Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Varför är det storleksskillnad på export from Lightroom vs Lightroom Classic

Produkter
(logga in för att koppla)

stenp

Aktiv medlem
Jag håller på och testar om Lightroom kan vara ett alternativ för mig istället för Lightroom Classic. Nu har jag stött på ett problem som jag inte förstår. Kanske någon klok person här på fotosidan har stött på det förut eller har nån bra idé.

Jag har ett foto som jag synkat med molnet. Om jag gör en export från Lightroom så blir det 31,9 MB, om jag exporterar från Lightroom Classic så blir det 9,67 MB. Självklart har jag kvadruppelkollat alla inställningar så de är exakt lika för båda exporterna.

Känns som att en kvintippelkoll vore lösningen?
Nej, jag vet inte. OM allt verkligen är lika borde det inte bli så stor skillnad. Så förmodligen är det inte lika i alla fall.

Det finns i princip bara 3 saker som kan manipuleras.
Antalet pixlar, antalet färger och filformat och ngt av dem skiljer helt klart.

Jag har testat många bilder och olika kombinationer av exportinställningar nu och det enda jag kan konstatera är att det skiljer sig åt, ibland är LrC större ibland Lr. Skumt för det kan vara stora skillnader.

ANNONS
Götaplatsens Foto