Annons

Varför inte lägga ner tramset och bara sälja?

Produkter
(logga in för att koppla)

Artis

Aktiv medlem
Ja, jo, man gör alltid ett val. Ett val som skiljer sig från mitt är att inte aktiv försöka undvika reklam utan istället ignorera den reklam man drabbas av. Om man är psykiskt mycket tålig så går det nog. :)
Visst gör man aktiv en del som att i e-posten blockera vissa avsändare men i övrigt det är bara att rycka på axlarna och gå vidare med sitt. Vad gäller tv program så undviker ja att titta ”live” på kanaler med reklam och spelar in i stället så det går att spola bort reklamen. Intressant är i sammanhanget att förr i tiden i utlandet fanns VPS (Video Pilot System) och vi i Sverige hade videapparater med det systemet men inte själva system. Det gick ut på att när ett program skulle börja då sändes en signal då apparaten med VPS skulle starta inspelningen. Exakt vid början trots att det var försenat 1-2 minuter. Samma med avslutet. Bonus var också att när det var dags för reklam då kom annan signal och spelaren kunde pausa så man slapp s***ten i inspelningen.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag tittar inte på någon tevekanal alls. Jag har inte lust att låta någon annan schemalägga mitt videotittande.
[...]
Nu får vi reda ut ordet tv-kanal också!
För mig är streamingtjänsterna bara en ny sorts tv-kanal. Den kanal jag tittar på tv i.

Tablålagda program tittar jag på ibland. Särskilt direktsänd fotboll. Allsvenska kollar jag via C-Mores app och chromecastar till stora bildskärmen i vardagsrummet.
 

PMD

Aktiv medlem
Ja men det är väl därför det finns Play-funktioner idag både från SVT och TV4 just för att du ska slippa titta enligt tablån
Ja, jag tittar ganska ofta på tevewebsidor. Fast jag laddar helst ner programmen så att jag kan titta på dem när andan faller på och slipper vara stressad av en deadline.

Med WDTV kopplad till teven kan jag titta på alla videos jag har på min fileserver.

Med en HDMI-kabel mellan min dator och teven kan jag titta på strömmande video på en större skärm än vad datorn har. (Men jag laddar som sagt var hellre ner en video för att titta på senare eftersom risken för störningar i strömmen är större om den kommer via min internetoperatör än om den kommer från min egen fileserver.)

Jag tittar dock aldrig på tevesändningar.

De flesta som har ordning på sina mediaprylar idag har helt frigjort sig från TV- och radio-tablåerna och ser och lyssnar på vad de vill - när de vill.
Ja, det är ju det jag har gjort.
 

PMD

Aktiv medlem
Ja den vanliga ICA, Konsum, och en drös av det mesta, går knappt att räkna upp alla, brukar komma som mest vid 20-25 varje månad, ICA har ju Maxi, Super
Market och fler till det, Coppforum, Coopextra, Pekås mm.
Bolagen betalar väl till Posten (eller någon annan) för att få sin reklam utdelad?
 

PMD

Aktiv medlem
Intressant är i sammanhanget att förr i tiden i utlandet fanns VPS (Video Pilot System) och vi i Sverige hade videapparater med det systemet men inte själva system. Det gick ut på att när ett program skulle börja då sändes en signal då apparaten med VPS skulle starta inspelningen. Exakt vid början trots att det var försenat 1-2 minuter. Samma med avslutet. Bonus var också att när det var dags för reklam då kom annan signal och spelaren kunde pausa så man slapp s***ten i inspelningen.
Det är väl i stort sett överspelat när de flesta tevebolag har sina alster tillgängliga via webben.
 

PMD

Aktiv medlem
Nu får vi reda ut ordet tv-kanal också!
För mig är streamingtjänsterna bara en ny sorts tv-kanal. Den kanal jag tittar på tv i.
Om streamingtjänsten sänder program enligt ett schema så tycker jag att den kan räknas som en tevekanal. Det är bara en annan sorts distribution.

Om streamingtjänsten däremot tillhandahåller video-on-demand så är det en artskillnad jämfört med gammaldags teve som sänds med radiovågor enligt ett schema.
 

