Annons

Varför inte bättre programautomatik?

Produkter
(logga in för att koppla)

pby

Aktiv medlem
Vid många av de bilder som jag tar finns inte tid att exponera helt manuell. A-läge funkar hyfsat vid jämt ljus, men vid svagt ljus får man lätt för långa slutartider och rörelseoskärpa. Med P-läget variera bländaren onödigt mycket, men inte ISO. Vad jag önskar är ett P-läge jag kan kontrollera lite bättre (jag har en Canon 350D).

En typisk inställning skulle kunna vara: sätt ISO på 100, bländaren på t.ex. 8 och variera tiden. När tiderna riskerar rörelseoskärpa, öka ISO stegvis upp till 400, sedan bländaren upp till max öppning, och därefter ISO igen upp till max. I sista hand öka tiden ytterligare. Varför finns inte det som en möjlighet? Kan någon göra ett "rysshack", tack :)

Jag gissar att en sådan funktion skulle ha räddat många av mina felinställda exponeringar. Jo, jag vet att man är en dålig människa om man använder automatik ;-)

Jag tror att Nikon (ve och fasa) har autoiso på sina dyrare kameror. Ett alternativ för ditt bekymmer är TV-läget. Är det ljust fungerar ISO 200 bra på 350D. Är du osäker kan du se vad du får via AUTO. Man får trixa lite med våra billigare kameror, men igengäld får man bra bilder. AUTO kan faktiskt också fungera hyggligt ibland. Vem har sagt att digital foto ska vara enklare än analog? *ler*. Inte enligt mig i alla fall. Börjar dock lära mig ungefär vad som fungerar när. Snart dags för en 30D....

Det du efterfrågar finns delvis i full-auto, eller grön fyrkant på programvalsratten. Då tillåts kameran skifta ISO. Nej, man är inte en dålig människa om man använder automatik, använder man däremot automatik, utan att ha koll på att värdena som kameran valt inte ger en bra bild, ja då är man en dålig fotograf. Men förväxla inte detta med att du är en dålig människa ;)

Nikon har auto-iso på ALLA sina digitala systemkameror. Man kan också sätta vilken lägsta slutartid man kan ha innan iso regleras upp. Helt suveränt i snabba lägen! Konsertfoto där ljuset ändras hela tiden är ett exempel: Sätt en bländare och en tid som funkar i manuella läget och låt auto-iso variera för korrekt exponering.

Givetvis funkar det i alla lägen, inte bara i P-läget.

Att Canon inte har detta mer än i sina motivprogram och bara upp till iso 400 är fullständigt korkat! Låt användaren bestämma - finessen är hur enkel som helst att implementera.

Canon har även detta, med att styra tid/bländare. Men bara på EOS 1-modellerna. Finns under P.Fn. och varför Canon valt att bara ha det på dem är väl upp till Canon att svara på. Personligen har jag aldrig haft nytta av det.

Nähä, men då hade du kunnat stänga av funktionen om du hade haft en Nikon. Där låter man användaren välja själv ;-)

Javisst, jag försvarar inte Canon, utan det var mer en upplysning att om man vill ha funktionen så får man skaffa sig en dyr kamera ;)

Nikon är överlag mer användarvänliga än Canon. Det är säkert en bra funktion för de som känner att de behöver den.

Jag förstår. Säg så här - om Canon kommer med en firmwareuppdatering till 30D som ger möjlighet till Auto-iso i alla lägen kommer jag att älska kameran förbehållslöst. Så mycket gillar jag funktionen.

I övrigt tycker jag att ryktet om Nikons överlägsna användarvänlighet är något överdrivet. Canons utmärkta stora hjul t.ex är toppen och bättre än Nikons lösning.

Hanteringen av ISO är nog det sämsta med min350D - knöligt och ingen info i sökaren. Här hoppas jag Canon bättrar sig.

