Annons

Varför har man olika objektivfattning?

Produkter
(logga in för att koppla)
Finns inte en möjlighet, att se tillverkaren av optiken, på Sony kameran!

Kanske, det är så att Canon har kanon optik, unik för yrkesfoto, svindyr, passar till olika kameror?
 
Näe, men visst är den väldigt lik Canon linsen. Tydligen finns det 4 stora tillverkare av optik till professionella video kameror, Canon, Schnieder, Fuji, och Anton Bauer. Det verkar också finnas 4 stora tillverkare av kameror, Sony, Ikegami, Pansonic och Silicon Imaging. De finns några olika fattningar, men ingen av fattningarna verkar vara knutet till ngt speciellt märke.

Så om de kan samsas där borde det väl kunna gjort det med stillbilds kamerorna också, men det har väl att göra med att marknaden för optik till stillbilds kameror är aning större än den till tv-kameror
 
__________________________________________________

Björn Virebrand skrev:

Sedan har vi "Minoltas" A bajonett. Konica har ingenting med den att göra som många tror. Minolta bytte bajonettfattning i samband med Minolta 7000, vilket gjorde att Konica fick lägga ner sin tillverkning av systemkameror. Det var i samband med att de två företagen gjorde en fusion och blev ett företag, och sedan kallade sina kameror för KonicaMinolta--heltokigt.
__________________________________________________

Vem har trott att Konica har med A (Alpha) bajonetten att göra?
Har aldrig hört något liknande, om Konica, A bajonetten är en produkt från Minolta, enbart!

Minolta 7000, kom 1985, A-bajonetten lanserades då, för att få elektronisk koppling mellan hus och optik, samt AF drivning från huset!
Konica-Minolta koncernen bildades långt senare.
Konica lade av med sina A-SLR, därför att de hade tappat för mycket marknadsandelar, hinna ikapp skulle kosta för mycket, de lade krutet på filmtillverkning istället, med stor framgång, de lär tillverka färgfilm fortfarande, under namnet Konica.
 
Att jag tog upp Minoltas A bajonett, beror på att jag har och läser fortfarande att det är Konica som tillverkat Minoltaoptiken. De som skriver detta är i många fall fotojournalister
 
"..Konica som tillverkat Minoltaoptiken"

Vem har skrivit något så felaktigt, knappast i en fototidning, vaa?

Konica gjorde på sin tid alldeles ypperlig optik, men bara till sina egna kameror.

Minolta gjorde optik, förutom till sina egna kameror, även till Leica.

Utvecklingen av den nuvarande optiken till Sony D-SLR, har Minolta tekniker bl.a ansvaret för, Sony tog över produkter och anställda från Minolta (Konica-Minolta), för något år sedan.
Zeiss optiken, den exklusiva optiken till Sony D-SLR, tillverkas i tidigare Minolta (Konica-Minolta) fabriker.
 
När jag var på fotomässan stod det en gigantisk sony videokamera och jag fick världens chock när det var canon optik på den.
 
Inom mätsökarsegmentet finns idag Leicas M-bajonett som standard bland bajonetter. Den används av Leica, Zeiss, Voigtländer, Rollei, Epson (RD1 digital), Konica. Både äldre och nyare 39mm-gängad optik kan lätt anpassas till dennna med en mycket platt och knappt märkbar adapter. 39mm var också lite av standard förr, använt av både Leica, Canon och öststatsmärkena Zorki, Fed. Även Nikon tillverkade optik med 39mm gänga tror jag. Tyska Contax mätsökare hade egen bajonett och även Nikons egna. Men idag finns bara Leica M samt 39mm som standard om man bortser från de nytillvekade nostalgi/jubileums/samlar-modellerna av Nikon mätsökare. Du kan alltså enkelt använda gamla 39mm-objektiv från 30-talet på en helt ny Leica M8 digital mätsökare eller Epson RD1.
 
Om man har ett sigmaobjektiv med bajonett för en kamera, kan man byta den till en annan? Hos hökaren på hörnet dyker det ibland upp feta objektiv med felaktig fattning. Vore skoj om man kunde köpa ett annat Sigma t ex o skruva lite.

Skulle det vara helt omöjligt att göra en konverter/adapter som omvandlar en Nikonfattning till nåt annat t ex?
 
HDFS) (KGS skrev:
Om man har ett sigmaobjektiv med bajonett för en kamera, kan man byta den till en annan? Hos hökaren på hörnet dyker det ibland upp feta objektiv med felaktig fattning. Vore skoj om man kunde köpa ett annat Sigma t ex o skruva lite.

Skulle det vara helt omöjligt att göra en konverter/adapter som omvandlar en Nikonfattning till nåt annat t ex?

Jag misstänker att det är mer än bara den fysiska fattningen det handlar om. Sannolikt så är mjukvaran inte samma för ex. Nikon/Canon.
 
Graal skrev:
Inom mätsökarsegmentet finns idag Leicas M-bajonett som standard bland bajonetter. Den används av Leica, Zeiss, Voigtländer, Rollei, Epson (RD1 digital), Konica. Både äldre och nyare 39mm-gängad optik kan lätt anpassas till dennna med en mycket platt och knappt märkbar adapter. 39mm var också lite av standard förr, använt av både Leica, Canon och öststatsmärkena Zorki, Fed. Även Nikon tillverkade optik med 39mm gänga tror jag. Tyska Contax mätsökare hade egen bajonett och även Nikons egna. Men idag finns bara Leica M samt 39mm som standard om man bortser från de nytillvekade nostalgi/jubileums/samlar-modellerna av Nikon mätsökare. Du kan alltså enkelt använda gamla 39mm-objektiv från 30-talet på en helt ny Leica M8 digital mätsökare eller Epson RD1.

Helt rätt Nikon tillverkade flera objektiv som användes till deras mätsökarkameror Nikon S, S2 m.m med 39 mm Leicagänga. Jag har själv 50, 85, 135 Nikkorobjektiv med 39 mm Leicagänga. Det var väl tack vare att de tillverkade objektiv som kunde användas till Leica under Koreakriget, som Nikon kunde visa att de tillverkade lika bra optik Zeiss. Om fotografen Douglas Duncan har det skrivits mycket, betäffande att han besökte Nippon Kogaku, sedan använde Nikkoroptik
 
Funderar kring Nikons S-modeller? De har väl inte 39mm gänga? Nikons 39mm-optik gjordes väl för andra kameror?
 
Graal skrev:
Funderar kring Nikons S-modeller? De har väl inte 39mm gänga? Nikons 39mm-optik gjordes väl för andra kameror?

Nikons mätsökarkameror använde än bajonettfattning som kallas S-bajonett. Den är väldigt lik den som Zeiss använde på deras Contaxkameror
 
chiyoda skrev:
Nikons mätsökarkameror använde än bajonettfattning som kallas S-bajonett. Den är väldigt lik den som Zeiss använde på deras Contaxkameror

Ja, men du skrev förut att de hade 39mm Leica-gänga? Blev lite konfunderad av vad du skrev då.
 
ANNONS