Bengf

Aktiv medlem
Ja men hur var det nu igen, när VHS-spelaren slog igenom på 80-talet, OBS snart 40 år. Helt makalöst och så startade en annan feber bland hus och hem, men kunde spela in program som man inte hann att se och det fans ändå inte så många Tv-kanaler. Det surrades på jobbet hur man skulle ställa in en del av dessa underverk till maskiner, alla var inte mästerverk i användar vänlighet precis, gubbarna hade det besvärligt med det nya, och fruarna skällde över missade inspelningar, om det nu var Dallas eller Dynastin.


Det gick några år och man började få fullt med kassetter över allt, det var allt från naturprogram, filmer och jösses man hann inte med att se allt, det kom ju nytt också och kvällen var kort, och inte att glömma alla hyr-filmer, hur man gick runt och valde i flera special video affärer som poppade upp över allt, oj vad roligt det var om man var lite halvgalen filmnörd. Sedan kom DVD-spelarna och varianter med inbyggd hårddisk, men dom var dyra, mediaspelare med surrande fläktar, nja det blev jobbigt att hänga med, en Tv-period med klossar till TV på 50-60 kg med smala brevlåde rutor, gillade aldrig den typen av TV, dom värsta philips kunde kosta 13-14000 kr också.
 

Artis

Aktiv medlem
Ja men hur var det nu igen, när VHS-spelaren slog igenom på 80-talet, OBS snart 40 år. Helt makalöst och så startade en annan feber bland hus och hem, men kunde spela in program som man inte hann att se och det fans ändå inte så många Tv-kanaler. Det surrades på jobbet hur man skulle ställa in en del av dessa underverk till maskiner, alla var inte mästerverk i användar vänlighet precis, gubbarna hade det besvärligt med det nya, och fruarna skällde över missade inspelningar, om det nu var Dallas eller Dynastin.


Det gick några år och man började få fullt med kassetter över allt, det var allt från naturprogram, filmer och jösses man hann inte med att se allt, det kom ju nytt också och kvällen var kort, och inte att glömma alla hyr-filmer, hur man gick runt och valde i flera special video affärer som poppade upp över allt, oj vad roligt det var om man var lite halvgalen filmnörd. Sedan kom DVD-spelarna och varianter med inbyggd hårddisk, men dom var dyra, mediaspelare med surrande fläktar, nja det blev jobbigt att hänga med, en Tv-period med klossar till TV på 50-60 kg med smala brevlåde rutor, gillade aldrig den typen av TV, dom värsta philips kunde kosta 13-14000 kr också.
Till alla kasetter, DVD skivor tilläggas kan Video-disk om någon minns, 30 cm stora, som vinyl LP.
...Hyrfilmer... javisst, ja där kunde man laborera i evighet. Idag på Hemmakväll står hyllrader med godis godis godis i tonvis, inte en enda film att hyra ;) Utvecklingen gick snabbt.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Ja, jag tittar ganska ofta på tevewebsidor. Fast jag laddar helst ner programmen så att jag kan titta på dem när andan faller på och slipper vara stressad av en deadline.

Med WDTV kopplad till teven kan jag titta på alla videos jag har på min fileserver.

Med en HDMI-kabel mellan min dator och teven kan jag titta på strömmande video på en större skärm än vad datorn har. (Men jag laddar som sagt var hellre ner en video för att titta på senare eftersom risken för störningar i strömmen är större om den kommer via min internetoperatör än om den kommer från min egen fileserver.)

Jag tittar dock aldrig på tevesändningar...…..
Men grejen med den "sköna nya världen" är ju att man inte längre behöver ladda ner saker. Det sysslar väl bara de med som inte har tillräckligt med surf att streama obehindrat.

Om man idag skaffar ett familjeabonnemang (kostar för mig som pensionär ca 500 spänn) och då kan man streama obegränsat. Sedan kostar det ca 50 spänn i månaden extra med ett kort att sätta i en eller flera 4G-routrar (en del behöver en för sommarstugan också). För 150 spänn styck kan man hänga på upp till sju familjemedlemmar (eller vänner t.o.m. hos vissa operatörer). Alla kan streama fritt hur mycket de vill i Sverige. Med Telenor som jag har har man dessutom 100 GB fritt i EU per månad samt i USA och Thailand+Burma.

