Annons

Varför inte lägga ner tramset och bara sälja?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag tror du missade poängen. De använder cashback för de inte vill blanda in butikerna.
Jag kapar frågan lite. Cash back är ett sätt för tillverkarna att få kontroll över sin slutkundstock för att de faktiskt inte litar på att återförsäljarna ska bry sig om just deras slutkunder, eftersom de ju ska bry sig om alla de olika tillverkares kunder som de servar.

Det är också ett sätt att nå kunderna direkt och kortsluta marknaden inför den dag butikerna inte finns/behövs längre och allt blivit E-handel. Med andra ord ett sätt att skapa sig en försäkring för en framtid utan återförsäljare.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
I dagligvaruhandeln fungerar det bra att blanda in butiken i cashback-erbjudanden så varför inte i fotohandeln också?
(Se tidigare inlägg i tråden).
Se ovan. Det kommer en dag när det inte finns särskilt många ÅF kvar då det mesta blivit E-handel. Därför används cash back idag för att säkra en framtida affär där relationen kommer vara mer direkt tillverkare - slutkund. Det är ett sätt för tillverkarna att bygga upp slutkundsregister för en framtid utan ÅF.

Jag har längre ovan beskrivit det ingående hur HP gick till väga för årtionden sedan med s.k. bid & claim-systemen. Hur de egentligen satte mycket av konkurrensen ur spel. Då gick tillverkarna som HP direkt på de stora slutkunderna som exv. våra världsföretag som exv. Ericsson, men behöll fortfarande relationerna till distributörer och återförsäljare som då fick rätt konstlade roller. Distributörerna behövdes egentligen bara för styckesförsäljning till butikerna som tillverkarna själva inte ville ta i och för att skeppa pallvis med grejor till storföretagen. HP tvingade i samma upplägg av distributörerna deras kundregister genom att villkora rabatterna. Kundtregister mot bättre priser. Inga distributörer vågade nobba då HP var en jätteaffär för alla.

HP fick tillgång till distributörernas kundregister genom bid & claim-systemen och kunde gå direkt på slutkunderna och tillverkarna av kameror gör samma sak genom att gå direkt på slutkunderna via cash back. De flesta har ingen aning om baksidan av dessa cash back upplägg. De flesta är nog förda bakom ljuset här men de flesta skiter nog dessutom i det, då de tjänade några spänn på sista raden. De som detta är verkligt dåligt och illavarslande för på sikt är återförsäljarna. För kunderna spelar det nog mindre roll i praktiken.
 

PMD

Aktiv medlem
SDet kommer en dag när det inte finns särskilt många ÅF kvar då det mesta blivit E-handel.
Visst säljer distributörerna/importörerna själva via webbutiker, men de brukar hamna rätt långt ner på listan när man kollar priser på prisjakt.nu, så någon direkt överhängande risk att återförsäljarna (av vilka de allra flesta redan är väletablerade vad gäller e-handel) ska elimineras tycker jag mig inte se.

Finns det någon trendspaning på det här som tyder på att distributörerna avser att ta över postordermarknaden helt själva? (När det gäller fotoutrustning och kanske elektronikhandel i allmänhet, alltså.)
 

acke

Avslutat medlemskap
Mycket är belyst om cashback i denna tråd. Men en sak kvarstår: Hur kommer det sig att just fotobranschen, och i viss mån datorer och annan hemelektronik, är så drabbad av cashback-sjukan?

Om det verkligen stämmer att cashback är ett första nödvändiga steg mot direkt e-handel utan återförsäljare, varför är vi då inte översvämmade av cashback-erbjudanden på kläder, skor, bilar, cyklar, skottkärror, matberedare och robotgräsklippare?
 

Artis

Aktiv medlem
Se ovan. Det kommer en dag när det inte finns särskilt många ÅF kvar då det mesta blivit E-handel. Därför används cash back idag för att säkra en framtida affär där relationen kommer vara mer direkt tillverkare - slutkund. Det är ett sätt för tillverkarna att bygga upp slutkundsregister för en framtid utan ÅF.
Jag vet inte hur det fungerar bland andra system men Canon har redan en viktig och bra etablerad kundkontakt/register via CPS (Canon Professional Sevices) så CashBack i deras regi handlar mest om att få fart på försäljningen.
Själv tycker jag att idé är bra för kunder eftersom man kan köpa produkten till kraftigt rabatterat pris. Exempel: Kombinerar man CashBack med Black Weekend kan man köpa en produkt 2600 kr billigare än ordinarie pris på 8500 kr. Går jag i tankar att skaffa mig något jag behöver och det inte brådskar då väntar jag på sådana tillfällen. Den som missar Cash Back i såna situationer och glömmer casha in sina pengar den får skylla sig själv inte på systemet. Gillar jag inte detaljhandels kuponger, sätter jag "Reklam - nej tack!" på brevlådan.
 

