Annons

Var framkallar jag mer än 30 diarullar billigast?

Produkter
(logga in för att koppla)

Goldfish

Aktiv medlem
Jag har ställt en liknande fråga tidigare och bl.a. fått förslag att beställa fotopåsar från Scandinavian. De kostar 61 kr/st om man beställer runt 30 påsar. Det är det jag hittills kört med, men nu är det många rullar på en gång som ska framkallas.

Jag undrar om någon har tips om (och hur) man kan få det billigare, fortfarande ramat med bra kvalité? Ex. om man skulle gå med i någon fotoklubb så nämnde någon att man fick bra rabatt på framkallning på något ställe. Maila gärna mig om tips.

Goldfish skrev:
Jag har ställt en liknande fråga tidigare och bl.a. fått förslag att beställa fotopåsar från Scandinavian. De kostar 61 kr/st om man beställer runt 30 påsar

Vet inte vilka fotopåsar du syftar på här, men de jag använder mig av från Sc.Photo kostar absolut inte så mycket. Titta efter påsar (hos just Sc.Photo) som heter Q-mail för 37:-/st istället. Fler än 10st och du betalar 35:-/st för dessa. Ännu billigare om du beställer 50st på ett bräde har jag för mig. Labbet finns i Jönköping och är ett proffslabb.

Ramar gör du bäst själv!

Jag gör också som forstheim, använder Q-mailer från Sc.Photo för 35kr/st vid 10-p och ramar själv. Det har nog aldrig hänt att samtliga bilder på en rulle varit värda att behålla så färdigramat blir bortkastat för min del.

Q-mailer tycker jag dessutom fungerar bra. Jag har aldrig fått en repad eller på annat sätt skadad film tillbaka, så dom rekommenderas.

billig och snabb E-6 framkallning i Sth

Jag åker till Maxfoto på Olof Palmes gata (strax öster om Drottninggatan). Dom tar 40:- per rulle och levererar klippta remsor i plastfordral. Dessutom gör dom det på en timme utan extra kostnad. Har man 10 rullar el fler blir det 36:- per rulle. Dör gör även 120 och 220 format.

Re: Re: Var framkallar jag mer än 30 diarullar billigast?

forstheim skrev:
Ramar gör du bäst själv!

OK, om jag skulle rama själv så har jag ett par frågor:

1) Är det svårt att få det noggrant och bra? (det är en förutsättning)

2) Det finns hjälpmedel i form av klipp och monteringsmaskiner, men vilken rekommenderar ni?

3) Som elohim frågade, var köper man ramar billigast? Har läst att flera är nöjda med Gepes glaslösa 2 mm. Några tips på billiga inköpsställen?

Tänk bara på att det är inte alla projektorer som kan hantera Gepes glaslösa 2 mm (har själv en projektor som inte fixar så tunna ramar). Som glad amatör tycker jag att glaslösa ramar fungerar bra till vardags. Men när jag skickar in till tävlingar så är det glasade ramar som gäller.

1) Nej, vill ju att det ska bli rakt och fint och dammfritt. Så, pilligt kan det vara och ibland tar det tid. Men det beror nog på att jag gör det för sällan.

2) Enkel "maskin" av äldre modell som bara klipper. Monteringsmaskin kanske kan vara bra om du monterar MYCKET dia.

3) Har aldrig jämfört pris på ramar faktiskt. Sist gav jag 199 SEK på ScandinavianPhoto för 100 st Gepe glasade. Jag tyckte inte det var dyrt, men det kanske det var...

/AnnaKarin

Det rekommenderas inte att skicka diabilder någonstans överhuvudtaget i glasade ramar. Orsake är att om de utsätts för våld så kan sprucket glas skada bilden.

Ja FOTO ja. Men jag brukar inte delta i FOTO's tävling med dia, dit skickar jag enbart påsikt. Nej, jag tänker mera på tävlingar i fotoklubbens regi typ Västsvenska fotoexpon och RIFO etc etc.

Om ett dia utsätts för våld så spelar det nog ingen roll om det sitter i glasad eller oglasad ram. Det kan ju i så fall lika gärna vara något annat vasst som kommer åt diat om det inte är glasat. Nej, jag fortsätter allt att montera glasat. Det skyddar ju som sagt i alla fall diat mot damm och fingeravtryck.

/AnnaKarin

ANNONS
Götaplatsens Foto