Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Varför inte flera minneskort?
- Trådstartare Taka
- Start datum
avlsutad110823
Avslutat medlemskap
HEj
har två i min 1d mk2, men inte f-n byter den till nr 2 när 1:an e full inte...
Ev kanske mk2 N gör det, vet ej.
Men har ett CF o ett SD kort i den.
har två i min 1d mk2, men inte f-n byter den till nr 2 när 1:an e full inte...
Ev kanske mk2 N gör det, vet ej.
Men har ett CF o ett SD kort i den.
Nome Nescio
Aktiv medlem
Varför, för att fylla ut prylbegär kvoten?
Jag skulle möjligtvis kunna tänka mig att betala för att få plats med extra kort i vertikalgreppet, men att betala extra och offra ergonomi(ja det måste få plats också) vill jag inte.
Man skulle väll möjligtvis få plats med flera kort om man väljer en mindre standard. Men nu verkar CF slagit sin rot hårt i DSLR marknadne.
Jag skulle möjligtvis kunna tänka mig att betala för att få plats med extra kort i vertikalgreppet, men att betala extra och offra ergonomi(ja det måste få plats också) vill jag inte.
Man skulle väll möjligtvis få plats med flera kort om man väljer en mindre standard. Men nu verkar CF slagit sin rot hårt i DSLR marknadne.
Nome Nescio
Aktiv medlem
Med ett 8 eller 16Gb kort behöver man inte byta så ofta. Korten kostar lite mera, men det blir billigare för alla i längden om man hoppar över sådanna finesser på kamerorna.
peter_wahlström
Aktiv medlem
Har dubbla platser i min kamera. CF och SD. Det sitter alltid ett tomt 1GB SD-minne i kameran redo "ifall" jag inte hinner eller har möjlighet att byta exakt när det aktuella kortet tar slut. Slöseri, dålig plaering eller kalla det vad som helst. För mig är det perfekt. Köper hellre fler små (max 1-2GB) CF-kort istället får ett par stora.
Mvh /Peter
Mvh /Peter
avlsutad110823
Avslutat medlemskap
Delar peters åsikt, har 9st 2gb ultra2
men trådstartarens ide om raid e ju en annan femma. på 1d kan man ju lagra en jpg kopia på det ena kortet o en rå på det andra. som backup
men trådstartarens ide om raid e ju en annan femma. på 1d kan man ju lagra en jpg kopia på det ena kortet o en rå på det andra. som backup
Taka
Aktiv medlem
Jag skulle i alla fall tacka och ta emot om det skulle finnas två eller kanske fyra fack för minneskort.
Antingen att de arbetade paralellt eller i kedja.
Skönt att slippa byta kort hela tiden.
Det är en grej med t.ex. CF med med SD så är det ju rätt ovanligt med större kort än 2 gig än så länge. (Vilket förmodligen gör det till en annan sak)
CF är det väl bara att skaffa ett 12 eller 16 gigs så är det "löst".
Återigen, bara en liten tanke som är intressant att diskuteras =)
Antingen att de arbetade paralellt eller i kedja.
Skönt att slippa byta kort hela tiden.
Det är en grej med t.ex. CF med med SD så är det ju rätt ovanligt med större kort än 2 gig än så länge. (Vilket förmodligen gör det till en annan sak)
CF är det väl bara att skaffa ett 12 eller 16 gigs så är det "löst".
Återigen, bara en liten tanke som är intressant att diskuteras =)
peter_wahlström
Aktiv medlem
Ett komplement till mitt förra inlägg.
Jag hade gärna sett en funktion som fortsätter skriva på det extra kortet ifall det första skulle bli fullt. Detta för att slippa den extra, men dock korta manövern att switcha kort i menyn. Det är ju trots allt i mycket tidskrävande situationer som jag vill använda det. Annars går det lika bra att byta kort. När man sedan får tid kan man byta CF-kort och då fortsätter den per default att skriva på det igen.
borde ju vara en enkel programmeringsuppdatering
)
Mvh /Peter
Jag hade gärna sett en funktion som fortsätter skriva på det extra kortet ifall det första skulle bli fullt. Detta för att slippa den extra, men dock korta manövern att switcha kort i menyn. Det är ju trots allt i mycket tidskrävande situationer som jag vill använda det. Annars går det lika bra att byta kort. När man sedan får tid kan man byta CF-kort och då fortsätter den per default att skriva på det igen.
borde ju vara en enkel programmeringsuppdatering
Mvh /Peter
Nome Nescio
Aktiv medlem
Taka skrev:
Jag skulle i alla fall tacka och ta emot om det skulle finnas två eller kanske fyra fack för minneskort.
Tacka och ta emot är bekvämt, men vill du även betala för det? Mekanik och kontakter är dyrt, mycket dyrare än elektronik.
Jag tycker fortfarande att dagens DSLR är lite för dyra, de har en bra bit kvar i pris innan de kommer ned till vad analoga hus kostade innan de försvann ifrån hyllorna.
Fredrik H
Aktiv medlem
Visst om kameran inte växer i storlek eller vikt och absolut inte i pris så gärna för mig.
Dock ser jag inte riktigt finessen med det, då jag anser att uttrycket "hela tiden" används lite slarvigt.
Om vi tar en av de värsta minnesslukarna av idag Canon Eos 1Ds Mk2 som borde ligga på ca 16MB´s filer och det största Compactflash kortet som jag hittade på Dustin 8GB så kan man ta i runda slängar 500 bilder med den kombinationen.
Hur någon ska anses behöva byta kort "hela tiden" efter varje gång han/hon tagit 500 bilder är för mig obegripligt med tanke på att en gräns på 36 bilder inte är speciellt gammal.
Man borde kunna kontrollera sitt fotograferande så pass väl att man hinner ta en 20 sekunders paus efter 500 bilder.
Dock ser jag inte riktigt finessen med det, då jag anser att uttrycket "hela tiden" används lite slarvigt.
Om vi tar en av de värsta minnesslukarna av idag Canon Eos 1Ds Mk2 som borde ligga på ca 16MB´s filer och det största Compactflash kortet som jag hittade på Dustin 8GB så kan man ta i runda slängar 500 bilder med den kombinationen.
Hur någon ska anses behöva byta kort "hela tiden" efter varje gång han/hon tagit 500 bilder är för mig obegripligt med tanke på att en gräns på 36 bilder inte är speciellt gammal.
Man borde kunna kontrollera sitt fotograferande så pass väl att man hinner ta en 20 sekunders paus efter 500 bilder.
peter_wahlström
Aktiv medlem
Nome Nescio skrev:
Jag tycker fortfarande att dagens DSLR är lite för dyra, de har en bra bit kvar i pris innan de kommer ned till vad analoga hus kostade innan de försvann ifrån hyllorna.
Dyrt?
Skjuter man 5000 exp. per år med en 400D och jämför det med motsvarande filmåtgång till en eos 300, så har ju kameran betalat sig på ett år...
Som hittat! hihi... ;o)
//Peter