Har man familjeabonnemang med obegränsad surf, så är det ju också så bra att ingen behöver hålla på att koppla upp sig mot olika WIFI-punkter med telefoner för man har ju obegränsad surf i varje familjemedlems telefoner, så en trådlös router behöver aldrig ens belastas med den trafiken. Det gör att det räcker bra med 30-35 Mbit/sek i de allra flesta fall.

Av detta följer att det inte är särskilt smart idag att köpa telefoner med abonnemang i paket med usel surf.

Varför ska man ladda ner filmer och annat för off-line bruk om man inte helt är fast i någon gammal Pirate Bay pre-streaming metafor? Gör du det här för att du vill bygga upp ett eget film- och video-klipparkiv eller? För mig känns det bara som onödigt bök idag med dagens teknik.

Risken för störningar är överdriven idag vare sig man har fiber eller trådlöst förutsatt att man inte bor i någon form av signalskugga. Jag upplever inte det med strömningstjänsterna alls. Däremot händer det som sagt hemma ibland trots fiber med exv. Fotosidan där jag ofta får "Uppdatera webbsida" när den tappat taget. Strömningstjänsterna är mindre känsliga eftersom de buffrar. De senaste årens starka förbättringar av trådlös kapacitet/hastighet samt de bättre komprimeringsalgoritmerna gör detta i princip till icke problem.

Rekommendationen för streaming av HD-film är endast ca 5 Mbit/sek och strömmande musik kräver ju bara 1/3 av det. Det är först med 4K som det ställs högre krav och då gäller 20-25. Klarar systemen inte av de går de ner på lägre kvalitet automatiskt. HBO hade tidigare usel komprimering och där kunde man få problem för några år sedan men det har man fixat sedan länge.

Dyrt är det inte heller för ett par 100 spänn kan man hålla sig med fler tjänster om man nu tycker det är kul. Jag tycker själv att behållningen med strömningstjänsterna är verkligt högkvalitativa serier som man ofta inte får tillgång till någon annanstans. Filmer ser jag mer sällan idag har jag noterat. Sedan tycker jag faktiskt det är otroligt billigt med streaming och det känns lite futtigt att inte betala för den video och den musik man får tillgång till.

Sedan på toppen av det hålla sig med servrar för att lagra en massa material man dessutom måste lägga en massa tid på att ladda ner och administrera. Fattar inte vitsen med det idag faktiskt. De hade inte behövt stänga Pirate Bay med våld - idag hade det självdött ändå. Är det inte väl studentikost idag att ladda ner piratat material bara för att det är gratis? 100 spänn i månaden har väl t.o.m. en fattig student råd med idag?

Jag höll också på med HDMI-kablar och mobile-hotspot via telefon ute i skärgården förr men idag behöver man ju inte det och dagens telefoner är så pass smarta att de direkt fattar vilket nät de ska ansluta mot om man är hemma eller på landet.

Enda skälet idag att ansluta till en router med telefon som jag ser det är om man vill åt tjänster som ens trådlöst anslutna TV-apparater inte har inbyggda appar för. Då använder många Google Chromecast istället som ju styrs via Smartphones.
 
Senast ändrad:

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Om streamingtjänsten sänder program enligt ett schema så tycker jag att den kan räknas som en tevekanal. Det är bara en annan sorts distribution.

Om streamingtjänsten däremot tillhandahåller video-on-demand så är det en artskillnad jämfört med gammaldags teve som sänds med radiovågor enligt ett schema.

En del streamingtjänster kan vara både och. Telenor som vi har TV-från via Telenor Stream genom föreningen har ju som alla olika erbjudanden. Om man vill kan man ju få C-More också och de täcker ju en massa fotbollsmatcher och även andra idrottsevenemang och det handlar ju inte om TV-tjänsternas tablåer egentligen för matcherna går ju ofta live. Men vill man så kan man ju streama även film via C-more och det har jag för mig är "on demand".

