Annons

Varför DX-prylar, eller varför inte?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ludwig

Aktiv medlem
Jag funderar på varför man ska köpa DX-prylarna om man vill ha ett digitalhus (D70, D100), funkar inte alla ljusmätningsmetoder med de vanliga AF-D objektiven, eller vad är haken? Samma undran gäller DX-blixtarna?

Någon som har erfarenhet av detta kanske kan bringa lite ljus i mörkret ang vad som eventuellt inte funkar fullt ut?

Tack på förhand!

/Ludwig

DX objektiven har fördelen av att vara mindre/lättare..annars är den stora fördelen att det finns en DX 12-24mm som ger rejäl vidvinkel motsv. 18-36mm på D100.

Nackdelen är givetvis att de bara fungerar som de ska på kameror med APS-C sensorer.

DX-blixtar är de enda som ger TTL-mätning med Nikons digitalhus, så där är man ju i princip tvungen.

Poängen med DX-objektiven är bildcirkeln. De har en mindre bildcirkel vilket gör att de inte tecknar ut hela småbildsfilmen men funkar bra till de små digitala sensorerna. Vanliga AF-objektiv funkar lika bra på digitalarna, köper DX-objektiv gör man om man vill komma åt någon av de brännvidder som görs för det formatet. T ex 12-24.

Fast å andra sidan fungerar TTL inte bättre än vanligt A-läge på D1 D1h och D1x ens med dx-blixtar.

Nu hoppas jag bara på ett par fasta, raktecknande dx-vidvinklar med bra ljusstyrka. En 15/2 eller något liknande skulle sitta som en smäck.

gors skrev:
Nu hoppas jag bara på ett par fasta, raktecknande dx-vidvinklar med bra ljusstyrka. En 15/2 eller något liknande skulle sitta som en smäck.
Amen! Dock behöver jag inte ljusstyrka, men ge mig ett 16/2.8 DX med 52 mm filtergänga för 5000 kr.

TTL med Canon 10D

Tjena!

Jag ser att ni skiver att man måste ha speciella blixtar till Nikons digitalkameror, men hur är det med Canon?

Jag har nyligen skaffat en Canon EOS 10D och så småningom ska jag antagligen skaffa en riktig blixt till den. Kan jag då inte skaffa en blixt med TTL-mätning anpassad till vanliga analiga Canon-kameror?? Eller?

//Eric

Det hör egentligen hemma i en annan tråd men så mycket vet jag som nikonist att Canons digitalkameror behöver blixtar med E-TTL-funktion. Dessa bygger på samma princip som Nikons DX-blixtar, dvs mätning på förblixt istället för under exponeringen. Jag tror att de aktuella blixtarna heter "EX" i efternamn i motsats till gammblixtarna som kan heta "EZ" och sånt. Men som sagt, ta det i en annan Canonspecifik tråd om det blir följdfrågor.

Okej, det verkar med andra ord vara mest en fråga om mindre utteckning med DX-objektiven alltså.. Kan man då dra slutsatsen att alla mätmetoder funkar som vanligt med de vanliga AF-D objektiven även på digitala hus?

Om man sätter på ett Manuellt objektiv på ex.vis en F90x så byter ju kameran automatiskt till centrumvägt, jag är orolig för att de digitala husen gör detsamma fast då med alla icke-DX objektiv.. hur är det med det?

Blixten är ju en annan historia, tråkigt att de tvingar på en DX-prylar så tycker jag, men det är väl inget att göra åt om man inte vill köra den gamla (SB-25) blixten i A-läget. Snålt av Nikon!

Ludwig skrev:
Kan man då dra slutsatsen att alla mätmetoder funkar som vanligt med de vanliga AF-D objektiven även på digitala hus?

Korrekt. Det finns inga begränsningar med D-optik på digitalhusen.

Det var med all sannolikhet inte av snålhet de introducerade dx-blixtarna. Förblixten blev en nödvändig "fix" på grund av att ytan på CCD-cellen är så olik film. Det gick inte att mäta blixtljuset direkt från sensorn.

Fujis Super-CCD tycks ha andra egenskaper än de bildsensorer Nikon använt - den fungerar med vanlig TTL.

Okej då har vi fått klarhet i objektivfrågan.. skönt!

Med förblixt, menar du samma typ av förblixt som tex SB-25, 26 och 28 etc ger? Ja, Fuji verkar ha lyckats å till det rätt bra, men det är kanske en annan historia om än en intressant sådan!

Hej

gamla Nikon blixtar fungerar utmärkt med ex D100.. ställ in i A-läge, 1-2 provexponeringar och man får resultat som är lika bra eller bättre än automatiken.

Mvh
Johan

Hej

jo, min Sb28 fungerade förvisso med den S2 jag hade (innan D100) men resultatet var inte överväldigande bra... jag får bättre resultat med blixten i A-läge.

DX-blixtar lider av förblixtar som får vissa människor att blunda på den riktiga exponeringen (jag lyckas alltid (100%) att blunda då det är förblixtar) så lösningen är inte optimal tycker jag.

Mvh
Johan

Ludwig skrev:
...Ja, Fuji verkar ha lyckats å till det rätt bra, men det är kanske en annan historia om än en intressant sådan!

Ludwig skrev:
Med förblixt, menar du samma typ av förblixt som tex SB-25, 26 och 28 etc ger?

Jag är inte inläst på det, men de blixtar du nämner använder såvitt jag vet bara förblixt i ett läge - TTL-matrix. DX-blixtarna tror jag använderförblixt vid alla TTL-varianter.

Jo det stämmer det är TTL-blixten jag syftar på.. men å andra sidan är det mest den metoden jag använder. Synd bara att TTL-blixtningen bara funkar med blixten riktad rakt framåt :(. I övriga lägen blir det chansning för min del.. någon som har några tips för inställningar vid säg 45 graders bounce vid vitt tak?

Ludwig skrev:
någon som har några tips för inställningar vid säg 45 graders bounce vid vitt tak?

Vad har du för kamera och blixt?

Med min D1x och SB-28dx blir det minst dåligt med blixten nerdragen till -1,3 eller -1,7. Men jag försöker alltid använda blixten manuellt om det finns tid.

Med D2h och SB-800 är TTL-blixt plötsligt ett riktigt alternativ igen. Inte ett dugg sämre än med en F100 och SB-26.

ANNONS
Götaplatsens Foto