Annons

Varför köper ingen mina bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

MW71

Aktiv medlem
Min ringa erfarenhet av att sälja bilder är att folk gärna köper det de kan relatera till. Jag har nu över sommaren en utställning av 20 stycken landskapsbilder på ett pyttelitet gårdscafe´, bilderna är tagna runt gården, där jag också bor och jobbar. Många har frågat om de får köpa bilderna och alltid med någonting om: "Där lekte jag som barn", "Där hände det eller det".. Bilderna är inte jättespeciella, men folk knyter an till dem.

En annan bild jag sålde är från Sergels torg. Till en dam som jobbar precis ovanför och har exakt den utsikten jag fotade... Samma sak där. :)
 
Senast ändrad:

Oquist

Avslutat medlemskap
-Hur gör jag för att sälja saker?
-Genom ett klassiskt och ansträngande fotarbete!

-Hur bekostar jag mina produkter?
-Genom en egen investering på vinst eller förlust.

Bygg upp ett eget kapital och bygg upp ett eget varumärke.
 

Graylingman

Aktiv medlem
Jag har en kompis som har sommarhus i ett fiskeläge på västkusten. Massor av sommargäster, sjöbodar, bryggor, båtar och klippor. Han har under åren plåtat mycket i byn och omgivningarna. Mycket landskap och miljöer under alla årstider. Förra sommaren hade han en utställning på platsen. Stora och lite mindre utskrifter samt vykort tror jag. Han sålde skitbra! Både till sommargäster och bofasta. Återigen alltså: Anknytning till platsen.
 

Rapsbollen

Aktiv medlem
Du har redan fått många kloka förslag. Så här tänker jag:

Har själv ett intresse för konst och design men sysslar i huvudsak
med bostadsfoto. Det betyder att jag sett tusentals hem de senaste åren
och naturligtvis noterat vad folk har på väggarna.
Grovt generaliserat så kan man konstatera att konst/fotokonst oftast
förkommer i dyrare bostäder från 4milj här i Stockholm.

Sällan ser man den typ av bilder du tar. i "enklare" hem är Gustav Klimt´s motiv från IKEA
likväl Audrey Hepburn från samma företag vanliga.

Hos inredningsintresserade ser man ofta affischer såsom Cloetta gamla reklam,
Nick Brant´s djur, Vee Speers bilder på barn. Väldigt mycket samma bilder.
Få vågar välja "eget" utan följer mainstream. Mycket är från Fotografiska självklart.

Bemedlade har ofta numer ett kollage med "riktiga" fotografier av kända namn på väggen.
Det är trendigt just nu ;-)

Du gör tveklöst fina bilder men för mig saknar de en "tvist" som gör att de sticker ut och skulle
fånga andra människors intresse. Ta en resa till Fotografiska i Stockholm och se hur andra
får sina bilder att bli något annat än just det vanliga. Ingen lätt uppgift, vi är många som försöker
några av oss når hela vägen fram. Vi andra får ha kul under resans gång istället!

Lycka till!!



Du gör intressanta iaktagelser som är bra att veta. Tror du att det gäller hela landet eller bara Stockholm? Jag umgås med många konstnärer här nere på Österlen och det är alltid lika intressant att diskutera vad som säljer. Det blir lätt så att de som säljer mycket blir "stämplade" att vara komersiella. Avundsjukan är stor.
När du fotar hus så skall betraktaren köpa en dröm - något som berör. Och jag tror att det är samma med ett foto.
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
100 - 10 - 1

-Hur gör jag för att sälja saker?
-Genom ett klassiskt och ansträngande fotarbete!

-Hur bekostar jag mina produkter?
-Genom en egen investering på vinst eller förlust.

Bygg upp ett eget kapital och bygg upp ett eget varumärke.
Sälja är jobbigt. Den gamla regeln säger 100 knack, 10 snack och 1 tack. Det gäller att du söker kontakt med så många som möjligt och inte ger upp. 100 kontakter ger kanske en försäljning men det är bara att gneta på.

