Annons

Varför inga ET-65B?

Produkter
(logga in för att koppla)

apersson850

Aktiv medlem
När jag köpte min EF 70-300 nyligen hade de inte det rätta motljusskyddet (ET-65B) hemma. Nu forskade jag lite på nätet, och fann att ska man hitta någon som har en sån plastbit i lager, får man simma över Atlanten eller nåt. Leveranstider här verkar vara flera månader, där de alls tror sig kunna lova något.

Vad är det som är så märkvärdigt med just det motljusskyddet?

Jaha, det löste sig på annat sätt. Fick en dag över i New York i veckan. B&H var igenbommat (stor besvikelse, någon judisk högtid satte tydligen käppar i hjulet, eller mer bokstavligt galler för fönstren), men J&R hade både ET-65B och EW-83E (till nyanskaffade EF-S 10-22) på butikshyllorna.

apersson850 skrev:
Jaha, det löste sig på annat sätt. Fick en dag över i New York i veckan. B&H var igenbommat (stor besvikelse, någon judisk högtid satte tydligen käppar i hjulet, eller mer bokstavligt galler för fönstren), men J&R hade både ET-65B och EW-83E (till nyanskaffade EF-S 10-22) på butikshyllorna.

Hoppas den högtiden är över till oktober när jag ska dit. :)

Vad är J&R och var i NY ligger det?
/Arne

apersson850 skrev:

SÅ dom har bara judar på b&h?

Robin Gyllander skrev:
Men vi stänger ju inte våra butiker för rabbadam.

Ramadan menar du? Eller finns rabbadan? Jag är okunnig.

Det är inte förbjudet att arbeta under ramadan om jag fattat det rätt. Men det finns andra helger för muslimer, judar mm där affärsinnehavare stänger sin butik pga detta, även i Sverige. Det väljer ju affärsinnehavaren själv.

Arne S skrev:
Men Robin...skulle inte de kunna vara lika smarta som människor med annan tro?

Det är 2 procent av usas befolkning som är judar och enligt en ovansåeende äger dom mer än 2 procent.
Hur kan en religion göra folk smartare?

Senast ändrad:
Värst vad ni spårade ur i den här tråden, då.

Det är naturligtvis inte utövandet av en viss religion som gör folk smartare. Om det alls är någon skillnad blir de snarare dummare, i så fall.

Men om en viss folkgrupp, oavsett vad som håller dem samman, av lång tradition har ägnat sig åt en viss sorts verksamhet, exempelvis affärer, är sannolikheten hög för att det dels går i arv då och då, dels att de med tiden blir ganska bra på det.

Det var killen på J&R Photo som trodde att det var en judisk högtid just när jag var där, och att det skulle vara därför B&H var stängt. De skulle öppna igen idag, söndag. Kolla på deras websida. Det står där när de bommar igen för sådan övningar.

J&R har en hel radda med olika butiker längs Park Row, på sydöstra sidan av City Hall Park. De säljer kameror i en, TV i en annan och musikgrejor i en tredje. Allt bara ett stenkast från det stora hålet, alltså Ground Zero, om man vill titta på den platsen också.
42nd Street Photo hade bäst priser bland de jag tittade in hos, men också minst sortiment.

apersson850 skrev:

J&R har en hel radda med olika butiker längs Park Row, på sydöstra sidan av City Hall Park. De säljer kameror i en, TV i en annan och musikgrejor i en tredje. Allt bara ett stenkast från det stora hålet, alltså Ground Zero, om man vill titta på den platsen också.
42nd Street Photo hade bäst priser bland de jag tittade in hos, men också minst sortiment.
Japp, det gled iväg lite här. Sorry.

Tack för info om J&R, perfekt att det finns på Manhattan så man slipper alltför långa transporter.
Skall dessutom bo på Broadway så det är ju bara att följa vägen vad jag förstår.
Ground zero har vi ändå planerat att besöka så det passar mig som en fot i en strumpa!

ANNONS
Götaplatsens Foto