Det jag vill ha som beredskapsläge är i grunden ett Av-läge, men som funkar lite bättre i ändområdena - bländar upp när ljuset inte räcker till, och som även kan justera ISO. Tv-läge använder jag ibland när jag vill kontrollera rörelseoskärpan, men som beredskapsläge är detta inte så kul eftersom bländaren ofta påverkar bilden mer än tiden.

Det ”gröna” programmet använder jag bara när jag lånar ut kameran. Jag är inte ute efter en automatik som försöker vara smartare än jag (även om den kanske är det ;-) Jag vill ha en automatik som gör som jag har sagt åt den på förhand, så jag kan lägga mer ansträngning på bildkomponeringen vid tidspress.

En häftig grej med Nikons (D50) auto-ISO är att man kan få mellanvärdena, ISO 320, ISO 560 och ISO 1100. Synd man inte kan ställa in dessa manuellt bara. Också dumt att man inte kan se ISO i sökaren.

Jag säger varken bu elelr bä ang auto ISO, jag tror inte jag skulle användadet. Däremot är jag heligt vansinnig över att ISO värdet inte står i sökaren! Det är så J***a kasst så jag vet inte vad. En grundläggande uppgift anser jag, har knöppt så mycket bilder på ISO 400 för att jag har glömt ställa om den efter inomhus fotografering, står ju inte ens någonstans på kameran!! På gammla analogtiden hadde man ialla fall en lapp man kunde sätta på kameran om vilken film man hadde... jag fattar verkligen inte detta. Just detta kan få mig att gå i taket eftersom det är en av de enklaste funktionerna man kan skapa för dessa ingengörer och väldigt relevant information att se!

Sedan skulle jag vilja ha separata knappar/hjul för ISO, fippla med en knapp ochsedan rulla med stora hjulet funkar inte, ajg tar alltid fel på knapparna och sedanvilket hjul jag ska svänga på (20D) helt plötsligt stälelr man om ljusmätningen, seriebildtagningen eller annat som man INTE vill ändra... That sucks Canon! detta är nog dom saker jag verkligen avskyr med canonen som jag förövrigt tycker är helt suvverän kamera.

Du trampade på en öm tråd när du började praa om ISO... ;)

Men ang motivprogrammen. Av Tv borde hjälpa dig ganska långt... men faktum är.. det är sällan tror jag att ljuset varierar så kraftigt att du itne skulle hinna med att ändra tiden/bländaren själv i det helmanuella läget och skulle det bli lite galet kan du rädda det i RAW hanteringen.

Ang auto ISO så innebär det ju att det blir ju en omöjlighet att fotografera på låga slutartider med bra ISO tal... så panorering går ju bort eftersom kameran inte vet om du vill panorera eller ha kort tid. Då kan man ju som Nikon lägga in "spärrar" för lägsta och kanske högsta ISO, men om man inte vill ha dom spärrarna längre, då måste man antar jag liktförbaskat in i menyer o traska, och då försvann vitsen med auto ISO... för då kan man ju själv välja direkt vilken ISO man vill ha... Ialla fall ajg brukar inte ändra ISO lika ofta som slutartiden.. så en knapptryckning skulle funka fin fint.

Kalle_B skrev:

Ang auto ISO så innebär det ju att det blir ju en omöjlighet att fotografera på låga slutartider med bra ISO tal... så panorering går ju bort eftersom kameran inte vet om du vill panorera eller ha kort tid.

Jaså? Det är ju bara att ställa kameran i Tv eller M och lämplig panoreringstid. Auto-iso går ju bara in när ljuset inte räcker till för kombinationen ifråga. Kameran väljer alltid lägsta möjliga isotal. Kan knappast bli enklare...

