Annons

Varför fota analogt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Erik Schalin

Aktiv medlem
99% ser nog ingen skillnad mellan en bild tagen med en bra mobilkamera eller en digital systemkamera heller, så med det resonemanget kan ju Erik lika gärna plåta med mobilen ...
Bilder i bra ljus - helt OK för användning till minne o små bilder.
Men de funkar inte till bildbehandling.
Men det vet du redan.
 

Makten

Aktiv medlem
Det finns ju en starkt motverkande kraft också i idag och det är de starkt förbättrade AF-funktionerna och annan exponerigsautomatik som gör att det oftast räcker med en enda bild idag. Finns sällan något skäl att "chimpa" och kolla på någon display hur det blev i efterhand heller. Man ser ju numera i EVF hur det kommer att bli och det har man egentligen aldrig gjort i en optisk sökare annat än i undantagsfall.

För att prata storformatskameror så är väl ändå deras verkligt stora fördel i princip bara en enda och det är upplösningen och den enorma detaljering dessa bilder ofta har. De få utställningar jag sett tagna i storformat på Moderna i Stockholm kommer jag ihåg än fast det säkert är 35-40 år sedan jag såg dem och de var så bra för bilderna tryckts i jätteformat. Om jag som jag gjorde långt senare på Fotografiska såg denna typ av bilder projicerade med projector, så var magin helt borta trots alla logistiska ansträngningar fotografen slitit med när hon släpap sin kamera över Islands lavafält. What a waste, skulle man kunna säga.

All annan hantering med storformat är öken i jämförelse med moderna högupplösande digitala system. Kolla bara på hur små och smidiga och billiga exv. Fujis mellanformatare blivit. Räcker inte den upplösningen? De flesta idag skriver ju inte ens ut sina bilder längre en gång. De som är stadda vid kassa får väl köpa en "Bladare".

Jag har ju även sett de flesta av de bilder Stadsmuseet har av digitaliserade A4 stora glasplåtar och de kan vara fantastiska ibland men det finns även sådana bilder som är rätt mediokra trots den lovande utgångspunkt stora negativformat kan ge eftersom kamerorna i övrigt var så arkaiskt utrustade. De hade ju ofta inte ens en slutare utan den funtionen fyllde ju objektivlocket.

Jag kommer ihåg en jämförelse jag tror Magnus gjorde mellan en så pass modern MF som en av Fujis för några år sedan och om det var Nikon D850 och den senare åkte ju cirklar runt Fujin på alla plan utom just upplösningen. Så även där kokade det ned till en enda fördel TEORETISKT. Inte ens den ger verkliga fördelar om inte ett antal andra parametrar i fotosituationen och handhavandet är uppfyllda.

Storformatskameror används väl idag främst när absolut inget rör sig och max detalj eftersträvas och man verkligen vill kunna blåsa upp en projektion i stora//extrema storlekar som annars sällan görs idag. De jag vet som gjort det är arkitekturfotografer och landskapsfotografer. Det är ju rätt avgränsade sammanhang.

Storformatskameror har nog extremt begränsade användningsområden idag och logistiken de driver fram gör dem nog olönsamma i de allra flesta sammanhang men de är säkert populära hos någon nischad karriärfotograf som vill karva ut en alldeles egen skyddad verkstad utan besvärande "mainstream" konkurrens. Om man inte ens är särskilt speciell som fotograf så kan man ju ändå bli det genom att använda en kamera inga andra har eller orkar släpa på..
Du (och många andra) missar helt att det finns massor av aspekter i begreppet bildkvalitet som är rent estitiska och inte kan mätas. Jag bryr mig ytterst lite om upplösning, men jag uppskattar objektiv utan fula aberrationer, med snygg bakgrundsoskärpa och bra skärpa även vid relativt stora bländaröppningar. Sådant syns tydligt även på en datorskärm, om den är någorlunda stor och högupplöst. Autofokus eller massa bilder per sekund däremot har jag inget intresse av alls. Det handlar om vad man vill få ut av dels fotograferingen, och dels slutresultatet.

Vidare finns en annan jättefördel med storformat, och det är att man kan vinkla och flytta optiken eller bakstycket i stort sett hur som helst, förutsatt att objektivets bildcirkel räcker till. Det kan man förstås i viss mån även med ett T/S-objektiv, men de är snordyra och klumpiga, och vips är den där digitalkameran inte längre särskilt liten och smidig. Särskilt inte om man ändå måste släpa på stativ. Dessutom saknar de oftast stativfäste i den främre delen, vilket leder till att man kan behöva komponera om bilden efter att ha flyttat optiken. Det ideala är att flytta bakstycket (som kan vara en hel kamera).

Jag har en av de där Fuji mellanformatarna som tydligen är mycket sämre än en D850 enligt något test som jag inte sett. Jag skulle aldrig i helvete byta den mot en D850, av en rad anledningar. För det första är optiken det viktigaste och den är sjukt bra. För det andra är sensorn i 4:3-format så jag slipper beskära varenda jäkla bild och kasta bort massa sensoryta. För det tredje är färgerna fantastiska. Med mera.

Förmodligen kommer jag inom någon månad köpa en storformatkamera. Och jag kommer även då låta bli att printa bilder, för det har jag inget intresse alls av. Är dock helt säker på att de kommer se annorlunda ut, eftersom rent tekniskt finns stora möjligheter till det. Du kan tycka att det är hur onödigt som helst, det beror helt på vad man vill åstadkomma. ;)
 
ANNONS