Artis

Aktiv medlem
Mycket är belyst om cashback i denna tråd. Men en sak kvarstår: Hur kommer det sig att just fotobranschen, och i viss mån datorer och annan hemelektronik, är så drabbad av cashback-sjukan?

Om det verkligen stämmer att cashback är ett första nödvändiga steg mot direkt e-handel utan återförsäljare, varför är vi då inte översvämmade av cashback-erbjudanden på kläder, skor, bilar, cyklar, skottkärror, matberedare och robotgräsklippare?
Svaret ligger kanske i att man vill ha fler datorer, tv, kameror, objektiv än bara en men hur många hushåll behöver flera bilar, gräsklippare, matberedare. Skor, kläder byter man endå oftare än datorer, kameror osv.
 

acke

Avslutat medlemskap
...Exempel: Kombinerar man CashBack med Black Weekend kan man köpa en produkt 2600 kr billigare än ordinarie pris på 8500 kr. Går jag i tankar att skaffa mig något jag behöver och det inte brådskar då väntar jag på sådana tillfällen. Den som missar Cash Back i såna situationer och glömmer casha in sina pengar den får skylla sig själv inte på systemet....
Rabatter är alltid välkomna, men vissa rabatter är bättre än andra. Jag tror att även du skulle föredra att få 2600 kr i rabatt avdragen direkt vid köpet, om du finge välja. Ingen kund vill ha onödigt krångel. Ingen. Ingen.

Problemet idag är att vi kunder viker ner oss för lätt för allehanda kommersiella påhitt som vi innerst inne tycker är onödiga. Faktum är att vi kan påverka om vi bestämmer oss för det. Varför låter vi handlare och distributörer sätta agendan för hur handel ska bedrivas?
 

PMD

Aktiv medlem
Mycket är belyst om cashback i denna tråd. Men en sak kvarstår: Hur kommer det sig att just fotobranschen, och i viss mån datorer och annan hemelektronik, är så drabbad av cashback-sjukan?
Elektronikmarknaden är hårt konkurrensutsatt och hemelektronik börjar bli mer och mer "commoditized" (dvs priskonkurrensen blir den alltmer dominerande konkurrensfaktorn).

Jag tror att cashbackfenomenet är övergående och när hemelektronikmarknaden är helt "commoditized" så kommer det att försvinna.

Om det verkligen stämmer att cashback är ett första nödvändiga steg mot direkt e-handel utan återförsäljare, varför är vi då inte översvämmade av cashback-erbjudanden på kläder, skor, bilar, cyklar, skottkärror, matberedare och robotgräsklippare?
Jag tvivlar på att det sambandet finns. Om distributörerna försöker eliminera sina återförsäljare så borde de inte ligga i botten på prisjämförelselistorna.
 

Artis

Aktiv medlem
Rabatter är alltid välkomna, men vissa rabatter är bättre än andra. Jag tror att även du skulle föredra att få 2600 kr i rabatt avdragen direkt vid köpet, om du finge välja. Ingen kund vill ha onödigt krångel. Ingen. Ingen.

Problemet idag är att vi kunder viker ner oss för lätt för allehanda kommersiella påhitt som vi innerst inne tycker är onödiga. Faktum är att vi kan påverka om vi bestämmer oss för det. Varför låter vi handlare och distributörer sätta agendan för hur handel ska bedrivas?
De sätter agendan men de är beroende av oss så det är i slutändan vi som bestämmer om vi vill eller inte använda sig av deras påhitt. Eller hur? Vill jag inte ha ICAs grejer och deras sätt att hantera kundrelationer då går jag till COOP. Men där är nog samma sak fast på lite annorlunda sätt. Man är inte tvungen att skaffa sig vare ICA eller COOP kort eller bli medlem i Stadium, Apoteket och dyl. Man går bara till kassan, betalar det priset som står på hyllan och går hem helnöjd. Där hemma bojkottar man alla tv kanaler som visar reklam och tittar endast på STV och Viasat. Livet blir inte roligare för det tror jag.
Att ondgöra sig över handelns olika påhitt med rabatter, det gör man nog endast om man inte har viktigare saker för sig i vardagen.
 