Men ser man som "fotbollsfoto" antagligen mest fotboll så kan jag absolut förstå att man uppfattar det som bara en annan TV-kanal. Men det beror nog mer på att man konsekvent bara ser tablåstyrt material än på hur kanalen faktiskt ser ut i sitt fulla utbud.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
En del streamingtjänster kan vara både och. Telenor som vi har TV-från via Telenor Stream genom föreningen har ju som alla olika erbjudanden. Om man vill kan man ju få C-More också och de täcker ju en massa fotbollsmatcher och även andra idrottsevenemang och det handlar ju inte om TV-tjänsternas tablåer egentligen för matcherna går ju ofta live. Men vill man så kan man ju streama även film via C-more och det har jag för mig är "on demand".

Men ser man som "fotbollsfoto" antagligen mest fotboll så kan jag absolut förstå att man uppfattar det som bara en annan TV-kanal. Men det beror nog mer på att man konsekvent bara ser tablåstyrt material än på hur kanalen faktiskt ser ut i sitt fulla utbud.
Ordet kanal kan vi väl gissa har sitt ursprung i radiotekniken. Man rattar in en viss radiofrekvens (en viss kanal) på sin tv-mottagare för att kunna se det som sänds på den kanalen.

Såsmåningom har ordet kanal mer och mer förknippats med den som sänder ut innehållet.
SVT 1, SVT 2, TV 3, TV4, osv. Men pratar om avsändaren snarare än frekvensen.

Nu för tiden finns det många olika tekniker för att distribuera tv fram till bildskärmen. Terrest, kabel, IP, ...

OnDemand - där man får en egen ström till sin mottagare - bygger i vissa fall på att just den strömmen sänds på en egen frekvens (en egen kanal) som tv-mottagare är inställd på att ta emot.

Jag använder nog egentligen väldigt sällan ordet kanal, men pratar desto mer om vem som tillhandahåller innehållet. ”Den finns på Netflix”, ”Den går på SVT 1”, osv.

Har man en TV-mottagare från någon av telecom-operatörerna finns ju dessutom ofta de olika tillhandahållarnas program i både tablå och ondemand.

Ordet Television - fjärrsyn - är det reserverat för broadcast? Eller kan man använda ordet även för enstaka strömmar?

Kan man kalla YouTube för TV?

De stora kvällstidningarna har egna TV-kanaler som man kommer åt via deras hemsidor. Aftonbladet TV, Exoressen TV, ...
 

iSolen.se

Guest
Men grejen med den "sköna nya världen" är ju att man inte längre behöver ladda ner saker. Det sysslar väl bara de med som inte har tillräckligt med surf att streama obehindrat.

Om man idag skaffar ett familjeabonnemang (kostar för mig som pensionär ca 500 spänn) och då kan man streama obegränsat. Sedan kostar det ca 50 spänn i månaden extra med ett kort att sätta i en eller flera 4G-routrar (en del behöver en för sommarstugan också). För 150 spänn styck kan man hänga på upp till sju familjemedlemmar (eller vänner t.o.m. hos vissa operatörer). Alla kan streama fritt hur mycket de vill i Sverige. Med Telenor som jag har har man dessutom 100 GB fritt i EU per månad samt i USA och Thailand+Burma.

Har man familjeabonnemang med obegränsad surf, så är det ju också så bra att ingen behöver hålla på att koppla upp sig mot olika WIFI-punkter med telefoner för man har ju obegränsad surf i varje familjemedlems telefoner, så en trådlös router behöver aldrig ens belastas med den trafiken. Det gör att det räcker bra med 30-35 Mbit/sek i de allra flesta fall.

Av detta följer att det inte är särskilt smart idag att köpa telefoner med abonnemang i paket med usel surf.

Varför ska man ladda ner filmer och annat för off-line bruk om man inte helt är fast i någon gammal Pirate Bay pre-streaming metafor? Gör du det här för att du vill bygga upp ett eget film- och video-klipparkiv eller? För mig känns det bara som onödigt bök idag med dagens teknik.