Inte ens en jättebra produkt säljer sig själv. Däremot kan en jättebra säljare sälja vad som helst och jättebra säljare är som regel jätteflitiga.
 

kjellepelle

Aktiv medlem
Jag har aldrig sålt en bild och har inga ambitioner att göra det utan uttalar mig bara i egenskap tänkbar köpare av bilder.
Dina bilder är mycket fina, men som många andra redan påpekat är de inte särskilt speciella och inget som jag skulle köpa för att sätta upp väggen. När jag ser dina bilder associerar jag lite till Peter Lik som ju verkligen lyckats etablera sig som naturfotograf. Han säljer bra och säljer allt mellan fotoaffischer och signerade original. Jag tror inte riktigt på de som argumenterar för att man inte får sälja för billigt, snarare tror jag att det är bra att rikta sig till en bred publik med olika produkter för olika plånböcker. Att konkurrera med Peter Lik är tämligen svårt eftersom han var tidigt ut på den marknaden, är ett etablerat namn och har resurserna för att åka till och fotografera spektakulära miljöer. Töcksfors i all ära men det är nog fler som är intresserade bilder från Stora Barriärrevet eller New York i kvällsljus.
En annan som hittat sin nisch är Jean Guichard. Hans bilder på fyrar och häftiga vågor finns i många hem. Nu menar jag inte att du ska börja fotografera fyrar, utan snarare försöka hitta något unikt som blir ditt signum, något som får folk att säga ”men titta där, har du en äkta Andreas Christensen på väggen!”
Sist och slutligen tror jag att du måste släppa det där med amatörfotograf om du ska sälja bilder. Varför inte kalla dig frilansfotograf eller något liknande. Hur lockande känns det att köpa tjänster av en amatörsnickare eller en amatörkirurg?
Lycka till / Kjell
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
När jag ser dina bilder associerar jag lite till Peter Lik som ju verkligen lyckats etablera sig som naturfotograf. Han säljer bra och säljer allt mellan fotoaffischer och signerade original. Jag tror inte riktigt på de som argumenterar för att man inte får sälja för billigt, snarare tror jag att det är bra att rikta sig till en bred publik med olika produkter för olika plånböcker.
Jag säger inte emot dig. Men jag vill framhålla vikten av att man inte blandar ihop produkterna. Det vill säga: Inget fel med att sälja affischer (som ex. Fotografiska gör), men sälj inte dina fotografier som affisher. Alltså printar utan ram till lågt pris.

Sist och slutligen tror jag att du måste släppa det där med amatörfotograf om du ska sälja bilder. Varför inte kalla dig frilansfotograf eller något liknande. Hur lockande känns det att köpa tjänster av en amatörsnickare eller en amatörkirurg?
Lycka till / Kjell
För kunderna är du naturfotograf. Använd den titeln, det är ju precis vad du är.
 

lumor_

Aktiv medlem
En del i tråden påstår att bildernas motiv inte är så speciella. Det beror nog helt på vem man frågar. Om man tar en liknande bild vid en motsvarande "vanlig sjö" i Japan eller Peru kommer vi uppleva den som mycket mer exotisk. Kanske är det där du har din målgrupp? Personer i andra länder som fascineras av Norden. Tänker tyska resebyråer eller så...
 

jsson80

Medlem
Tycker att det är jätte bra att du Andreas Christensen har startat denna tråd för det ger mig lärdom om hur man går till väga och vad man ska tänka på när det gäller att sälja sina bilder. För en vacker dag kommer jag också att vilja sälja mina bilder. Men det jag tänkte på (om ingen har nämnt det, har inte orkat läsa igenom alla svar. Lata mig) när jag var inne på din hemsida och läst lite här, var att försöka göra reklam för dig på utländska sidor och forum. Jag är ingen expert inom detta men det vara bara något som slog mig när jag läste att folk nämnde att köra lokalt. Och eftersom du har en hemsida som man kan nå dig på så tänkte jag "varför gör han inte reklam för sig på utländska sidor". Men som sagt jag är ingen expert på området utan det var bara en tanke som slog mig. Hm känns som jag upprepar mig. Måste ha semester snart.
 

andreassofus

Aktiv medlem
Jag har aldrig sålt en bild och har inga ambitioner att göra det utan uttalar mig bara i egenskap tänkbar köpare av bilder.
Dina bilder är mycket fina, men som många andra redan påpekat är de inte särskilt speciella och inget som jag skulle köpa för att sätta upp väggen. När jag ser dina bilder associerar jag lite till Peter Lik som ju verkligen lyckats etablera sig som naturfotograf. Han säljer bra och säljer allt mellan fotoaffischer och signerade original. Jag tror inte riktigt på de som argumenterar för att man inte får sälja för billigt, snarare tror jag att det är bra att rikta sig till en bred publik med olika produkter för olika plånböcker. Att konkurrera med Peter Lik är tämligen svårt eftersom han var tidigt ut på den marknaden, är ett etablerat namn och har resurserna för att åka till och fotografera spektakulära miljöer. Töcksfors i all ära men det är nog fler som är intresserade bilder från Stora Barriärrevet eller New York i kvällsljus.
En annan som hittat sin nisch är Jean Guichard. Hans bilder på fyrar och häftiga vågor finns i många hem. Nu menar jag inte att du ska börja fotografera fyrar, utan snarare försöka hitta något unikt som blir ditt signum, något som får folk att säga ”men titta där, har du en äkta Andreas Christensen på väggen!”
Sist och slutligen tror jag att du måste släppa det där med amatörfotograf om du ska sälja bilder. Varför inte kalla dig frilansfotograf eller något liknande. Hur lockande känns det att köpa tjänster av en amatörsnickare eller en amatörkirurg?
Lycka till / Kjell
Ja kustfoto med fyrar är hans grej, verkligen och han gör det bra.

