Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför är det så svårt att få bra svar från Canon

Produkter
(logga in för att koppla)

nimo

Aktiv medlem
Hej,
Jag undrar om det är någon som kan ge mig tips kring byte av sökar skivor på Canon kameror.
Jag har varit i kontakt med supporten hos Canon och dom säger att det går att byta sökar skivor.
Sedan pratade jag med verkstaden här i Stockholm och dom säger att det inte går.
Är det någon som har bytt själva eller fått hjälp med att byta sökarskivor?
Jag har en 10D och en Eos 30.

MVH
Niclas

Nej, de skivorna är fast monterade. Så Canon har delvis rätt. Det krävs nog en större demontering för att byta skivorna. Alltså har supporten rätt, det går att byta skivor, men det kräver nog ett verkstadsbesök. Verkstaden har oxå rätt, eftersom de förmodligen svarar på frågan, som om du själv skulle byta. Varför ska du byta skiva? Trasig?

Tillägg: Troligen finns det inte heller några alternativa mattskivor som passar så det är alltså ingen vits om du inte har pajat den gamla.

Det är bara till 1-serien och på 3:an som det finns olika att välja mellan (av dagens kameror).

Det går att byta mattskiva.... jag läste om flera som bytte till split screen för att kunna fokusera manuellt, var lite intresserad när jag själv hade en 10D. Kommer inte ihåg vilken typ som var bäst men generellt måste man fixa till storleken vilket kan vara svårt utan att ha sönder den sköra "glasbiten".
Nackdelen var att man tappade lite av ljusmätarens förmåga...

Det är alltså inte meningen att man skall göra det, men det går, vilket många har bevisat. Det verkar inte heller speciellt svårt, men man skall vara medveten om vad man håller på med :)
Hittade följande kommentar på Pbase:

but fortunately, the Canon 10D (and the 300D)'s screen is very easy to remove. I replaced mine with a split screen from the Nikon FE, and cut it down to size. It works fantastically. Manually focus is not a chord at all with the right focusing screen. As a matter of fact, with the split screen, you can see that when autofocus lenses are used, the focus is not always correct as shown by the split screen, although the accurracy is better than I thought. It's spot on most of the time, especially with the 50mm F1.8 II, and this is a good thing, since the 50mm F1.8 does not have manual full time focus.

Senast ändrad:
Tack för alla svar !

Hela historien är så här.
Jag har lite problem med att mina bilder alltid lutar lite (troligen för tung högerhand). Detta kan naturligtvis rättas till med att använda stativ, men det är inte alltid praktiskt.
Jag började därför leta på Canons hemsida utan resultat. Jag ringde därför deras support, dom tog alla uppgifter och lovade att någon skulle ringa. Mycket riktigt, dagen efter ringde en trevlig kille från Norge och sa att det var inga problem att byta mattskiva och att dom hade flera olika alternativ. Han scannade in en sida från en tillbehörs guide där dom specifiserar bla en mattskiva som heter Ec-D som ska passa till 10D enligt broschyren. Jag kollar då med scandinavianphoto och dom säger att det går att beställa den men jag behöver nog hjälp med montering. Då ringer jag min lokala Expert butik som hänvisar mig till en service verkstad och där får jag svaret att det inte går att byta. Jag drar då hela historen och dom ber mig skicka broschyren och namnet på kontaktpersonen på Canon vilket jag gör och sedan hör jag inget mer.

Kontentan är nog att jag behåller samma skivor som jag har och struntar i allt ihop, men jag tycker det är synd att det är så mycket olika besked. Jag skulle tex önska att man kunde få en större sökarbild som jag har på min gamla Mamiya, men det vågar jag inte fråga om.
Har någon ett bra tips på detta istället ?

Tack för alla svar !

MVH
Niclas

Ec-D är alltså en mattskiva med rutnät för EOS 1/3-serien. Den behöver ganska säkert skäras/slipas ned till rätt storlek för att passa i en 10D. Du måste alltså hitta någon verkstad som är villig och kompetent att göra ett sådant ingrepp. Det lär väl även kosta fläsk om jag känner servicefirmorna rätt...

Sen vet jag inte om tjockleken skiljer och om det isf. kan störa fokuseringen?

Det är nog mycket möjligt att norrmannen inte tänkte på vilken kamera du hade.

Förstår ni nu min rubrik

Det är precis det här jag menar.
I filen som jag försöker bifoga står det att denna mattskiva ska passa till en 10D och rubriken på filen från Canon är Canon 10 fokuseringsskivor.
Hur som helst, är det någon som har ett bra tips på man kan få en större bild i en Canon kamera. Mao finns det någon extender som tex en lupp som gör att man får en större sökar bild till Canon kameror ?

MVH
Niclas

Sorry, här är filen

Detta är bara en liten del av broschyren, jag fick inte med mera.

MVH
Niclas

Bilagor

• canon 10 fokuseringsskivor.jpg
    canon 10 fokuseringsskivor.jpg
    13.8 KB · Visningar: 483
Whooot??

Vad är det för lista?

För i katalogen över Canon imaging 2003 så står det på den raden:

Fokuseringsskiva Ec EOS-1V, 1-N, -1, -3, 1D

och Ja, 10D är med i den katalogen...hmmm..

Jag undrar om inte det där kan vara feltryck?

EOS 30, 10D, 20D är ju som sagt inte tänkta att ha utbytbara mattskivor. Mattskivorna för EOS 1/3 och deras upphängning (en liten vagga som kan fällas ner genom att man trycker till en liten spärr) är ju designade med utbytbarheten i åtanke. Mattskivorna har bland annat en liten utstickande "flärp" (hård sådan) som man greppar om för att lyfta ut den med ett litet verktyg som följer med när man köper en lös mattskiva.

Borde inte mattskivan för 30/10D etc vara mindre med tanke på att hela prismahuset i övrigt verkar vara av annan konstruktion?

Listan kommer från Canon support

Den är inscannad och har rubriken "Systemkameror tillbehör".
Håller ni inte med om att det är lite knepigt att som lekman försöka få hjälp? Jag kan maila den till er om ni vill.
Hur som helst, känner någon till om man kan sätta som ett förstoringsglas på sökaren ? Det kanske kan vara en annan lösning.

MVH
Niclas

Re: Listan kommer från Canon support

nimo skrev:

Hur som helst, känner någon till om man kan sätta som ett förstoringsglas på sökaren ? Det kanske kan vara en annan lösning.

MVH
Niclas
Det finns några såkallade vinkelsökare till Canons kameror. Åtminstone en av dessa har förstoring (tom i flera steg om jag minns rätt).

mvh

Bent

Angle Finder C är vinkelsökaren med valbar förstoring mellan 1.25x eller 2.5x, man flippar en switch. På digitala hus så syns hela sökaren i lägsta förstoringen vilket jag är rätt förtjust i.

Billig i USA (typ halva priset, inklu moms+tull), svindyr i sverige normalt.

Och det som står på Canons web att man behöver en extra vinkelsökaren adapter för att den ska passa alla kameror är TOTALT BULLSHIT. Alla adaptrar följer med. Den adaptern som står behövs är för Angle Finder B som skruvades fast, och de har troligen bara kopierat texten. Och ja, jag slöasade 200kr på en sunkig liten plastbit för att det stog så i alla butiker i informationen.

Vinkelsökaren är fin iaf.

ANNONS
Götaplatsens Foto