Risken för störningar är överdriven idag vare sig man har fiber eller trådlöst förutsatt att man inte bor i någon form av signalskugga. Jag upplever inte det med strömningstjänsterna alls. Däremot händer det som sagt hemma ibland trots fiber med exv. Fotosidan där jag ofta får "Uppdatera webbsida" när den tappat taget. Strömningstjänsterna är mindre känsliga eftersom de buffrar. De senaste årens starka förbättringar av trådlös kapacitet/hastighet samt de bättre komprimeringsalgoritmerna gör detta i princip till icke problem.

Rekommendationen för streaming av HD-film är endast ca 5 Mbit/sek och strömmande musik kräver ju bara 1/3 av det. Det är först med 4K som det ställs högre krav och då gäller 20-25. Klarar systemen inte av de går de ner på lägre kvalitet automatiskt. HBO hade tidigare usel komprimering och där kunde man få problem för några år sedan men det har man fixat sedan länge.

Dyrt är det inte heller för ett par 100 spänn kan man hålla sig med fler tjänster om man nu tycker det är kul. Jag tycker själv att behållningen med strömningstjänsterna är verkligt högkvalitativa serier som man ofta inte får tillgång till någon annanstans. Filmer ser jag mer sällan idag har jag noterat. Sedan tycker jag faktiskt det är otroligt billigt med streaming och det känns lite futtigt att inte betala för den video och den musik man får tillgång till.

Sedan på toppen av det hålla sig med servrar för att lagra en massa material man dessutom måste lägga en massa tid på att ladda ner och administrera. Fattar inte vitsen med det idag faktiskt. De hade inte behövt stänga Pirate Bay med våld - idag hade det självdött ändå. Är det inte väl studentikost idag att ladda ner piratat material bara för att det är gratis? 100 spänn i månaden har väl t.o.m. en fattig student råd med idag?

Jag höll också på med HDMI-kablar och mobile-hotspot via telefon ute i skärgården förr men idag behöver man ju inte det och dagens telefoner är så pass smarta att de direkt fattar vilket nät de ska ansluta mot om man är hemma eller på landet.

Enda skälet idag att ansluta till en router med telefon som jag ser det är om man vill åt tjänster som ens trådlöst anslutna TV-apparater inte har inbyggda appar för. Då använder många Google Chromecast istället som ju styrs via Smartphones.
Fiber/trådat är en robustare teknik och definitivt mindre utsatt för störningar, det är något fel i ert nätverk eller hos operatören.

Verkar väldigt konstigt att Netflix etc via mobilnätet skulle vara bättre än via fiber. Hur ska Netflix f ö veta om att den går via wifi/fiber eller wifi/4G, eller kabel/fiber?
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Fiber/trådat är en robustare teknik och definitivt mindre utsatt för störningar, det är något fel i ert nätverk eller hos operatören.

Verkar väldigt konstigt att Netflix etc via mobilnätet skulle vara bättre än via fiber. Hur ska Netflix f ö veta om att den går via wifi/fiber eller wifi/4G, eller kabel/fiber?
Mobil-kommunikation är i grunden gjord för att hantera ”avbrott” och andra störningar på ett bra sätt. Ta bara roaming mellan två master under pågående samtal som exempel. Det ska fungera problemfritt.
Så därför kan den vara bättre än ett trådat nät under vissa omständigheter.

Men visst låter det som att något är fel om det fasta nätet hemma är så pass behäftat med avbrott.
 

iSolen.se

Guest
Mobil-kommunikation är i grunden gjord för att hantera ”avbrott” och andra störningar på ett bra sätt. Ta bara roaming mellan två master under pågående samtal som exempel. Det ska fungera problemfritt.
Så därför kan den vara bättre än ett trådat nät under vissa omständigheter.

