Annons

Varför inte både sökare o LCD-skärm samtidigt?

Produkter
(logga in för att koppla)
ihaveabike skrev:
när ni mer vana fotograferar. Hur börjar ni? Hur vet ni bländare o slutare o annat från början? Bara erfarenhet?
Jag började fotografera aktivt 1978 & förstod inte mycket, typ -83 så hade jag genom träning (fotograferande) samt läsning av ett antal fotoböcker samt med hjälp av äldre fotograferande vänner lärt mig det tekniska riktigt bra.

Att sedan ta bra bilder kan ta allt ifrån 5-30 år beroende på en oerhört massa faktorer, vissa lyckas aldrig.

Det viktiga är dock att inte ha bråttom, det tar tid & det viktigaste är ju att man har kul när man fotograferar!

//Larsa

EDIT: Kika även på lite konst om det intresserar, man kan lära sig oerhört mycket där! Allt är ju inte teknik, ganska så lite faktiskt i det stora hela...

Larsa, Konst och konstglas är mina största intressen. Säljer av lite i bland när det behövs och då vill man ta bra bilder. Därav starten till mitt fotointresse, nu fotar jag dock allt jag tycker är skoj!!!

ihaveabike skrev:
Larsa, Konst och konstglas är mina största intressen. Säljer av lite i bland när det behövs och då vill man ta bra bilder. Därav starten till mitt fotointresse, nu fotar jag dock allt jag tycker är skoj!!!
Jamen då har du ju kanske ett försprång där i konsten, tekniken på det så!

Tycker själv att tekniken är mycket enklare än det konstnärliga men det beror nog på person...

//Larsa

EDIT: Tror dock att det är fler som är duktiga på det tekniska än det konstnärliga, tycker mig se det...

ihaveabike skrev:
när ni mer vana fotograferar. Hur börjar ni? Hur vet ni bländare o slutare o annat från början? Bara erfarenhet?

En modern kamera har automatik, ställer du den på "grön ruta" så är det bara att sikta och trycka av precis som på en kompaktkamera (vilket kan vara till stor nackdel för nybörjaren som då inte tvingas till att lära sig).

Systemkameran kan dock köras helt manuellt och i andra halvautomatiska lägen.

Använder man "Tv" läget så ställer man själv in slutartiden, medans kamerans automatik väljer bländaren.

Använder man "Av" läget så ställer man själv in bländaren och därmed skärpedjupet, medans kamerans automatik väljer slutartiden.

På det helt manuella läget väljer man själv både slutartid och bländare, man kan då ta hjälp av kamerans ljusmätare som visar om kameran tycker det blir över eller underexponerat.

Man kan också i de automatiska lägena välja att exponeringskompensera. Exempel: Jag befinner mig i ett snölandskap i fjällen ovan trädgränsen, solen skiner och det är extremt ljust. Om det är extremt ljust så bör ju detta också synas i bilden, eller hur? Kamerans ljusmätare vet inte var jag befinner mig, den försöker bara tala om för mig hur jag skall ställa in för att få en överlag medelgrå bild (grå därför att ljusmätaren mäter ljus, inte färg). Litar jag då på kamerans automatik eller dess ljusmätare om jag ställer in manuellt, så kommer jag att få lite lätt grå snö och personen en bit in i bild blir bara en siluett. Här överexponarar man, ibland så mycket som 2 steg. I detta läge får man ta till erfarenhet, om solen skiner så vet jag att en tid satt till samma som ljuskänsligheten (iso) vid bländare 16 blir bra, och mycket riktigt, kamerans "dumma" ljusmätare kommer då att tycka att jag överexponerar, men bilden skall ju bli ljus.

Med erfarenhet så kan man ofta slå kamerans ljusmätare, kika på lite ljusmolniga himlen och veta att nu behöver jag bländare 8 och 1/200 sekund vid iso-100, detta oavsett om objektet är mörkt eller ljust - lite då beroende på hur man bill framställa det.

