acke
Avslutat medlemskap
Din poäng är förövrigt inte missad. Samma argument har framförts förut i denna tråd.Jag tror du missade poängen. De använder cashback för de inte vill blanda in butikerna.
Din poäng är förövrigt inte missad. Samma argument har framförts förut i denna tråd.Jag tror du missade poängen. De använder cashback för de inte vill blanda in butikerna.
Jag kapar frågan lite. Cash back är ett sätt för tillverkarna att få kontroll över sin slutkundstock för att de faktiskt inte litar på att återförsäljarna ska bry sig om just deras slutkunder, eftersom de ju ska bry sig om alla de olika tillverkares kunder som de servar.Jag tror du missade poängen. De använder cashback för de inte vill blanda in butikerna.
Se ovan. Det kommer en dag när det inte finns särskilt många ÅF kvar då det mesta blivit E-handel. Därför används cash back idag för att säkra en framtida affär där relationen kommer vara mer direkt tillverkare - slutkund. Det är ett sätt för tillverkarna att bygga upp slutkundsregister för en framtid utan ÅF.I dagligvaruhandeln fungerar det bra att blanda in butiken i cashback-erbjudanden så varför inte i fotohandeln också?
(Se tidigare inlägg i tråden).
Visst säljer distributörerna/importörerna själva via webbutiker, men de brukar hamna rätt långt ner på listan när man kollar priser på prisjakt.nu, så någon direkt överhängande risk att återförsäljarna (av vilka de allra flesta redan är väletablerade vad gäller e-handel) ska elimineras tycker jag mig inte se.SDet kommer en dag när det inte finns särskilt många ÅF kvar då det mesta blivit E-handel.
Jag vet inte hur det fungerar bland andra system men Canon har redan en viktig och bra etablerad kundkontakt/register via CPS (Canon Professional Sevices) så CashBack i deras regi handlar mest om att få fart på försäljningen.Se ovan. Det kommer en dag när det inte finns särskilt många ÅF kvar då det mesta blivit E-handel. Därför används cash back idag för att säkra en framtida affär där relationen kommer vara mer direkt tillverkare - slutkund. Det är ett sätt för tillverkarna att bygga upp slutkundsregister för en framtid utan ÅF.
Svaret ligger kanske i att man vill ha fler datorer, tv, kameror, objektiv än bara en men hur många hushåll behöver flera bilar, gräsklippare, matberedare. Skor, kläder byter man endå oftare än datorer, kameror osv.Mycket är belyst om cashback i denna tråd. Men en sak kvarstår: Hur kommer det sig att just fotobranschen, och i viss mån datorer och annan hemelektronik, är så drabbad av cashback-sjukan?
Om det verkligen stämmer att cashback är ett första nödvändiga steg mot direkt e-handel utan återförsäljare, varför är vi då inte översvämmade av cashback-erbjudanden på kläder, skor, bilar, cyklar, skottkärror, matberedare och robotgräsklippare?
Rabatter är alltid välkomna, men vissa rabatter är bättre än andra. Jag tror att även du skulle föredra att få 2600 kr i rabatt avdragen direkt vid köpet, om du finge välja. Ingen kund vill ha onödigt krångel. Ingen. Ingen....Exempel: Kombinerar man CashBack med Black Weekend kan man köpa en produkt 2600 kr billigare än ordinarie pris på 8500 kr. Går jag i tankar att skaffa mig något jag behöver och det inte brådskar då väntar jag på sådana tillfällen. Den som missar Cash Back i såna situationer och glömmer casha in sina pengar den får skylla sig själv inte på systemet....
Elektronikmarknaden är hårt konkurrensutsatt och hemelektronik börjar bli mer och mer "commoditized" (dvs priskonkurrensen blir den alltmer dominerande konkurrensfaktorn).Mycket är belyst om cashback i denna tråd. Men en sak kvarstår: Hur kommer det sig att just fotobranschen, och i viss mån datorer och annan hemelektronik, är så drabbad av cashback-sjukan?
Jag tvivlar på att det sambandet finns. Om distributörerna försöker eliminera sina återförsäljare så borde de inte ligga i botten på prisjämförelselistorna.Om det verkligen stämmer att cashback är ett första nödvändiga steg mot direkt e-handel utan återförsäljare, varför är vi då inte översvämmade av cashback-erbjudanden på kläder, skor, bilar, cyklar, skottkärror, matberedare och robotgräsklippare?
De sätter agendan men de är beroende av oss så det är i slutändan vi som bestämmer om vi vill eller inte använda sig av deras påhitt. Eller hur? Vill jag inte ha ICAs grejer och deras sätt att hantera kundrelationer då går jag till COOP. Men där är nog samma sak fast på lite annorlunda sätt. Man är inte tvungen att skaffa sig vare ICA eller COOP kort eller bli medlem i Stadium, Apoteket och dyl. Man går bara till kassan, betalar det priset som står på hyllan och går hem helnöjd. Där hemma bojkottar man alla tv kanaler som visar reklam och tittar endast på STV och Viasat. Livet blir inte roligare för det tror jag.Rabatter är alltid välkomna, men vissa rabatter är bättre än andra. Jag tror att även du skulle föredra att få 2600 kr i rabatt avdragen direkt vid köpet, om du finge välja. Ingen kund vill ha onödigt krångel. Ingen. Ingen.