Varför kan då inte min nisch vara kustfoto med klippor till exempel. Vad funkar att ha som nisch och vad funkar inte?

Jag tror inte Jean fotar fyrar för att andra tycker om det, jag tror han gör det för att han själv tycker om det.
Jag älskar att fota vid kusten i samband med solnedgång. Det kommer jag fortsätta med trots att ingen annan gillar bilderna :)

Dock är det tydligen inte så lättsålt så vill man satsa på försäljning så kan kan ju hitta andra motiv till det. Tex mer abstrakta naturbilder kanske.

Men jag kanske skulle byta ut alla bilder på min hemsida när jag har byggt upp en ny portfolio med bilder som förhoppningsvis är mer lättsålda.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Tycker ni är väldigt produktfixerade. Det är väldigt många entreprenörer som skapat fantastiska produkter men som sedan ändå misslyckats att tjäna några pengar.
När man väl har en bra och genomtänkt produkt så börjar det svåra arbetet. Hur kan man nå ut med sin produkt.
Den gamla skolan av marknadsföring har 4 p som bör ha svar.
Produkt och den har vi redan avhandlat.

Pris, i detta fall bör kännas exklusivt och därför bör priset vara relativt högt. Man säljer inte mängder mer om man sänker priset. Det är inte en massprodukt och kan inte heller massproduceras utan att tappa värde.

Plats kan vi bäst översätta med hur man når marknaden. Det kan vara en egen butik eller web-försäljning men också vara att sälja via detaljister. Det kan vara klädaffärer i Smögen som ställer ut dina västkustbilder och får 30% av priset när de säljer något. De har kunderna/turisterna med de feta plånböckerna. Denna strategi fungerar lika bra på alla turistställen så länge man har bilder som är intressanta.

Promotion kan vi nog göra väldigt enkelt. Göra reklam är inte tänkbart eftersom det kostar mer är det smakar.
Butikernas exponering lär vara betydligt effektivare.
skall man göra reklam så är det för att attrahera fler butiker.

Fundera också på hur dina printar skall levereras till kunden. Om det är med ram bör de kunna stoppas i ett emballage som är lätt att hantera för kunden.
Kanske skall man också erbjuda att skicka en köpt tavla direkt till deras hemaddress så de slipper släpa på den. Givetvis mot en extra fraktkostnad och eventuellt tull mm.

Gör en marknadsplan. Gör också en realistisk kalkyl över kostnader och realistiska intäkter.

OM det ser vettigt ut bör du gå ut och testa konceptet. Om du verkar få lätt att få tursitaffärer att nappa och verkar positiva kan du börja i liten skala och prova.
Kom ihåg att du kommer behöva satsa pengar för att komma igång och intäkterna kommer först senare.
 

PMD

Aktiv medlem
På 80-talet köpte många Curt Larssons böcker om bruksorten Hallstavik. De står i min pappas bokhylla trots att han aldrig varit där.
Curt Larsson fick rätt mycket gratisreklam i fototidningarna. Antagligen för att hans bilder var bra och fototidningsjournalisterna blev intresserade. Bildtemat låg väl också rätt i tiden.
 

K.J.W.

Ny medlem
Finns säkert många fler material än just canvas... utforska det hela.

men att fota av din canvas är nog en fungerande ide. Med lite övning med photoshop...

sen att marknadsföra dig själv är en annan femma. Finns nog tusen sätt...

good luck
Finns väl lagom tygväv, lakanväv, eller t.om. säckväv du kan plåta och använda som grund för dina bilder? Borde gå att fixa i t.ex. Photoshop... Finns kanske även färdig funktion inbyggd på Photoshop eller liknande program?
 

