Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Var ligger felet. Canon 40D. 17-85 IS

Produkter
(logga in för att koppla)
Att skärmen, grafikkortet etc, skulle vara boven låter osannolikt. De kan ju inte se skillnad på en JPG från Nikon eller Canon.

Vilken programvara använder du för att kolla RAW filerna?

Mvh
Anders

Det kan inte vara kameran det är fel på. Har du prövat på grannens/nogån väns dator?

Har själv tre datorer, likadant på alla. Tyvärr har jag ingen kamera att jämföra med för tillfället. Väntar på D300 ska komma så jag kan bestämma mig för vilket märke jag ska fortsätta med. Kan i ärlighetens namn säga att Canon inte ligger bra till i det avseendet. Började med en optik som var otrolig oskarp, fick bytat den och den nya är kanonskarp. Men då upptäckte jag detta problemet. Vi får se vad aom händer när jag har en annan kamera att jämföra med. Verkar som Canon har lite problem med sin kvalitetskontroll för jag är tydligen inte ensam om att ha lite problem med 40D + 17-85.

UMC skrev:
Jag använder Canon DPP och Photoshop Elements 5.0

Jag använder själv Lightroom och där är det så att när man tittar på en RAW-fil i "normalt" läge så visas egentligen en preview JPG. Först när man zoomar upp till 100% ser man det verkliga resultatet av t ex skärpeinställningar. Kan det vara något liknande som spökar här?

Hur Elements funkar har jag ingen koll på men jag har fortfarande svårt att förstå varför Nikons JPG skulle se bra ut i alla lägen, men Canons BARA vid 100% zoom.

Mvh
Anders

Tror att du ligger rätt på det med moire. Upptäckte det när ett foto på en text kom med på en bild. Då såg jag att texten var alldeles "blurrig" och började kolla närmare på det. Ökarde man sen upp bilden till 50% eller mer blev den knivskarp.Tog precis en del bilder på lite avstånd och på nummerskyltar på bilar och det såg ganska ok ut.

ANNONS
Götaplatsens Foto