Annons

Var lagra bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag köpte en 1TB nätverksdisk på Clas Olsson, kostade runt 1500:-. Installerad på ca 15 minuter. Skrev ihop ett XCOPY-kommando i en BAT-fil som körs automatiskt varje natt. Denna kopierar över alla nya och ändrade filer sen senaste kopieringen.

Hårddisken är nu placerad hos en bekant och kopieringen sker via internet genom en VPN-tunnel.
 
Och då tycker du att nätet känns säkrare?
Vet du vilka som rotar bland dina digitala bilder då?

För backuper tycker jag att CrashPlan ser bra ut. Data krypteras innan det skickas till CrashPlans backupserver. Man kan även använda CrashPlan utan att använda deras server om man vill byta backuptjänst med en kompis, t.ex.

Backuptjänster som inte krypterar, eller som krypterar i serveränden, är inte mycket värda tycker jag. Då har man ju ingen som helst säkerhet mot intrång.
 
Jag köpte en 1TB nätverksdisk på Clas Olsson, kostade runt 1500:-. Installerad på ca 15 minuter. Skrev ihop ett XCOPY-kommando i en BAT-fil som körs automatiskt varje natt. Denna kopierar över alla nya och ändrade filer sen senaste kopieringen.

Hårddisken är nu placerad hos en bekant och kopieringen sker via internet genom en VPN-tunnel.
Förutom att bilderna ligger på min dator, så har jag installerat Raid1 på 1 dator till i hemmet. Och så köpte jag en NAS (D-Link DNS-323) i somras med 2st 1TB diskar som också speglas med Raid1. Med denna lösning känner jag mig hyfsat trygg.
 
RAID är inte en ersättning för backup.

Det finns tre kriterier som helst ska uppfyllas vid datalagring.
1. Redundans
2. Säkerhet
3. Långtidspersistens.

1:an uppfylls med RAID av något slag. 2:an uppfylls av en bra backuprutin, och 3:an uppfylls av att man har bra arkivering.

Alltså: för bästa kvalitet på sin datalagring så ska man
1. använda RAID för lagringsdiskarna,
2. göra backup regelbundet, och
3. arkivera med jämna mellanrum.
 
RAID är inte en ersättning för backup.

Det finns tre kriterier som helst ska uppfyllas vid datalagring.
1. Redundans
2. Säkerhet
3. Långtidspersistens.

1:an uppfylls med RAID av något slag. 2:an uppfylls av en bra backuprutin, och 3:an uppfylls av att man har bra arkivering.

Alltså: för bästa kvalitet på sin datalagring så ska man
1. använda RAID för lagringsdiskarna,
2. göra backup regelbundet, och
3. arkivera med jämna mellanrum.
Glömde säga att det följde med en bra backup prg.vara till D-Link.
Men förstår vad du menar!
 
Förutom att bilderna ligger på min dator, så har jag installerat Raid1 på 1 dator till i hemmet. Och så köpte jag en NAS (D-Link DNS-323) i somras med 2st 1TB diskar som också speglas med Raid1. Med denna lösning känner jag mig hyfsat trygg.

...och om kåken brinner ner...?

Att placera en kopia av bilderna i en annan fastighet är en god idé.

När jag för ca 10 år sedan jobbade inom datasektorn tog jag varje måndag med mig backupbanden som körts under helgen och låste in dom i ett brandskåp hemma. Risken att fastigheten där mitt jobb var belägen skulle brinna ner var i det närmaste obefintlig men trots detta tyckte min chef att det kunde vara värt att förvara den senaste kopian på annan plats.
 
...och om kåken brinner ner...?

Att placera en kopia av bilderna i en annan fastighet är en god idé.

Håller med till 100%, det är oftast också ganska enkelt att att åtgärda i praktiken. Ta med en backup till jobbet, hem till föräldrarna, syskonen eller grannen.

Att ha 3-4 diskar stående bredvid varandra hjälper föga om elden eller tjuven kommer.
 
ANNONS