Men vid de flesta normala situationer gör dock kamerans ljusmätare och automatik oftast ett gott jobb, inställningarna man gör handlar då om skärpedjup och slutartid.

Vill man frysa en förbipasserande bil så tar man till en snabb tid, t ex. 1/500 sekund och låter kameran välja bländare. Vill jag panorera med bilen så att bakgrunden blir oskarp och hjulen suddiga så att det syns att de snurrar så kör jag en längre tid, kanske 1/60 sekund.

Skall jag fota ett landskap där allt skall vara skarpt, från nära till långt bort, då väljer jag en liten bländaröppning (högt tal), t ex. bländare 16, men får då se upp med slutartiden som då kanske blir så lång att jag behöver stativ. Det motsatta om jag vill ta ett porträtt där personens ansikte är skarpt medans bakgrunden är rejält suddig och ur fokus, då väljer jag en stor bländaröppning (litet tal) t ex. bländare 2.8, kamerans automtik kommer då att välja en snabb tid.

Så ja, det krävs stor erfarenhet att kunna nyttja en systekamera fullt ut, och det är en erfarenhet man inte kan skaffa sig genom annat än övning med en kamera där alla inställningar låter sig göras.

ihaveabike skrev:

Nej jag visste inte hur det förhöll sig när jag köpte min första systemkamera, men jag var beredd att lära mig det och lusläste alla böcker jag kom över (det fanns inget internet på den tiden).

Idag har ju alla nybörjare det väldigt förspänt, internet har ju medfört att all information finns lätt tillgängligt, det här forumet är ju ett tydligt exempel på det, så det har nog aldrig varit enklare att lära sig än det är idag.

Vore jag nybörjare idag skulle jag inte använda automatiken alls, jag skulle börja direkt och fota helt manuellt, på det viset lär man sig snabbare, roligare är det också, när jag började fota fanns det ingen automatik i kamerorna, det är jag glad för idag.

kent.

Det är såhär: 1. en seriös fotograf vill inte se motivet på displayen och bland annat därför sätts det inte in i systemkameror.
2. Om man tycker att det är en brist så ska man inte köpa en systemkamera, det är då slöseri med pengar att köpa något så avancerat att det övergår ditt förstånd.
3. Jag hoppas att nr 1 alltid kommer vara så.

Nu börjar jag komma på massa andra saker som jag undrar över, som tex varför man köper en proffskamera (ja allt från 5D till Eos1DsMK2 när alla ens bilder skulle gå att ha tagit med en kompakt och ändå blivit bättre?
Undrar också varför folk tror att utrustningen tar de bra bilderna?
Har man inte DET så har man det inte, och går inte trolla fram. Vill man ha DET är det bara övning, ej utrustning som är svaret.. men allt detta hör väl egentligen till ett annat forum kanske.. eller?

Sorry, fredagskväll.. *raaap*

Godnatt gott folk!

Jag gick över till Systemkamera när jag upptäckte att min kompakt inte kunde få till nåt bra kort skärpedjup ( suddiga bakgrunder ). Fick se en kompis bilder och blev helt tokig. Så det blev en 350d som jag är väldigt nöjd med. På köpet dick jag naturligtvis bättre bildkvalite oxå.

pellepiano skrev:
Jag gick över till Systemkamera när jag upptäckte att min kompakt inte kunde få till nåt bra kort skärpedjup ( suddiga bakgrunder ). Fick se en kompis bilder och blev helt tokig. Så det blev en 350d som jag är väldigt nöjd med. På köpet dick jag naturligtvis bättre bildkvalite oxå.

Sen är det ju också en SYSTEM-kamera. Dvs du kan byta objektiv vilket man inte kan på en kompakt. Och bara det talar för den stora fördelen

/ Marcus

ihaveabike skrev:

Daniel, när jag skaffade min första digitala systemkamera (och tidigare bara kört m kompaktkamera + analog systemkam) började jag m att köra på AV läget, dvs bländarautomatik för att lära mig. Hade tidigare aldrig fattat detta m bländare/slutartid förhållandet för att få en bra exponering.