På Nikon D200 kan jag bestämma högsta tillåtna ISO-tal vid auto-ISO, b1 i menyn, om jag vill undvika brus i bilden, jag tror att kameran först väljer högsta tillåtna ISO sedan längre tid, ofta väljer jag bländare och låter kameran sköta resten.
Hans

[IRONI]
På min Canon kan jag välja det mesta för att få önskad exponering faktiskt. Fast det är ju klart, det förutsätter en viss medvetenhet..[/IRONI]

Hi folks

Funktionen är lite olika beroende på vilket Nikon hus du använder. På D200 och på D2Xs finns det en iställning för längsta slutartid som är tillåten.

Det finns tyvärr inte på min D2X och på min D100. I manuellt läge skruvar kameran upp iso till max om så behövs men ingen justering av slutartiden sker över huvud taget. I läge A, S och P justerar kameran först slutartiden till max innan en justering sker av ISO. Korkat faktiskt. Vem behöver 30 sekunders slutartid vid iso 100 när du kunde ha fått iso 1600 och 1/30 (har inte kontrollräknat om 30s och iso 100 är samma sak som iso 1600 och 1/30s, det är mer principen jag vill påvisa)? Fungerar tyvärr inte heller om du sätter på en blixt. Auto ISO stängs av :-( Annars hade det varit mumma när fyllnadsblixt önskats vid fotografering i befintligt ljus.

Jag vet inte hur D70 och D50 fungerar men D2X kommer att få samma funktion som D2Xs och D200 efter firmware uppgraderingen som kommer i höst.

Jag använder auto ISO väldigt ofta och tycker att funktionen är brilliant uttänkt men som sagt i just mitt fall med D2X och D100 saknas det där sista som finns i D2Xs och D200. I ishallar eller andra dåligt upplysta miljöer sätter jag helt enkelt kameran i manuellt läge, väljer den slutartid och bländare jag vill ha. Kameran sköter resten. Skitbra faktiskt. Ännu bättre vore det om jag kunde andvända A läget och definiera längsta möjliga slutartid.

Mankan

Jepp, helt utmärkt och klart vanebildande.

Och ja - både på D70 och D50 kan man välja från vilken slutartid kameran ska börja justera upp iso.
Det kan vara skillnaden mellan att missa en bild i ett snabbt läge eller att fånga den (hur bra än Jesper är på att ställa om kameran blixtsnabbt ;-)

Kom igen Canon! Ge oss auto-iso nu!

Mankan G skrev:
Ännu bättre vore det om jag kunde andvända A läget och definiera längsta möjliga slutartid.

Ja det skulle täcka min önskan ganska väl.

Kalle_B skrev:
Av Tv borde hjälpa dig ganska långt... men faktum är.. det är sällan tror jag att ljuset varierar så kraftigt att du itne skulle hinna med att ändra tiden/bländaren själv i det helmanuella läget ...

Nja, inte alltid. Det jag fotar mest är långfärdsskridsko, och jag har flera gånger varit med om att ljuset har ändrat sig 6-7 exponeringssteg på bara några minuter - från en solbelyst fjärd in i en dunkel skog. Och att gå från 1/500 s till 1/8 s är ju ganska drastiskt. Ofta fotar jag under åkning och med bara en hand fri för kameran, då är det lite fippligt att finlira med exponering, samtidigt som man letar snygga kameravinklar och ska hålla minst ett öga på isen. (Jo, det har hänt att gått ned mig när jag stirrat blint i sökaren). Dessutom tycker jag att det är svårt att i stark ljus se exponeringsvärdena, både i den fjuttiga sökaren och på skärmen.

Men också när man t.ex. är ute och reser och kanske inte är 100% ute för att fota, vore det skönt med en grundinställning som funkar bra i de flesta situationer. Det tycker jag inte riktigt P, Tv, Av, M eller något annat läge gör bra på 350D. När kommer en kamera som man kan göra egna "plug-in" till?

På Pentax istD kan man ligga i något av det egendefinierade programlägena och momentant gå över till tids eller bländarautomatik genom att vrida på något av inmatningshjulen, bra grej.

ANNONS