** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Varför har man olika objektivfattning?

Produkter
(logga in för att koppla)

Epon

Aktiv medlem
Satt och kikade runt och drömde om lite objektiv idag, och tanken slog mig. Varför har varje tillverkare en egen objektivfattning?
Varför kunde man inte bara gjort en "standard" för sådant .. typ nåt som 4/3-systemet. Alla objektiv passar alla kameror... ?
 
RolandM skrev:
Varför har vi marknadsekonomi?

Det hade väl i allra högsta grad varit marknadsekonomiskt? Om Canonisterna tycker att Canons gluggar inte håller måttet så köper man en tillverkad av Nikon, så får Canon anstränga sig mer för att locka tillbaka kunderna.

Varför har inte olika kameramärken olika stativfästen också?
 
Det borde väll åtminståne kunna finnas ett system med utbytbar bajonet? Så att den Canon-användare som har tröttnat på att inte få bildstabilisering kunde byta bajonet till exempelvis Sony.
 
Tänk på att det är så mycket mer skulle behöva standardiseras isånnafall.
El kommunikation mellan hus och objektiv. styrning till stabilisering. autofokus skruven. vem skall bestämma vart allt skall sitta, vilket kontakt som skall gå till vad.
 
k.leijon skrev:
Tänk på att det är så mycket mer skulle behöva standardiseras isånnafall.
El kommunikation mellan hus och objektiv. styrning till stabilisering. autofokus skruven. vem skall bestämma vart allt skall sitta, vilket kontakt som skall gå till vad.

det kan väl ISO (international standard organisation) göra?
Så mycket som standarniserats, så borde det väl gå att lösa på något sätt.

Dock är ju det här inget som går att göra i dagsläget, men tänk vad enkelt allt vore om det hade vart så "från början"?
 
k.leijon skrev:
Tänk på att det är så mycket mer skulle behöva standardiseras isånnafall.
El kommunikation mellan hus och objektiv. styrning till stabilisering. autofokus skruven. vem skall bestämma vart allt skall sitta, vilket kontakt som skall gå till vad.

När fattningarna kom var det lite enklare, inget var elektroniskt. Ändå valde de att gå olika vägar. De var nog rädda för 3epartsprodukter.
 
Den bästa objektivfattningen Alpha, enligt mig, har Konica/Minolta/Sony, fungerar utmärkt på dessa kameror!
Tyvärr, har inte Nikon, Canon, Olympus, Pentax eller några andra kameramärken någon möjlighet att enkelt använda denna bajonett Alpha, ha-ha.

"Varför har inte olika kameramärken olika stativfästen också?"

Ett stativ är billigt att köpa!
Inget för tillverkarna att skjuta in sig på!
Optiken, däremot, är en stor inkomstkälla, då vill man hålla kvar sina kunder, unika bajonetter kan vara då en förklaring,
Även, avståndet mellan bakre linsen till bildsensorn är olika på kamera - objektiv hos kameratillverkarna, original eller tredjapart för ett speciellt märke passar alltså bäst.
 
Är det stor skillnad inuti på Sigma-objektiv till olika kamera märken?
Alla kameratillverkare stödjer väll nån form av objektivmonterad fokusmotor, så den borde ju kunna va samma. KM/sony har mekanisk arm för bländaren, hur det är på canon och nikon vet jag inte.

Tänk om det var som på Metz-blixtar att man bara bytte foten så passade den till en annan kamera.



Synd att inte manuella Minolta-objektiv passar på KM/sony, Fast manuella Canon-objektiv passar visst inte på en ny canon heller, Manuella nikon passar visst på nya nikon-kameror fast då funkar visst inte ljus-mätaren! KM 5d:s ljusmätare funkar t.o.m. utan objektiv.
På Pentax tror jag både ljusmätaren och fokusindikatorn funkar med manuella objektiv, hadde nog blivit Pentaz istället för KM om inte det var för att KM då var ensamma om att ha stabiliserat hus.
 
Senast ändrad:
Inte på d40 d50 d70 d80 vad jag har hört. Nikon verkar lite elaka när det gäller hårdvaran, verkar mycket snällare på att släppa uppdaterad mjukvara.

d40 blev visst av med fockusmotorn också, men trevliga menyer verkar den ha.

Kunde nog ha köpt en d70 om det inte varit för det där med ljusmätaren, tyckte det lät så korkat när nu dom manuella objektiven passade i bajonetten.
 
Förlåt, jag var för snabb där. Läste inte ordentligt trots att jag citerade dig. Du skrev ju "nya Nikon". Jag har en gammal ju!
 
Det vore ju drömmen om alla objektiv hade samma fattning, hade beställt ett Nikon 70-200/2,8 VR igår.. Annars är jag väldigt nöjd med Canons objektiv park =)

MEN, Olika kamera tillverkare har gjort olika design beslut, nikon har väl t.ex. mindre diameter än t.ex. canon..?

Edit: kom å tänka på en sak, när det gäller tv-kameror så är de flesta av dem gjorda av sony, men de kör väl Canon optik? Så tror jag iaf det är på hockey här i lkpg..
 
Sony använder egen optik eller Zeiss optik!
Tror knappast, att det är vanligt, att två konkurrerande företag, Sony och Canon, har produkter att fungera ihop.

Möjligtvis på en hockey match, att Sony + Canon lirar ihop, bara för den röda bollens skull.
Eller är den svart och platt?
 
larsborg skrev:
Sony använder egen optik eller Zeiss optik!
Tror knappast, att det är vanligt, att två konkurrerande företag, Sony och Canon, har produkter att fungera ihop.

Möjligtvis på en hockey match, att Sony + Canon lirar ihop, bara för den röda bollens skull.
Eller är den svart och platt?


Tydligen är det annorlunda i TV-världen, kolla bara här:

Kamera från Sony:
http://www.sonybiz.net/biz/view/Sho...tures&imageType=Main&category=HDCAMCamcorders
Om ni kollar på objektivet, är itne det en:
http://www.canon.com/bctv/products/kj16ex7.7b_irse.html eller liknande från canon?

Fast det kan ju bero på att, det verkar som iaf, att Sony inte har någon egen optik till tv-kamerorna
 
Så sony gör som shejkerna köper allt dom behöver och gör bara en ska skälva.
 
På Nikon D1,D1h,D1x D2h mm fungerar Nikkor gluggar med Ai koppling, ljusmätning, avståndsinställning givitvis manuellt. På Nikon D70 går det att använda vissa Nikkorgluggar som inte har Ai-koppling, mätningen fungerar inte. Sedan har vi "Minoltas" A bajonett. Konica har ingenting med den att göra som många tror. Minolta bytte bajonettfattning i samband med Minolta 7000, vilket gjorde att Konica fick lägga ner sin tillverkning av systemkameror. Det var i samband med att de två företagen gjorde en fusion och blev ett företag, och sedan kallade sina kameror för KonicaMinolta--heltokigt. Pentax hade skruvgänga på 1960-70-talet plus en del andra märken, sedan får man inte glömma bort Leicas 39 mm gänga
 
ANNONS