Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför låter Sony kamera gamla tekniklösningar ligga kvar för länge.

Produkter
(logga in för att koppla)

Bengf

Aktiv medlem
Sony blandar nästan geniala fina lösningar och låter tok gamla ligga kvar. exempel gamla A77 från 2011-12 har bara lite sämre upplösning på skärmen än spritt nya A6700 2023. ( okej nya justerings möjligheter har nog tillkommit, men svagt i alla fall )

MVH Bengt.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Sparar pengar och sätter krutet i EVF och det är nog där de flesta tittar genom och gör justeringar. Dessutom är det bäst kontrast att titta genom när man gör genom bilderna.
 

Bengf

Aktiv medlem
Nu har inte jag tittat genom A6700 EVF, som oftast får man kolla på olika testare och bilda sig en uppfattning, man vet ju att tex 2,4mp EVF var något som kom mycket tidigt runt 10 år sedan, 3,8mp blev lite senare den nya standarden i småbilds modellerna och verkade accepteras betydligt mera i kampen mot dom klassiska OVF-sökarna, numera är det 5,2 mp så det höjs med jämna mellanrum.

Tycker bara att det är retligt konstigt att A6700 inte fått lite bättre upplösning på skärmen och EVF, samma som för 10 år sedan.
 

taz_k

Aktiv medlem
Det är inte svårare än att man bestämmer sig för en slot i marknaden (funktion/pris) som man vill träffa. Då krävs vissa kompromisser och uppenbarligen anser Sony att lite lägre upplösning på skärmen är en acceptabel kompromiss. Kanske ger det spelrum att kunna ta in en finare sökare istället.

Jag har sett exakt samma inom en annan bransch som också riktar sig till teknikkonsumenter.
 

Bengf

Aktiv medlem
Jodå Sony är inte ensamma om kompromisser, likväl retligt när det dessutom ser ut numera som att det blir längre mellan kamera släppen, 1,6-1,7 i upplösning tex på skärmen kunde ha varit en skaplig mellanväg, då 2,1 mp sitter i värstingarna.
 

afe

Aktiv medlem
En mer högupplöst och större sökare hade nog gjort kameran för dyr, och får kanske inte ens plats i det lilla kamerahuset. Jag tycker det är värre i så fall att skärmen på baksidan på nya kameror inte är bättre, i synnerhet med tanke på att Sony gör riktigt bra skärmar till sina mobiltelefoner.
 

Bengf

Aktiv medlem
Man ser rätt så jämna lika förändringar med EVF genom åren, 2,4 mp - 3,8 mp - 5,2 mp, går det inte att jämka lite för att ändå hålla nere prisökningar eller att tillverkarna så klart vill tjäna en hacka, en EVF med 3,0 mp eller en med 4,5 mp, man ser det med stora skärmen där finns det fler variationer. Fuji släppte en sökarlös APS-C för några år sedan, 3,5 tum och 2,7 mp, Canons R3 har inte den en skärm med hiskliga 4,2 mp, deras R6 ligger nära 1,7 mp som exempel.
 

Bengf

Aktiv medlem
Drömmen vore en kamera som har allt och kostar mindre.
Nja... det knepiga med A6700 är att skärmens upplösning är så förbålt gammal, och att testare genomgående anmärkt på Sony skärmar under flera år, det är inte bara upplösning utan högre detalj förmåga och klarhet och synbarhet i solljus. Sony är inte ensamma förstås, tydligen är man generösa med autofokus både till A7IV och A6700 även den äldre A6400 fick ju en autofokus som är överlägsen tex A6000. Långt tillbaka så följdes man åt mera där en Nikon D300 och Sonys A700 var tidiga med 970 k skärmar alltså nära 1 miljon punkter
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Nja... det knepiga med A6700 är att skärmens upplösning är så förbålt gammal, och att testare genomgående anmärkt på Sony skärmar under flera år, det är inte bara upplösning utan högre detalj förmåga och klarhet och synbarhet i solljus. Sony är inte ensamma förstås, tydligen är man generösa med autofokus både till A7IV och A6700 även den äldre A6400 fick ju en autofokus som är överlägsen tex A6000. Långt tillbaka så följdes man åt mera där en Nikon D300 och Sonys A700 var tidiga med 970 k skärmar alltså nära 1 miljon punkter
Ska man spara någonstans så är det väl just på sånt som displayer. Displayens guldålder i livet var nog under DSLR- och Sony SLT-tiden som din A77 är ifrån.

Jag använder den idag bara vid speciella tillfällen med min A7 IV:

1. Om jag måste ta en bild över huvudena på en folksamling eller för att slippa krypa.

2. Om jag filmar. Då fäller jag även ut den eftersom kameran överhettar lättare om den är infälld när man videofilmar.

I övrigt tittar jag aldrig i bakdisplayen eftersom jag redan vet hur bilden jag tagit kommer se ut. Jag behöver inte verifiera i displayen vad jag redan sett i EVF-en. Med dagens moderna AF så vet jag till över 95% att AF har satt skärpan och exponeringsautomatiken gör även den att exponeringen normalt är nästintill en icke-fråga nu.