PMD

Aktiv medlem
Gillar jag inte detaljhandels kuponger, sätter jag "Reklam - nej tack!" på brevlådan.
Du måste också undvika att bli registrerad i detaljhandelns kundregister. Jag har en lapp på brevlådan om att jag inte vill ha reklam, men saker som är adresserade till mig kan inte gärna brevbäraren låta bli att stoppa ner i brevlådan. Eftersom jag har betalkort hos bådae ICA och Konsum så får jag alltså reklam och rabattkuponger från dessa båda bolag.

Till deras fördel måste man dock säga att man inte behöver ha med sig kupongerna till butiken för att utnyttja dem eftersom rabatterna brukar vara registrerade så att de automatiskt dras när jag betalar med respektive kort.
 

PMD

Aktiv medlem
Där hemma bojkottar man alla tv kanaler som visar reklam och tittar endast på STV och Viasat. Livet blir inte roligare för det tror jag.
Jag tittar inte på någon tevekanal alls. Jag har inte lust att låta någon annan schemalägga mitt videotittande.

Jag använder en bra reklamblockerare i min webbrowser också, samt har en "ej reklam"-skylt på brevlådan. Jag låter bli att betala någonting via Klarna (eftersom de registrerar mig och jag får inget för att låta dem vara mellanhand). Jag använder ofta en slask-emailadress när misstänker att jag kan komma att få reklamspam.

Inget av det här är speciellt roligt, men inte heller speciellt betungande. Det gör dock att jag har minimerat mängden reklam som jag drabbas av.
 

Artis

Aktiv medlem
Jag tittar inte på någon tevekanal alls. Jag har inte lust att låta någon annan schemalägga mitt videotittande.

Jag använder en bra reklamblockerare i min webbrowser också, samt har en "ej reklam"-skylt på brevlådan. Jag låter bli att betala någonting via Klarna (eftersom de registrerar mig och jag får inget för att låta dem vara mellanhand). Jag använder ofta en slask-emailadress när misstänker att jag kan komma att få reklamspam.

Inget av det här är speciellt roligt, men inte heller speciellt betungande. Det gör dock att jag har minimerat mängden reklam som jag drabbas av.
Det kan summeras att människor delas i två grupper. Den ena lägger lika mycket tid på att leva med reklam och kuponger som den andra som vill leva utan reklam och kuponger för det sista måste göras aktiv. Det gör inte sig själv. Konsumtionens fälla vad man än väljer med annat ord ;)
 

Zebulah

Aktiv medlem
Jag låter bli att betala någonting via Klarna (eftersom de registrerar mig och jag får inget för att låta dem vara mellanhand).
Jag får varorna innan jag betalar
Jag får hjälp när jag inte ens fått några varor och slipper betala

Jag får något tillbaka av Klarna. Men det kostar. Såklart.
 

PMD

Aktiv medlem
Det kan summeras att människor delas i två grupper. Den ena lägger lika mycket tid på att leva med reklam och kuponger som den andra som vill leva utan reklam och kuponger för det sista måste göras aktiv. Det gör inte sig själv. Konsumtionens fälla vad man än väljer med annat ord ;)
Ja, jo, man gör alltid ett val. Ett val som skiljer sig från mitt är att inte aktiv försöka undvika reklam utan istället ignorera den reklam man drabbas av. Om man är psykiskt mycket tålig så går det nog. :)
 

Bengf

Aktiv medlem
Jag tittar inte på någon tevekanal alls. Jag har inte lust att låta någon annan schemalägga mitt videotittande.

Jag använder en bra reklamblockerare i min webbrowser också, samt har en "ej reklam"-skylt på brevlådan. Jag låter bli att betala någonting via Klarna (eftersom de registrerar mig och jag får inget för att låta dem vara mellanhand). Jag använder ofta en slask-emailadress när misstänker att jag kan komma att få reklamspam.

Inget av det här är speciellt roligt, men inte heller speciellt betungande. Det gör dock att jag har minimerat mängden reklam som jag drabbas av.


