Annons

Varför automatiskt i Camera Raw?

Produkter
(logga in för att koppla)

Digi

Aktiv medlem
Hej, jag har verkligen problem med mitt
Adobe Photoshop CS 2 med Camera Raw.
Den gör alltid bilden ljusare, ändrar kotrast exp mm.
Kan man ställa om den inställningen?

Tacksam för hjälp,
Mvh Markus

Man kan ändra default-beteendet i Camera Raw, kan inte komma ihåg så här på raken bara hur man gör. Jag har stängt av auto-funktionen, den förstör bara bilderna...

Hoppas någon med bättre minne eller någon som har redigerings-PCn påslagen kan hjälpa med detaljerna, annars får du lusläsa manualen.

Det där drev mig också till vansinne innan jag förstod hur man kunde "stänga av" det.

Öppna en RAW-bild i convertern, kryssa ur alla "Auto"-rutor och gå sen upp till "Settings" som ligger precis under histogrammet. Klicka på cirkeln med pilen och välj "Save new camera raw defaults". I fortsättningen kommer nu Bridge att använda dessa neutrala settings istället för att autokorrigera.

Man kan tycka att en global "Automatic On/off" setting hade varit på sin plats istället... *suck*

Ctrl-U (hoppas jag minns rätt nu) är en bra knapptryckning, skiftar mellan auto och manuella RAW-inställningar. Jag provar ibland men automatiken brukar som sagt för det mesta kvadda bilden helt.

Man kan spara olika "profiler" med förinställda parametrar. Jag har en som jag kallar "normal" som inte gör ett smack med bilderna. Allt står på noll, så bilden blir väl då förhoppningsvis som som från kameran. Vitbalansen kör jag som "as shot", och har alltid kameran på auto, vilket i 90% av fallen ger bra resultat.

ANNONS
Götaplatsens Foto