Problemet idag är att vi kunder viker ner oss för lätt för allehanda kommersiella påhitt som vi innerst inne tycker är onödiga. Faktum är att vi kan påverka om vi bestämmer oss för det. Varför låter vi handlare och distributörer sätta agendan för hur handel ska bedrivas?
Du måste också undvika att bli registrerad i detaljhandelns kundregister. Jag har en lapp på brevlådan om att jag inte vill ha reklam, men saker som är adresserade till mig kan inte gärna brevbäraren låta bli att stoppa ner i brevlådan. Eftersom jag har betalkort hos bådae ICA och Konsum så får jag alltså reklam och rabattkuponger från dessa båda bolag.Gillar jag inte detaljhandels kuponger, sätter jag "Reklam - nej tack!" på brevlådan.
Jag tittar inte på någon tevekanal alls. Jag har inte lust att låta någon annan schemalägga mitt videotittande.Där hemma bojkottar man alla tv kanaler som visar reklam och tittar endast på STV och Viasat. Livet blir inte roligare för det tror jag.
Det kan summeras att människor delas i två grupper. Den ena lägger lika mycket tid på att leva med reklam och kuponger som den andra som vill leva utan reklam och kuponger för det sista måste göras aktiv. Det gör inte sig själv. Konsumtionens fälla vad man än väljer med annat ordJag tittar inte på någon tevekanal alls. Jag har inte lust att låta någon annan schemalägga mitt videotittande.
Jag använder en bra reklamblockerare i min webbrowser också, samt har en "ej reklam"-skylt på brevlådan. Jag låter bli att betala någonting via Klarna (eftersom de registrerar mig och jag får inget för att låta dem vara mellanhand). Jag använder ofta en slask-emailadress när misstänker att jag kan komma att få reklamspam.
Inget av det här är speciellt roligt, men inte heller speciellt betungande. Det gör dock att jag har minimerat mängden reklam som jag drabbas av.
Jag får varorna innan jag betalarJag låter bli att betala någonting via Klarna (eftersom de registrerar mig och jag får inget för att låta dem vara mellanhand).
Ja, jo, man gör alltid ett val. Ett val som skiljer sig från mitt är att inte aktiv försöka undvika reklam utan istället ignorera den reklam man drabbas av. Om man är psykiskt mycket tålig så går det nog.Det kan summeras att människor delas i två grupper. Den ena lägger lika mycket tid på att leva med reklam och kuponger som den andra som vill leva utan reklam och kuponger för det sista måste göras aktiv. Det gör inte sig själv. Konsumtionens fälla vad man än väljer med annat ord
Jag tittar inte på någon tevekanal alls. Jag har inte lust att låta någon annan schemalägga mitt videotittande.
Jag använder en bra reklamblockerare i min webbrowser också, samt har en "ej reklam"-skylt på brevlådan. Jag låter bli att betala någonting via Klarna (eftersom de registrerar mig och jag får inget för att låta dem vara mellanhand). Jag använder ofta en slask-emailadress när misstänker att jag kan komma att få reklamspam.
Inget av det här är speciellt roligt, men inte heller speciellt betungande. Det gör dock att jag har minimerat mängden reklam som jag drabbas av.
Det får jag också eftersom jag betalar med kreditkort. Jag betalar kreditkortsräkningen i slutet av varje månad, och om jag inte får varan så kan jag bestrida räkningen.Jag får varorna innan jag betalar
Jag får hjälp när jag inte ens fått några varor och slipper betala
Menar du den här websidan?Vad synd med 0-tittande, när Kunskapskanalen har så många intressanta dokumentärer av alla de slag.
Vilken brevlådereklam syftar du på?EN fråga, är det inte allmänheten som betalar brevlåde-reklamen genom skatten till och med.
Ja men det är väl därför det finns Play-funktioner idag både från SVT och TV4 just för att du ska slippa titta enligt tablån, för att bara ta några exempel. Även den fantastiska UR Play med massor av program man verkligen kan lära sig något av kan man ju casta via Google Chromecast om man vill och vill man lära sig ännu mer och förstår engelska så finns en massa bra föredrag att lyssna på från all världens forskare och föredragshållare som har något att säga. Alla har ju inte nya TV-apparater med SVT och TV4 Play inbyggda men har man bara internet och Chromecast så är det ju bara att köra på via lämpliga appar i mobilerna istället.Jag tittar inte på någon tevekanal alls. Jag har inte lust att låta någon annan schemalägga mitt videotittande.
Jag använder en bra reklamblockerare i min webbrowser också, samt har en "ej reklam"-skylt på brevlådan. Jag låter bli att betala någonting via Klarna (eftersom de registrerar mig och jag får inget för att låta dem vara mellanhand). Jag använder ofta en slask-emailadress när misstänker att jag kan komma att få reklamspam.
Inget av det här är speciellt roligt, men inte heller speciellt betungande. Det gör dock att jag har minimerat mängden reklam som jag drabbas av.