Photosession

Aktiv medlem
Finns väl lagom tygväv, lakanväv, eller t.om. säckväv du kan plåta och använda som grund för dina bilder? Borde gå att fixa i t.ex. Photoshop... Finns kanske även färdig funktion inbyggd på Photoshop eller liknande program?
Finns ju Plug-Ins till photoshop som gör jobbet hur enkelt som helst. En kommer från Alien Skin och det finns säkert ännu fler som gör något liknande.
Har för mig att man kan ladda ner dessa Plug-Ins som demos för att göra en utvärdering och om man sedan anser att dom är bra köpa dom.
 
Bilder är väldigt bra med hög kvalitet, men personligen har jag nog svårt att välja ut en bild. Jag skulle nog på något sätt vara förknippad med bilden, t.ex. att ha varit där på besök. Jag bor nära Stockholms skärgård och då skulle jag vilja ha några tjusiga bilder därifrån, t.ex. från några öar eller platser jag besökt. Du har tagit bilder på lite spridda ställen på västkusten ( några angivna platser vet jag inte ens var de ligger - dålig dokumentation). Jag tycker också att det är för dyrt - 500 kronor för den minsta bilden. I Täby köpcentrum, Stockholm fanns en bildaffär med många fina foton från kanske kända fotografer fick snart slå igen - alldeles för dyra. Om jag hade så många fina bilder skulle jag nog söka mig till ett förlag och försöka ge ut en fotobok. Men då skulle jag vilja se mera dokumentära bilder med båtar, människor och hus eller någonting karaktäristiskt. För övrigt har jag köpt fotoböcker där någon höjer fotografen till skyarna, men där bilderna är bara skit och tryckta på dåligt papper. Man blir oerhört besviken. Kustbilderna är nog väldigt fina men det saknas någonting, en båt, ett vrak, små detaljer, gamla fiskestugor etc. Det är för mycket solnedgångar och släta hav som ser ut som is. Liv och rörelse saknas.
 

Janne H

Aktiv medlem
Tack så mycket alla för era svar.

Sälja på bildbyrå är inte ett alternativ, har ingen som helst lust att sälja bilder för några kronor st. Både mina bilder och tid är mer värt.

.
Skönt att du resonerar så, det är det tråkigt nog inte många som gör.
Därför är priset på naturbilder väldigt lågt idag. Tvivlar på att det finns någon gren inom foto där folk jobbar för så låg timpenning som naturfotografer gör idag.
Ps dina bilder är värda vad marknaden betalar, inget annat tyvärr.
 

lumor_

Aktiv medlem
Marknaden har fel så ofta.
Är rätt säker på att marknaden inte ger så mycket för mina barndomsminnen. För mig är de ovärderliga.
Det är ett extremfall men det är "det strikt ekonomiska värdet" också.
 
Varför köper ingen mina bilder

Du nämnde Hans Strand. Jag kan säga att det är detaljerna som avgör bilderna - inte bara utsikt över kust och hav eller landskap med solnedgångar i bakgrunden. Givetvis ska det vara lite av varje men jag ser att lite mera närbilder måste till, de måste bli mer intressanta, sticka ut på något sätt. Just landskapsbilder eller naturbilder i allmänhet som du fotograferar finns det massor av i t.ex. Fotosidan. Jag tycker också att det är svårt att välja ut en bild för exempelvis köp. Vilken skall jag ta - alla är ganska lika - vilken tycker jag om? Svar: de flesta. Som sagt var mer detaljer och närbilder, men inga makro. Kolla på Hans Strand.
 

ducedo

Aktiv medlem
Marknaden har fel så ofta.
Är rätt säker på att marknaden inte ger så mycket för mina barndomsminnen. För mig är de ovärderliga.
Det är ett extremfall men det är "det strikt ekonomiska värdet" också.
Du är en intressent på marknaden och därmed är bilderna värda vad (bl.a.) du är villig att betala för dem. Emotionella värdesaker tenderar bara att ha färre intressenter.
 
Jag kom att tänka på en sak jag glömt att nämna. Några har givit förslag om utställning på lokalt eller visa upp dem på något företag. En del företag har kanske konstföreningar, varför inte fråga om en fotoutställning. Många konstnärer vänder sig till konstföreningar i när och fjärran för att visa upp sina alster. Jag har själv gjort en utställning på det företaget jag arbetade på för många år sedan. Många var mycket intresserade och gjorde en del köp. Mina flesta bilder var detaljer, närbilder av någonting. Min avsikt var inte att sälja därför fortsatte jag inte på den linjen.
 
ANNONS