Mankan G
Aktiv medlem
Skärpedjupet är längre för APS för en given bländare och synfält än vad det är för fullformat.
Om samma optik används på både APS och FF så kommer skärpedjupet på APS att vara kortare än på FF.
Men varför måste jag stå kvar på samma plats? Om jag har ett givet objektiv, tex 85 1,4 och vill använda det för ett speciellt resultat så går det alltsom oftast att backa några steg. Det är detta som så många missar. Inte alltid givetvis men väldigt ofta är det möjligt. Det som förändras då är perspektivet. Bra eller dåligt? en smaksak!
Jag ser det så här: FF ger ett kortare skärpedjup än APS om bildvinkeln, bländaren och avståndet till motivet är detsamma. Förändras något av dessa storheter så faller alla jämförelser. Det är ju inte alltid som jag använder största bländare. Väljer jag 4 på mitt 50:a på DX och 5,6 på min 85:a på FF (om jag måste står kvar) så är det ju ingen större skillnad. Däremot kan DX inte matcha 85:an fullt öppen...
För mig så handlar FX vs DX mer om andra egenskaper än kort skärpedjup. Mina 1,4-2,8 gluggar ger mig alldeles utmärkt kort skärpedjup när jag så behöver på mina DX kameror. FX starkaste sida är egenskaperna i dåligt ljus och på skärmen vid pixepeepning som visserligen är skitkul men inte alls viktigt för mig i praktiken