Att stå och chimpa idag är nog mest att be om att missa nästa tillfälle.

Så det här du tar upp Bengt har nog mer blivit en akademisk fråga som möjligen fortfarande är viktig för testare som alltid behöver någonting att hänga upp sin kritik på. Praktiskt tror jag inte jag är helt ensam om att se detta som en icke-fråga idag.

Är det något man däremot borde kritisera just Sony får är hur de fullständigt lämnat W.O. till Fuji i APS-C -segmentet när det gäller högupplösande APS-C -kameror.

Jag hade nog hoppats på att de äntligen skulle ansträngt sig lite och tagit fram en 40 MP-sensor även till APS-C och deras 6XXX-serie. A6700 må vara hur bra som helst som allroundkamera men det är ju inget för de som exv. vill ha den till fågelfoto med långa telen för att utnyttja "förlängningsfaktorn" APS-C annars kan ge. Sony dominerar ju sensortillverkningen för kameror så att de avstått från att ta fram en riktigt högupplösande sensor för APS-C är ju smått obegripligt. 24-26 MP har vi haft i 10 år nu och ingen ändring på det verkar det finnas i siktet under överskådlig tid. Visst, det finns ju alltid A7r-linjen men det är väl långtifrån alla som har de pengarna.

När det gäller AF-utvecklingen så har den aldrig styrts hittills i Sony-kamerorna av att den skulle vara reserverad först till de dyrare modellerna. När Real Time AF kom i den då billigaste nya 6xxx-modellen A6400, så var den tekniskt överlägsen även den som satt i den då snabbaste modellen A9. A9 fick dock senare samma finesser i en FW-uppgradering. En del äldre hus fick ingen uppgradering eller bara hälften av den som exv. A7 III men det berodde på att den inte hade de nyare kamerornas mycket snabbare processorer. Det kan jag ändå tycka har varit en rätt sympatisk policy hos Sony för historiskt har det varit just AF och seriebildtagningens snabbhet som skiljt toppmodellerna från de mer billigare instegsmodellerna hos ett flertal tillverkare.
 
Senast ändrad:

Bengf

Aktiv medlem
Ungdomar i dag gillar touch displayer direkt sprunget från våra mobiler jag tänker på dom. En skarp fin skärm blir tacksam då och mycket önskvärd, ser på TV att man ser ut att använda skärmen oftare nu, kameror på stativ, bekvämt och smidigt ser det ut som, som du mins StenÅke så var det inte så länge sedan som en rörlig/vridbar skärm mötte starkt motstånd, Oj,oj den kommer att brytas sönder inte bra.
 

apersson850

Aktiv medlem
Dessutom är det ingen vettig människa som gör något med kamerans menyer genom att titta i sökaren, även om det går rent tekniskt.
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Dessutom är det ingen vettig människa som gör något med kamerans menyer genom att titta i sökaren, även om det går rent tekniskt.
Menar du att menysystemet inte är läsbart i en display vars upplösning inte är absolut högsta möjliga, eller iallafall i paritet med EVF:ens? Annars förstår jag inte vad du syftar på i ditt inlägg. För om man inte kan läsa kamerans menysystem i en display med relativt låg upplösning jämfört med den i EVF undrar jag om synen är så dålig att det kan ifrågasättas om det ens är möjligt fotografera över huvud taget. Eller pratar vi kameror med AI som identifierar motiven och tar bilderna åt fotografen nu?
 

afe

Aktiv medlem
Menar du att menysystemet inte är läsbart i en display vars upplösning inte är absolut högsta möjliga, eller iallafall i paritet med EVF:ens? Annars förstår jag inte vad du syftar på i ditt inlägg. För om man inte kan läsa kamerans menysystem i en display med relativt låg upplösning jämfört med den i EVF undrar jag om synen är så dålig att det kan ifrågasättas om det ens är möjligt fotografera över huvud taget. Eller pratar vi kameror med AI som identifierar motiven och tar bilderna åt fotografen nu?
Jag tycker det är mycket lättare att hantera menyerna på skärmen, trots att min A7R V har en otroligt bra sökare. Nu har ju kameran också en bra touchfunktion på skärmen.
 

afe

Aktiv medlem
Ska man spara någonstans så är det väl just på sånt som displayer. Displayens guldålder i livet var nog under DSLR- och Sony SLT-tiden som din A77 är ifrån.

