Annons

Varför är alla objektiv repiga?

Produkter
(logga in för att koppla)

andreasc89

Avslutat medlemskap
Nästan alla vita objektiv som jag har sett som inte har varit helt nya har varit repiga och smutsiga. Inte linserna alltså utan utanpå.
Om man har ett objektiv för 10k+ så skulle iaf jag varit rätt rädd om det.
Någon som har nån teori om varför det är så här?

Ett av skälen att köpa ett dyrt objektiv är att det har mer påkostad mekanik och tål ett hårt liv som verktyg för en yrkesman. För ett objektiv är ju faktiskt ett verktyg, inte ett smycke som skall ligga i ett vitrinskåp.

Ja, visst är det så.

Men det är inte heller så att den vitgrå lacken sitter så bra heller. Visst sitter den men när det flyger av en liiiiten bit så växer den gärna en del efter en tid.

Så länge det inte stör funktionen så är det ju bara ett bevis på att det gör rätt för sig.

Mvh Niclas,

Kan också vara så att de flesta (skulle jag tro) som har dessa dyra objektiv är yrkesfotografer och ser sina objektiv som just yrkesredskap. Jag har själv ett verktyg i arbetet som ligger på 30 000 spänn och det håller jag inte på att putsa speciellt mycket...

All fotoutrustning som används flitigt får repor och "skavsår". Det syns mest på svarta kamerahus, oavsett fabrikat.

Hehe, ja ni skulle sett min EOS 1D,,, den ser ut som ett slagslipat sår:)

Om det ändå var jag som slitit på den...

MVH Niclas,

Objektiv är bruksföremål och gör ingen nämvärd nytta i en vadderad väska. Optik som används frekvent och fältmässigt får skador. Sigma 70-200/2,8 är en osedvanligt lättskadad färg som lätt skrapas bort vid minsta beröring. Min 300D med påhängt EF 300/4 L IS damp i golvet när tappade den från axeln. allt höll, bucklade tillbaka motljusskyddet och har inte märkt några märkligheter än på bilderna. Robusta grejor är fältmässiga och repor visar att optiken inte samlar damm.

Även bilar som är välanvända har sin patina, men de fungerar felfritt.

Hehe ja, en bra idé:)!

Men till saken hör att man kan använda prylarna på olika förnufftigt sätt. Jag har sett amatöranvända prylar som sett otroligt fula ut även om de knappat vairt ute på äventyr...

Mvh Niclas,

Jag har aldrig förstått mig på "putsare" som sitter hemma och putsar på sina prylar och gråter nätter i streck för en repa - ska inte utrustningen användas? Använd utrustning ser förr eller senare sliten ut.

Inte så att man ska vara oaktsam och skada utrustningen, men om man är allt för rädd lär man ju aldrig forcera några gränser. Viss vapenutrustnig kan kosta 50- 60 000:- och man använder dem bara några gånger per år - och de ska de ju användas. Annars blir det ju med en fråga om "flashande" än medveten kärlek till god hantverkskicklighet.

BAW

Då vill jag slå ett slag för att vara rädd om sina grejer. Jag som glad amatör har investerat över 10.000 i mina grejer och det är bara början, jag sitter och smider ondskefulla ekonomiska planer minst nån gång i månaden, jag är även bilnörd och tvekar inte att lägga ut pengar på bilen som inte kostar mycket mer pengar än min fotoväska jag fraktar i bilen. Självklart vårdar jag både kameran och bilen på absolut bästa möjliga sätt, det är ju en halv förmögenhet för mig (nåja), det behöver ju inte kosta för att man ska vara rädd om det.

Ser över kameran och objektiven 1-2 ggr per månad och städar samt tvättar bilen lika ofta, och jag är lika nöjd och glad över att ha dem båda,klart man är rädd om grejerna som bringar en små stunder av lycka.

Och att man är mindre rädd om arbetsverktyg fattar jag inte, verkstan jag jobbar på har vi städning och verktygsvård på varje fredageftermiddag, rengöring, smörjning och annat allmänt underhåll.

Ta hand om era grejer och skäms inte för det säger jag!

A.Juhlin skrev:
Och att man är mindre rädd om arbetsverktyg fattar jag inte, verkstan jag jobbar på har vi städning och verktygsvård på varje fredageftermiddag, rengöring, smörjning och annat allmänt underhåll.
Och alla maskiner är repfria också, eller? Klart att man skall vårda sina grejer, men de måste ju användas måndag till fredag förmiddag också.

Såg filmen om prinsessan Diana när hon jagas av paparazzis som klättrar över en mur. Både objektiv och kameran dunkades då kraftigt mot den rappade stenmuren. Jag fick rysningar av både oaktsamheten och tillvägagångsättet att få sina bilder. De objektiven såg inte värst nya ut......

Är dina bilder inte tillräckligt bra, så är du inte tillräckligt nära.. /R. Capa

20mm... och nej, det hjälpte inte med handen...både jag och kameran blev ordentligt blöta ;)

Bilagor

• våt.jpg
    våt.jpg
    35.6 KB · Visningar: 163
ANNONS
Götaplatsens Foto