Jag testade mig fram för att se hur slutartiden o skärpedjupet (suddig bakgrund) blev beroende på vilken bländare jag ställde in. Gick fort att lära sig!

Saknar inte att kunna titta på displayen, men sökaren skulle gärna fått vara större o ljusare på min 350D förstås!

Det är inte lättare att ta bra bilder genom att titta på en display.

Många tycker man har en "gammalmodig" kamera när man inte kan titta på displayen o att den är så stor när det finns små puttiga kameror att stoppa i fickan. Visst, visst brukar jag säga då...

Ja herregud Karin, det är bland det jobbigaste jag vet.. usch.. de skrattar o tittar på en, tar upp sin kompakt knäpper av en blixtbild i medljus o tänker " o så kan jag ta en likadan med min lilla smidiga, fotografer är lustiga.."

Danlo skrev:
Ja herregud Karin, det är bland det jobbigaste jag vet.. usch.. de skrattar o tittar på en, tar upp sin kompakt knäpper av en blixtbild i medljus o tänker " o så kan jag ta en likadan med min lilla smidiga, fotografer är lustiga.."

Men det är ändå vi som skrattar. De kan ju försöka få bättre bild med deras kamera än med våra digitalare (eller ännu hellre mellanformat eller storformat)

/ Marcus

"Att sedan ta bra bilder kan ta allt ifrån 5-30 år beroende på en oerhört massa faktorer, vissa lyckas aldrig.

Ja Larsa, det är väl som med allt konstärligt o skapande.. men jag tror det handlar om att ofta de människor som aldrig lär sig ta bra bilder (men kanske vill) inte är speciellt förtjusta i att titta på bilder.. en lite paradox jag vet, men jag har ofta fått för mig att det är så..

Marcus, det inget som retar mig mer än när nyfikenhets-sinnet har bytts ut mot ignorans och dumhet.. dvs, jag skrattar inte, jag känner mig hånad.. när "kompakt-människorna" skrattar alltså.. *suck*, lite jobbigt, men jag försöker låta bli att reta upp mig.. hehe en dag kommer det stå i aftonbladet:

"oskyldigt äldre turist-par fick systemkamera i huvudet"

Senast ändrad:
ihaveabike skrev:
Du har fått några olika råd och här kommer ett till. =)
Jag körde bara på helautomatik (gröna rutan) när jag hade skaffat min systemkamera. Tyckte det var skitskoj att fota och åkte runt till olika ställen och tog kort. Någon skrev att man ska börja med manuella inställningar, där håller jag inte med. Fast det beror ju på hur man är som person. I mitt fall hade jag nog tröttnat på fotandet innan jag kom på hur man skulle ta bra kort...
Efter ett tag började jag laborera med ISO. Kom på att man kunde ta skarpa kort även om det var lite mörkt ute. Sedan undrade hur man skulle få till ett sånt där snyggt kort där bara motivet är skarpt och bakgrunden är suddig. Lärde mig att ta kort i Av-läget. Någon sa att man skulle ha stativ och långa slutartider för att få snygga vattenbilder, det testades också givetvis.
Så i mitt fall lärde jag mig efterhand. Jag har mycket kvar att lära men tar en sak i taget, det blir liksom lite roligare då!
Lycka till med fotograferandet!

Tackar och bockar för alla tankar och åsikter.

Jag ska nu noggrant välja ut en kamera, troligtvis tar jag nya canon 400, när den nu kommer vill säga.

Vill tillägga att jag har en analog systemkamera, med alla de funktioner som ni ovan tagit upp. Dock har jag inte nyttjat denna så mkt på grund av osäkerhet gällande inställningar m.m,,....och vanlig filmrulle förstås-

ihaveabike skrev:
Dock har jag inte nyttjat denna så mkt på grund av osäkerhet gällande inställningar m.m,,....och vanlig filmrulle förstås-

En stor fördel med digitalkameror är att experiment ger snabba och billiga resultat. Inlärningskurvan kan bli brant.

ANNONS
Götaplatsens Foto