Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför dålig kvalité?

Produkter
(logga in för att koppla)

Idrus

Aktiv medlem
Hej!

När jag har redigerat klart och allt blir det asdålig kvalité på bilderna när jag laddar upp dem på bloggen/facebook, fast det ser bra ut på datan. Vad beror det på? Jag redigerar först i RAW, sen förminskar jag bilden och sist lägger på skärpa sen sparar jag filen som JPEG.
 

JazzBass

Aktiv medlem
Har märkt samma sak själv. Jag tror det är så att Facebook sparar om bilderna med en ganska hård komprimering som sabbar åtminstone skärpan. Det blev bättre när jag laddade upp bilder via Lightrooms uppladdningsfunktion, men de hade jag inte heller efterskärpt på samma vis...
 

Rosino

Aktiv medlem
Hej!

När jag har redigerat klart och allt blir det asdålig kvalité på bilderna när jag laddar upp dem på bloggen/facebook, fast det ser bra ut på datan. Vad beror det på? Jag redigerar först i RAW, sen förminskar jag bilden och sist lägger på skärpa sen sparar jag filen som JPEG.
Hur mycket förminskar du bilden innan du skärper? Jag har för mig att facebook godkänner 720 pixlar på längsta sidan.
 

Hopp i galen tunna

Aktiv medlem
Jag minskar ner mina till 720 pix och lägger sen på en lätt highpass skärpa på 0,3 -softlight
Sen sparar jag för web & devices och det blir bra för bla Facebook
 
ANNONS