Men visst låter det som att något är fel om det fasta nätet hemma är så pass behäftat med avbrott.
Netflix eller vad man nu använder vet ju inte att det är en mobil uppkoppling och har egen buffring. Streaming (UDP) ska inte återsändas vid avbrott och att avbrotten skulle vara större med trådat än trådlöst tyder på stort fel. Man kan ju börja med att kolla sitt eget LAN.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Mobil-kommunikation är i grunden gjord för att hantera ”avbrott” och andra störningar på ett bra sätt. Ta bara roaming mellan två master under pågående samtal som exempel. Det ska fungera problemfritt.
Så därför kan den vara bättre än ett trådat nät under vissa omständigheter.

Men visst låter det som att något är fel om det fasta nätet hemma är så pass behäftat med avbrott.
Jag hade ett tag problem med att ComBort hade periodiska avbrott i princip varje dag vid ungefär samma klockslag för ett fåtal år sedan. Uppkopplingen stannade då helt i kanske 5 minuter, men om man hade riktig otur kunde det vara 10-15 minuter. Om jag minns rätt var det främst någon gång på tidig eftermiddag samt någonstans efter midnatt, men det kan ju ha varit fler tillfällen då jag inte märkte det, då jag aldrig försökte logga.

Annars är ju de trådlösa nätverken lite knepiga, särskilt i flerfamiljshus eftersom det finns så många andra sådana plus annat som kan störa. Ibland kan man få problem där det går jättebra för det mesta, men sedan helt plötsligt så sjunker signalkvaliteten drastiskt pga någon störning som kommer från en annan lägenhet i huset.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag får varorna innan jag betalar
Jag får hjälp när jag inte ens fått några varor och slipper betala

Jag får något tillbaka av Klarna. Men det kostar. Såklart.
Den där Klarna som kilar in sig mellan butiken och banken. Jag har oerhört svårt att se nyttan. Tillockmed när jag väljer att betala med kort direkt smyger Klarna ini affären.
Jag får mail och inloggning till en sida. Men vad sjutton, allt det där löser ju jag via mitt kort och min bank. Jag behöver inte Klarna.

Dessutom stämmer det inte att betalningen dras när jag fått varorna. Betalningen dras när posten fått förhandsinformation om leveransen.
 

PMD

Aktiv medlem
Men grejen med den "sköna nya världen" är ju att man inte längre behöver ladda ner saker. Det sysslar väl bara de med som inte har tillräckligt med surf att streama obehindrat.
"Som inte har bandbredd som alltid räcker till", antar jag att du menar. Ja, visst är det så. Gissa varför jag laddar ner?
/sign "Väntar på att IP-only ska få ändan ur"

Men jag är f.ö. inte intresserad av att betala för ett abonnemang som jag helt klart kommer att underutnyttja grovt. Varför betala varje månad för något man knappt utnyttjar?

Det finns roligare saker att göra än att titta på teve.

Varför ska man ladda ner filmer och annat för off-line bruk om man inte helt är fast i någon gammal Pirate Bay pre-streaming metafor? Gör du det här för att du vill bygga upp ett eget film- och video-klipparkiv eller?
Det har jag ju redan förklarat, men jag kan väl ta det en gång till:
1. Jag vill inte vara stressad av att streamingtjänsten bara tillhandahåller det jag vill titta på en begränsad tid.
2. Bandbredden räcker inte alltid till för ostört tittande på en strömmad video.

(Jag laddar alltså ner från gratis streamingtjänster type SVTplay och YouTube. Inte från Pirate Bay och liknande).
 

PMD

Aktiv medlem
Netflix eller vad man nu använder vet ju inte att det är en mobil uppkoppling och har egen buffring. Streaming (UDP) ska inte återsändas vid avbrott och att avbrotten skulle vara större med trådat än trådlöst tyder på stort fel. Man kan ju börja med att kolla sitt eget LAN.
Just Netflix tycks använda TCP för sina videoströmmar, men det beror nog på att det inte är livesändningar.
 

PMD

Aktiv medlem
[...]UDP som togs fram för streaming[...]
UDP är betydligt äldre än video- och audio-streaming på internet.

UDP skapades i internets förhistoria för att skicka datagram (dvs meddelanden för vilka man inte kräver några leveransgarantier.

Det går också bra att strömma video med UDP. :)
 
ANNONS