Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför är det så många dåliga bilder i poolen - Hård kritik?

Produkter
(logga in för att koppla)
Snälla - inga personangrepp!

Jag startatde tråden för jag upplevde ämnet som angeläget, snälla ni, kan vi inte hålla en saklig ton?
 
CreativeMind skrev:
Oups!
Dog tråden efter den kommentaren? :-|
/johan e

Jag tror det faller lite på att ett konkret förslag behövs att ta ställning till.

Så här är ett:

1.Skapa en Bildpool kallad In the Picture

2.Gör det möjligt för alla medlemmar att "ansöka" med sina bilder där.

3.Bilderna som kommer in ska endast kunna ses av en anonym Jury.

4. Efter att juryn sållat bland bilderna publiceras de i In the Picture den första i varje månad.

5. Då blir de också öppna för kritik - positiv och negativ eller bara "jaha".

Problemet med detta förfarande är inte att det skapas någon "elitpool" - det är bara populistiskt snömos.

Problemet är snarare att finna jurymedlemmar som har tid att lägga ner på detta.

Ett annat problem kan möjligen vara rent kodmässigt(men sånt brukar Hr Lindh klura ut)
 
Jag tror inte alls på detta, och tycker att Bildväljaren fyller funktionen alldeles utmärkt.

Det spelar ingen roll om det är en person eller en hel jurry som gör valet - det är ändå subjektivt och det kommer alltid att finas de som tycker att kvaliteerna i just deras bilder inte uppskattats tillräckligt.

Det finns redan idag en uppsjö olika metoder för att på ett smidigt sätt sålla fram de bilder som var och en är intresserade av - gör det, njut, inspireras och lägg ner tjaftset och elitismen - det, och inte bildernas kvalite, riskerar att urholka Fotosidan.

/Per
 
Bilkritik handlar om att ge feedback om bilden. Tanken är att man berättar vad som är bra och/eller mindre bra i den bilden man ser. Tanken med poolerna är att ge bildkritik.

Om man har en jury som väljer ut "bra" bilder till poolen blir det meningslöst att ge bildkritik.

Preicis som Per säger - vi har Bildväljare och vi har nu även Veckans Bild för att lyfta fram bilder som förtjänar att uppmärksammas. Är man inte intresserad av att utveckla andra fotografer anser jag att man bör hålla sig till dom urvalen.
 
Omformulering: Att i ett slag kalla andra fotografers verk dåliga är väl den grövsta formen av personangrepp.

Jfr titeln på tråden.
 
jkene skrev:


Om man har en jury som väljer ut "bra" bilder till poolen blir det meningslöst att ge bildkritik.


Nej, det tycker jag inte. En eventuell Jury har juh inte monopol på vilka bilder som är "bra".

Bildväljaren och Veckans bild fungerar väl lite annorlunda?

"In the Picture" kunde bli en pool där det diskuterades vilt kring bilderna...och gärna
stormade!

Allt hänger förstås på om det finns intresse för det bland medlemmarna.
 
urbano skrev:
"In the Picture" kunde bli en pool där det diskuterades vilt kring bilderna...och gärna
stormade!

Vad du vill uppnå med "stormandet" har jag ingen aning om, men jag kan inte se varför det skulle behövas ännu en pool för att kunna göra detta. Om alla som har en åsikt om något får en ny pool för att kunna genomföra åsikten får du inte mycket tid till övers för att "storma".

Jag har länge bett om en Naturpool, men redax nekar med hänvisning till att vi ska alla samsas i de befintliga poolerna (vilket är en åsikt jag förstår och delvis är enig i). Om redax vidhåller så finns det ingen annan lösning än att folk måste bli mer toleranta.
 
Jag tycker att det låter intressant med "In The Picture", där en hemlig (alternativt roterande) jury väljer ut ansökande bilder som andra sedan kan 'storma' kring. De vanliga poolerna känns ju lite statiska ibland och veckans bild m.m. går ju inte direkt att diskutera.

Således stöttar jag förslaget!

U
 
urbano skrev:
Jag tror det faller lite på att ett konkret förslag behövs att ta ställning till.

Så här är ett:

1.Skapa en Bildpool kallad In the Picture

2.Gör det möjligt för alla medlemmar att "ansöka" med sina bilder där.

3.Bilderna som kommer in ska endast kunna ses av en anonym Jury.

4. Efter att juryn sållat bland bilderna publiceras de i In the Picture den första i varje månad.

5. Då blir de också öppna för kritik - positiv och negativ eller bara "jaha".

Problemet med detta förfarande är inte att det skapas någon "elitpool" - det är bara populistiskt snömos.

Problemet är snarare att finna jurymedlemmar som har tid att lägga ner på detta.

Ett annat problem kan möjligen vara rent kodmässigt(men sånt brukar Hr Lindh klura ut)


Tycker det låter som ett bra förslag...

Ett tilägg: Man bör dock maximera antalet bilder/månad som varje medlem får ansöka med...

Annars kan det nog vara ett alltför tungt jobb för juryn misstänker jag...
 
jkene skrev:
Att kritisera kvaliteten hos andra fotografers verk är väl den grövsta formen av personangrepp.

Ok - jag skall klargöra hur jag ser på skillnaden mellan saklig kriti/diskussion och personangrepp:

1. Du är INTE din bild - kritik av bilden är på sin höjd kritik av din skapande förmåga, om jag inte blandar in din personlighet i bildkritiken.

2. Om jag blandar in dig som person i kritiken eller i ett foruminlägg, tex: "du måste ha under IQ 35 som inte fattar skillnaden på sak o person" då är det ett personangrepp ;-)

;-) var jag tydlig?
 
Ah, men för det första använder du begreppet "dålig" om bilder. Det är inte konstruktivt eller kritik - det är ett omdöme som implicerar att någon inte är tillräckligt bra på det han eller hon gör. För det andra använder du begreppet "många" vilket implicerar att du anser att en stor andel av de ca 150 personer som lagt bilder i poolen sedan den startades inte är bra fotografer och så länge du inte specificerar vilka det är så är vi alla som har postat där under "misstanke".

Om du tycker att begreppet "gruppangrepp" känns bättre får du gärna använda det.
 
Stoffe68 skrev:
Tycker det låter som ett bra förslag...

Ett tilägg: Man bör dock maximera antalet bilder/månad som varje medlem får ansöka med...

Annars kan det nog vara ett alltför tungt jobb för juryn misstänker jag...

Håller med Ulf F. och Christofer G.

Tanken är ju att skapa en pool med jämn kvalitet, både på kommentererna och bilderna...
Sedan måste inte alla bilder vara "mästerverk" - såklart, själva tanken är ju att de genom konstruktiv kritik kanske kan bli ännu bättre!

Och ett och annat "mumma mumma" kommer ju såklart att skrivas även där - men det tror jag att man kan leva med ;-)
 
ANNONS