Annons

Varför har analog fotografi blivit så populär bland unga?

Produkter
(logga in för att koppla)

jonas18z

Avslutat medlemskap
Jag har lagt märket till väldigt många analoga kameror hos turister, särskilt yngre typ16-25 års åldern och både tjejer och killar. Ser de mera på hippa ställen som Södermalm, Berlin, London är till och på vissa ställe så såg jag riktigt många till och med flera än DSLR

Det är oftast en kamera från sjuttiotalet eller runt där typ Pentax k1000,nikon fm2 eller Canon ae1

Är det någon som vet varför dessa blivit så populära? Måste ha hänt senaste 1-2 åren.
 

F1n

Aktiv medlem
Jag har lagt märket till väldigt många analoga kameror hos turister, särskilt yngre typ16-25 års åldern och både tjejer och killar. Ser de mera på hippa ställen som Södermalm, Berlin, London är till och på vissa ställe så såg jag riktigt många till och med flera än DSLR

Det är oftast en kamera från sjuttiotalet eller runt där typ Pentax k1000,nikon fm2 eller Canon ae1

Är det någon som vet varför dessa blivit så populära? Måste ha hänt senaste 1-2 åren.

Inte säkert hipstergänget har film i kameran, bilderna tar dom med mobilen..
 

Hujeta

Aktiv medlem
Vet inte om jag klassas i din kategori, mellan 20-30 och fotar Fuji XT1. Gärna med manuellt objektiv (Minolta Rokkor 50 mm eller Samyang 12mm). Tycker det är roligare då det är lite mer hantverk och känsla av att faktiskt skapa en bild istället för att dribbla fram mobilen och knappa runt. Har funderat på att köpa en analog kamera också men inte blivit av ännu, kanske främst för att jag ser att Fujin kombinerar väldigt mycket gott från båda världarna redan.

Edit: Sen kan det mycket väl vara så att många yngre känner sig mätta på teknik och "längtar" tillbaka till den gamla goda tiden som inte så många kanske ens upplevt, jag kan säkerligen känna så iallafall.
 

pysse

Aktiv medlem
Jag har lagt märket till väldigt många analoga kameror hos turister, särskilt yngre typ16-25 års åldern och både tjejer och killar. Ser de mera på hippa ställen som Södermalm, Berlin, London är till och på vissa ställe så såg jag riktigt många till och med flera än DSLR

Det är oftast en kamera från sjuttiotalet eller runt där typ Pentax k1000,nikon fm2 eller Canon ae1

Är det någon som vet varför dessa blivit så populära? Måste ha hänt senaste 1-2 åren.

varför frågar du inte en av dom som du lagt märke till
 

unoengborg

Aktiv medlem
Jag har lagt märket till väldigt många analoga kameror hos turister, särskilt yngre typ16-25 års åldern och både tjejer och killar. Ser de mera på hippa ställen som Södermalm, Berlin, London är till och på vissa ställe så såg jag riktigt många till och med flera än DSLR

Det är oftast en kamera från sjuttiotalet eller runt där typ Pentax k1000,nikon fm2 eller Canon ae1

Är det någon som vet varför dessa blivit så populära? Måste ha hänt senaste 1-2 åren.
Kanske för att bruksanvisningen på en manuell Pentax K1000 kanske är på 20 sidor istället för 600 på något modernt automatikmonster.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Det är väl ett sätt att ”sticka ut i mängden”.
Ska man göra det med digital utrustning så går det många månadslöner. Med en analog från loppis blir man ”unik” och det kostade som en lunch.
 

jerrysoderberg

Aktiv medlem
Varför har analog fotografi blivit så populär bland unga?

På fotoskolan, där allt var digitalt (för fem år sedan) var det en majoritet som provade analogfoto. Många köpte kamera. De flesta tog bilder, framkallade och skannade neggen. Senare har jag gått utb. med ungdomar som lärt mörkrumsteknik. En del riktigt duktiga. De verkar tycka hantverket är det viktiga.

De flesta som stilar med kameror hängande lågt på ena höften verkar ha digitalisar... Iallafall i STHLM på Planket förra sommarn... Fast det spelar ingen roll. Det är ju bilden, fotografiet som är det viktiga, inte hur den kommer till eller vilket kameramärke som gjort den....
Ha de gott
 

luminousoctaves

Aktiv medlem
Jag arbetar som lärare i mörkrumsteknik (dvs analog fotografi + mörkrumsarbete) på en folkhögskola i Småland sedan sju år tillbaka. Mina elever (12 st per lår) är oftast i åldrarna 20–25. Den analoga trenden har vuxit enormt de senaste tre-fyra åren.

Unga som fotar analogt idag gör det av helt andra orsaker än vad man gjorde för 30–40 år sedan upplever jag. De omfamnar defekter som damm, repor, underframkallning, oskärpa, ljusläckage m.m., samtidigt som de ser tjusningen i ett vackert exponerat och kopierat 6x6-porträtt. Min uppfattning är att det är en slags reaktion mot / följd av den digitala eran med all perfektionism som ingår.