Vad synd med 0-tittande, när Kunskapskanalen har så många intressanta dokumentärer av alla de slag. Håller med om TV-reklamen, den är besvärlig, särskilt TV4 som avbryter med nyheterna också och förlänger filmer till sena natten i bland. EN fråga, är det inte allmänheten som betalar brevlåde-reklamen genom skatten till och med.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag får varorna innan jag betalar
Jag får hjälp när jag inte ens fått några varor och slipper betala
Det får jag också eftersom jag betalar med kreditkort. Jag betalar kreditkortsräkningen i slutet av varje månad, och om jag inte får varan så kan jag bestrida räkningen.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag tittar inte på någon tevekanal alls. Jag har inte lust att låta någon annan schemalägga mitt videotittande.

Jag använder en bra reklamblockerare i min webbrowser också, samt har en "ej reklam"-skylt på brevlådan. Jag låter bli att betala någonting via Klarna (eftersom de registrerar mig och jag får inget för att låta dem vara mellanhand). Jag använder ofta en slask-emailadress när misstänker att jag kan komma att få reklamspam.

Inget av det här är speciellt roligt, men inte heller speciellt betungande. Det gör dock att jag har minimerat mängden reklam som jag drabbas av.
Ja men det är väl därför det finns Play-funktioner idag både från SVT och TV4 just för att du ska slippa titta enligt tablån, för att bara ta några exempel. Även den fantastiska UR Play med massor av program man verkligen kan lära sig något av kan man ju casta via Google Chromecast om man vill och vill man lära sig ännu mer och förstår engelska så finns en massa bra föredrag att lyssna på från all världens forskare och föredragshållare som har något att säga. Alla har ju inte nya TV-apparater med SVT och TV4 Play inbyggda men har man bara internet och Chromecast så är det ju bara att köra på via lämpliga appar i mobilerna istället.

Håller även med Bengt om Kunskapskanalen. Den är ju bara lysande.

Vem vet Per, du kanske behöver uppdatera både dig själv och dina mediaprylar. Det har hänt en del de senaste åren. Risken är ju att du annars fattat en ståndpunkt en gång ti tiden som gör att du inte riktigt fattat att saker utvecklats sedan då. Man behöver inte heller nödvändigt ha fiber indraget för det går jättebra för många att köra trådlöst bredband. Jag känner villaägare som avstått fiber men faktiskt inte fattat att de inte behöver dra in det för att få in Internet överallt i huset och det för en spottstyver.

Jag har tillräcklig fart mitt inne bland husen i Waxholm trådlöst även utan extern antenn t.o.m. för att köra 4K steaming (krävs 20-25 MB/sek och jag har 35-40). På Skogsö i Skärgården har jag numera uppmätt hela 130 MB inne men då har jag en extern antenn riktad mot min bästa mast på Tynningö - den är fantastisk!). Notera att min router inte är state of the art ens (endast cat 4 150/50). Numera finns det även bättre sådana grejor. Det har hänt jätte mycket med de trådlösa näten de senaste åren.

Körde mobilt hemma också tidigare men nu har föreningen ingått TV-avtal med Telenor så vi har numera 250 MB gratis så nu kör jag det. Men det märkliga är att jag har betydligt mer störningar med fiber än med trådlöst. Jag får ofta göra refresh av webbläsaren när den tappat taget hemma i fibernätet men det händer ytterst sällan på Skogsö.

Ofta tycker jag nog streamade kvalitetsprogram m.m. via TV-ruta är bra mycket bättre använd tid än att häcka på Fotosidan. Finns ju mängder med intressanta dokumentärer på Netflix, HBO och andra tjänster också och även Youtube har massor av seriöst innehåll. Åtminstone på LG-TV finns ju dessutom Spotify om man ni inte vill se rörlig bild utan lyssna på musik istället och många är det idag som tittar på sina bilder och videos på hyfsat högupplösta 4K-skärmar. De flesta som har ordning på sina mediaprylar idag har helt frigjort sig från TV- och radio-tablåerna och ser och lyssnar på vad de vill - när de vill.
 
Senast ändrad:

Bengf

Aktiv medlem
Menar du den här websidan? :)


Vilken brevlådereklam syftar du på?

Ja den vanliga ICA, Konsum, och en drös av det mesta, går knappt att räkna upp alla, brukar komma som mest vid 20-25 varje månad, ICA har ju Maxi, Super
Market och fler till det, Coppforum, Coopextra, Pekås mm.


SVT Play är bra, visst man kan ta paus där och spola fram och så, kolla missade slutet osv.
 
ANNONS