skrev:
EF-S objektiv för digitalt är jag lite osäker om de är en så bra investering om storleken på sensorn för min nästa kamera är större..hmm..tål att tänkas på.
Jag är säker på att det är en kass investering till din D60, eftersom de inte kommer att passa. Spegeln kommer att smälla i bakänden på objektivet. EF-S objektiven passar i dagsläget endast 300D och 20D (som inte finns ute än).

Ett alternativ är ju Tamrons 28-75/2,8 det är en fin zoom som du kan hitta begagnad för 3000 kronor. Objektivet är skarpt men fokuserar inte lika snabbt som Canons motsvarande med USM men då kostar det ju bara en tredjedel av vad canons kostar.

Annars kan jag nog inte rekommendera något i den prisklassen förutom de objektiv som Jeppe redan har tagit upp som användningsbara.

/ Jerker

(Håll dig till dina fasta objektiv om du har såna, de kommer alltid att vara skarpare än zoomarna)

ANNONS
Götaplatsens Foto