Slumpen, hantverket, den långsamma processen och alla begränsningar. Det blir något spännande för många. Och upplyftande för oss äldre att följa. :)
 

Andreas U

Aktiv medlem
Jag arbetar som lärare i mörkrumsteknik (dvs analog fotografi + mörkrumsarbete) på en folkhögskola i Småland sedan sju år tillbaka. Mina elever (12 st per lår) är oftast i åldrarna 20–25. Den analoga trenden har vuxit enormt de senaste tre-fyra åren.

Unga som fotar analogt idag gör det av helt andra orsaker än vad man gjorde för 30–40 år sedan upplever jag. De omfamnar defekter som damm, repor, underframkallning, oskärpa, ljusläckage m.m., samtidigt som de ser tjusningen i ett vackert exponerat och kopierat 6x6-porträtt. Min uppfattning är att det är en slags reaktion mot / följd av den digitala eran med all perfektionism som ingår.

Slumpen, hantverket, den långsamma processen och alla begränsningar. Det blir något spännande för många. Och upplyftande för oss äldre att följa. :)
Ja o detta gäller ju inte bara "yngre". Jag vet många mellan 30-50 som oxå älskar analog fotografering, ofta parallellt med det digitala. Själv använder jag allt o ser definitivt att det ena göder det andra, iaf för egen del.
 

luminousoctaves

Aktiv medlem
Ja o detta gäller ju inte bara "yngre". Jag vet många mellan 30-50 som oxå älskar analog fotografering, ofta parallellt med det digitala. Själv använder jag allt o ser definitivt att det ena göder det andra för egen del iaf.
Absolut. Detsamma gäller för mig. :)

Glömde att tillägga att Internet troligen har haft stor betydelse för den analoga renässansen. Paradoxalt nog. Det finns otroligt många bra communitys i ämnet.
 
Senast ändrad:

Canalog

Avslutat medlemskap
Varför har analog fotografi blivit så populär bland unga?

På fotoskolan, där allt var digitalt (för fem år sedan) var det en majoritet som provade analogfoto. Många köpte kamera. De flesta tog bilder, framkallade och skannade neggen. Senare har jag gått utb. med ungdomar som lärt mörkrumsteknik. En del riktigt duktiga. De verkar tycka hantverket är det viktiga.

De flesta som stilar med kameror hängande lågt på ena höften verkar ha digitalisar... Iallafall i STHLM på Planket förra sommarn... Fast det spelar ingen roll. Det är ju bilden, fotografiet som är det viktiga, inte hur den kommer till eller vilket kameramärke som gjort den....
Ha de gott
Du skrev ” Det är ju bilden, fotografiet som är det viktiga, inte hur den kommer till eller vilket kameramärke som gjort den....”; Javisst, det håller jag definitivt med om, men dom (ungdomarna) kanske är ärligt intresserade av t ex analogkamerornas finmekanik och hantverket med det analoga i mörkrummet...och tycker att det är kul! Det gör ju jag oxå!!
 
Senast ändrad:

pysse

Aktiv medlem
Jag har lagt märket till väldigt många analoga kameror hos turister, särskilt yngre typ16-25 års åldern och både tjejer och killar. Ser de mera på hippa ställen som Södermalm, Berlin, London är till och på vissa ställe så såg jag riktigt många till och med flera än DSLR

Det är oftast en kamera från sjuttiotalet eller runt där typ Pentax k1000,nikon fm2 eller Canon ae1

Är det någon som vet varför dessa blivit så populära? Måste ha hänt senaste 1-2 åren.
varför inte bara fråga en av dom
 

esbtse

Aktiv medlem
Jag arbetar som lärare i mörkrumsteknik (dvs analog fotografi + mörkrumsarbete) på en folkhögskola i Småland sedan sju år tillbaka. Mina elever (12 st per lår) är oftast i åldrarna 20–25. Den analoga trenden har vuxit enormt de senaste tre-fyra åren.

Unga som fotar analogt idag gör det av helt andra orsaker än vad man gjorde för 30–40 år sedan upplever jag. De omfamnar defekter som damm, repor, underframkallning, oskärpa, ljusläckage m.m., samtidigt som de ser tjusningen i ett vackert exponerat och kopierat 6x6-porträtt. Min uppfattning är att det är en slags reaktion mot / följd av den digitala eran med all perfektionism som ingår.

Slumpen, hantverket, den långsamma processen och alla begränsningar. Det blir något spännande för många. Och upplyftande för oss äldre att följa. :)
Många som jag har inte slutat med analog fotografi. Jag gick över till MF och SF för 12 år sedan och sålde av alla analoga 135 kameror. Sålde dock av SF för 6 år sedan då det blev för rörigt i en etta. Har kvar tre MF system och skall sälja av ett men behålla två och öka på med HB linser då jag även kan använda dessa på Fuji GFX.
 

Canalog

Avslutat medlemskap
Många som jag har inte slutat med analog fotografi. Jag gick över till MF och SF för 12 år sedan och sålde av alla analoga 135 kameror. Sålde dock av SF för 6 år sedan då det blev för rörigt i en etta. Har kvar tre MF system och skall sälja av ett men behålla två och öka på med HB linser då jag även kan använda dessa på Fuji GFX.
..."MF och SF.." .v.v. förklara! (FF - fullformat är jag däremot bekant med!)
 
ANNONS