Annons

Var hittar man fresnel-lins?

Produkter
(logga in för att koppla)

Brummelisa

Aktiv medlem
Hej!

Jag letar efter en sån där fresnel-lins som man har för att kunna läsa lite bättre (man håller den över texten och så förstoras texten.

Jag tänkte sätta den på min mattskiva på min storformatare (4x5").

Jag bor i Jönköping, men vet inte var man kan hitta en sån alternativt på nätet någonstans.

Vet du?

/ Marcus
 

ROYSAN

Aktiv medlem
Man kan plocka en från en skrotad overheadprojektor.
Kondensorn är en stor sådan lins. 300 - 350 mm kvadrat.
Kondensorn är den glasplatta där man lägger filmen som skall projiseras. Dvs glaset.
Den är ju stor men i vissa fall av plast och går att såga till. Ibland är den dubbel och ger då två linser.
Går inte det kan du tända brasan med den som brännglas. Måste dock vändas åt rätt håll, men ger en otroligt snabb bränneffekt och tänder en kubbe på sekunder.
Det kan ge kul effekter att fotografera genom den.
OH prjektorer skrotas numera till förmån för Videoprojektorer.
Objektivet, dvs linsen på stolpen är även den kul att spara. Ett vidvinkel objektiv på c:a 400 mm.
 

Brummelisa

Aktiv medlem
Galaxens President skrev:
Vad ska det vara för bränvidd på en fresnellins för mattskivan?

Kan inte sådant vara kritiskt?
Enligt någon spelar brännvidden enbart roll om man placerar fresnellisten mellan själva objektivet och mattskivan. Om man placerar fresnellinsen utanför mattskivan ska det inte spela någon roll.

/ Marcus
 

Brummelisa

Aktiv medlem
Jag testade den från teknikmagasinet och jag märker ingen skillnad alls. Jag har provat att både ha den innanför mattskivan och utanför. Men det blir inte ljusare alls (jag har självklart provat genom att vända den). Det blir lite större när jag håller den en bit ifrån mattskivan, men inte ljusare.

Finns det speciella fresnellinser till kameror?

/ Marcus
 

Brummelisa

Aktiv medlem
Pongu skrev:
Varför skulle det blir ljusare menar du?

/Pontus
Därför att jag trodde det var hela vitsen med att man har fresnel-linser på mattskivor. Min Hasselbladare har vad jag tror är fresnel-lins på (det är små ringar som fresnellinsen har) och är mycket ljusstarkare än en vanlig mattskiva (som jag också har provat på bladaren).

/ Marcus
 

frsk

Aktiv medlem
Jodå, visst blir det ljusare. Har en till min 4x5" och det blir betydligt ljusare i framför allt hörnen. Vilket märke det är på min vet jag inte men den är ursprungligen tillverkad för Sinar. Bästa, F.
 

bEPH

Aktiv medlem
Jag kanske är trött nu, men är fresnellinsen nåt som ni lägger på mattskivan eller är den mattskivan?
Dvs där det fungerar och blir ljusstarkare.
 

Brummelisa

Aktiv medlem
Skott skrev:
Jodå, visst blir det ljusare. Har en till min 4x5" och det blir betydligt ljusare i framför allt hörnen. Vilket märke det är på min vet jag inte men den är ursprungligen tillverkad för Sinar. Bästa, F.
Sitter den utanpå mattskivan eller innanför?
(mest för nyfikenhetens skull)

/ Marcus
 

frsk

Aktiv medlem
Utanpå sitter min. Fast jag har hört att det går att sätta den både utan och innanpå, vilket ska ha sina för- och nackdelar. Rickard A kan säkert detta. Eller Jonas Gauffin. Eller Lasse Mellberg.
Bästa, F.
 

J. Patric

Aktiv medlem
Brummelisa skrev:
Enligt någon spelar brännvidden enbart roll om man placerar fresnellisten mellan själva objektivet och mattskivan. Om man placerar fresnellinsen utanför mattskivan ska det inte spela någon roll.
Jag testade att lägga en fresnellins ovanpå mattskivan i en storformatare, men det blev ingen skillnad alls. Testade även i Rolleis, men ingen skillnad. Däremot blev skillnaden enorm när jag använde en Rolleigrid, en fresnelskiva anpassad för Rollei. Så nog tror jag att brännvidden spelar roll.
 

Brummelisa

Aktiv medlem
J. Patric skrev:
Jag testade att lägga en fresnellins ovanpå mattskivan i en storformatare, men det blev ingen skillnad alls. Testade även i Rolleis, men ingen skillnad. Däremot blev skillnaden enorm när jag använde en Rolleigrid, en fresnelskiva anpassad för Rollei. Så nog tror jag att brännvidden spelar roll.
hmm, Men brännvidden hos en storformatare beror ju på objektivet. Om du ändrar ditt objektiv borde det alltså inte bli ljusare (dvs fresenlllinsen slutar funka)?

/ Marcus
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Det är väl inte bara brännvidden som spelar roll? Rätta mig om jag har fel (för jag är på tunn is), men är inte det viktigaste att den är kostruerad för rätt infallsvinkel på ljuset? Det man vill åstadkomma är väl på något sätt att omvandla de snett infallande strålarna i kanterna till strålar som faller in parallellt med de i mitten. Eller?
 
ANNONS