Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Var köper ni er optik?

Produkter
(logga in för att koppla)

jansta

Aktiv medlem
Marknaden för begagnad Canonoptik är borta: Efterfrågan är så mycket större än tillgång.

Var köper du optik?

Hur många på fotosidan köper beg på E-Bay? Funkar det bra med tull osv.

Hur många köper begagnat från Europa? Hur funkar det? Har ni tips på sajter?

Nypriserna på Teknik direkt är väl nästan samma som på B&H nu?

Är det så att de flesta av er handlar i Sverige?

Jan

Jag brukar ställa en offertförfrågan till flera leverantörer inom EU. Jag poängsätter uppfyllelsen i svaren jag får på frågorna och handlar sedan av den som blir bäst, men inte nödvändigtvis billigast. Ett lågt pris och leverans om ett år medför inte affär, såvida jag inte behöver prylen först om ett år.

Ett listpris från en leverantör är endast ett utgångpris att förhandla kring.

Nytt: B&H, Adorama, Cyberphoto.
Beg: Ett par ggr via Fotosidans radannonser, optik av andra märken från KEH, Blocket resp LP-foto. Har en förfrågan hos en skotsk fotobutik f n, aldrig handlat från Tyskland.

För feg för Ebay.

jansta skrev:
Marknaden för begagnad Canonoptik är borta: Efterfrågan är så mycket större än tillgång.

Var köper du optik?
Det är jätebra med Canons framgångar på den digitala sidan, eftersom jag använder Nikon. :)

Fotosidan
annonsguiden.nu
ebay.de

niklasl skrev:
Nytt: B&H, Adorama, Cyberphoto.
Beg: Ett par ggr via Fotosidans radannonser, optik av andra märken från KEH, Blocket resp LP-foto. Har en förfrågan hos en skotsk fotobutik f n, aldrig handlat från Tyskland.

För feg för Ebay.

Nytt: B&H, AC-Foto Tyskland
Begagnat: E-bay (köpt hela min Hasseblad uppsättning där, inga problem), FS, Blocket, Cyberphoto

Note: LP-Foto: ALDRIG MER!! Den dagen då killen bakom disken lägger undan sin spydighet och arrogans samt sina okckerpris, då kanske. 3 besök: 3 råförnedringar... Att jag gav honom ytterligare tillfällen efter 1:a och 2:a... Silly me! :) Bara värt att besöka när det är dags för auktion. Min erfarenhet iaf.

Nytt: B&H, Cyberphoto
Nytt & Beg: E-Bay

Angående köp på e-bay så handlar jag aldrig av folk med lite omdömen och/eller folk med omdömen mindre än 95%

Har på det sättet aldrig blivit blåst. Har nog handlat beg&nytt via e-bay ett 10-tal gånger. Köpte min 1D MkII via e-bay, från Tyskland. Då var jag ändå lite nervös..

Enda köpet från e-bay i USA, var 2 st 4GB microdrives, som slank igenom tullfiltret.

Ibland kan det faktiskt löna sig att köpa från Tyskland, eftersom man inte behöver lägga på moms och tull. En kompis till mig köpte en 20D, 17-40 och ett 70-200 från Tyskland, sparade 2500:- jmfrt. med B&H. Sparade väl det dubbla jmfrt. med Sverige.

Nytt: Scandinavian foto och Hegethorns, aldrig utomlands

Begagnat: Fotosidan och cyberphotos begagnatannonser.

AC-foto, deras nypriser är ofta lägre än vad folk begär för begagnat i Sverige. Ganska enkelt val då.

Staffan

jansta skrev:
Det låter intressant Lars kan du berätta lite emer om hur service moms och tull har fungerat för dig.
Några problem med överföring eller post?
JAn

Jag köper grejorna i affärerna. Det är inte internet affärer utan riktiga foto-affärer som du besöker. Priserna är lite billigare än de du ser på deras internet sajt. När du är i affären alltså. Du får även tillbaka 7% av priset som är moms när du lämnar landet.
Har köpt mycket grejor där. Nyligen köpte jag en 1DmkII kamera och ett EF 300/2,8 IS objektiv. Betalade 59.500 kr ihop.
Det är ungefär 25.000 kr billigare än Cyber-Foto

Lars

ANNONS