Jag använder den idag bara vid speciella tillfällen med min A7 IV:

1. Om jag måste ta en bild över huvudena på en folksamling eller för att slippa krypa.

2. Om jag filmar. Då fäller jag även ut den eftersom kameran överhettar lättare om den är infälld när man videofilmar.

I övrigt tittar jag aldrig i bakdisplayen eftersom jag redan vet hur bilden jag tagit kommer se ut. Jag behöver inte verifiera i displayen vad jag redan sett i EVF-en. Med dagens moderna AF så vet jag till över 95% att AF har satt skärpan och exponeringsautomatiken gör även den att exponeringen normalt är nästintill en icke-fråga nu.

Att stå och chimpa idag är nog mest att be om att missa nästa tillfälle.

Så det här du tar upp Bengt har nog mer blivit en akademisk fråga som möjligen fortfarande är viktig för testare som alltid behöver någonting att hänga upp sin kritik på. Praktiskt tror jag inte jag är helt ensam om att se detta som en icke-fråga idag.

Är det något man däremot borde kritisera just Sony får är hur de fullständigt lämnat W.O. till Fuji i APS-C -segmentet när det gäller högupplösande APS-C -kameror.

Jag hade nog hoppats på att de äntligen skulle ansträngt sig lite och tagit fram en 40 MP-sensor även till APS-C och deras 6XXX-serie. A6700 må vara hur bra som helst som allroundkamera men det är ju inget för de som exv. vill ha den till fågelfoto med långa telen för att utnyttja "förlängningsfaktorn" APS-C annars kan ge. Sony dominerar ju sensortillverkningen för kameror så att de avstått från att ta fram en riktigt högupplösande sensor för APS-C är ju smått obegripligt. 24-26 MP har vi haft i 10 år nu och ingen ändring på det verkar det finnas i siktet under överskådlig tid. Visst, det finns ju alltid A7r-linjen men det är väl långtifrån alla som har de pengarna.

När det gäller AF-utvecklingen så har den aldrig styrts hittills i Sony-kamerorna av att den skulle vara reserverad först till de dyrare modellerna. När Real Time AF kom i den då billigaste nya 6xxx-modellen A6400, så var den tekniskt överlägsen även den som satt i den då snabbaste modellen A9. A9 fick dock senare samma finesser i en FW-uppgradering. En del äldre hus fick ingen uppgradering eller bara hälften av den som exv. A7 III men det berodde på att den inte hade de nyare kamerornas mycket snabbare processorer. Det kan jag ändå tycka har varit en rätt sympatisk policy hos Sony för historiskt har det varit just AF och seriebildtagningens snabbhet som skiljt toppmodellerna från de mer billigare instegsmodellerna hos ett flertal tillverkare.
Jag använder aldrig skärmen för att "chimpa" - om jag vill se hur en bild blev gör jag det bättre i sökaren som är extremt högupplöst på min kamera. Däremot använder jag skärmen ofta vid fotografering (plåtar mycket från låg nivå), och då hade det ju varit trevligt om den vore i paritet med moderna telefoner i ljusstyrka och upplösning (vilket den är långt från).

Vid filmning, som jag dock inte gör så mycket, är det också bättre med skärmen än sökaren tycker jag och många andra.

För det mesta sitter dock skärmen invikt för att undvika repor.
 

Bengf

Aktiv medlem
När jag fick A77:an 2012 så blev jag imponerad av att genom EVF så himla tydligt se när jag provade exponerings kompensation +/- jäklar vad stort och tydligt det var. Redan gamla KM5D ( 2005 ) utmärkte sig annars med att stora skärmen kunde visa genom ett knapptryck alla inställningar som var gjorda i kameran, tror att Konica/Minolta var först med det, Touch möjlighet fanns så klart inte på den tiden, men genom att vicka kameran så kunde man läsa av inställningar.

Att ständigt kolla på skärmen i dom första digitala kompakterna man köpte var då att kolla om bilden blev skarp man kunde förstora bilden också, sökarna var OVF-typen på den tiden, det var roligt och imponerande när det begavs sig. Med A77 gjorde jag som afe beskrev med A7RV, vek ofta in skärmen som perfekt skydd, bruka blåsa lite så inte något skräp var i mellan. Lite skojigt med KM5D skärmen så var upplösningen endast 115 tusen punkter, store bror KM7D hade hiskliga 201 tusen punkter, man tyckte det var bra då.
 

nivas

Aktiv medlem
Dessutom är det ingen vettig människa som gör något med kamerans menyer genom att titta i sökaren, även om det går rent tekniskt.
Nu kör jag iofs Canon, men vid vanlig fotografering använder jag nästan bara sökaren för både inställningar och granskning av bilder. Jag tycker att det går både snabbare och smidigare. Vid filmning använder jag oftast skärmen.
 

apersson850

Aktiv medlem
Om du med inställningar menar sådana som man "i alla tider" gjort när man glor i sökaren, som justera slutartid eller liknande, så var det inte de jag menade.
Jag syftade på de som görs efter det att man tryckt på MENU och man sedan effektivast kommer åt genom att peka direkt på skärmen numera. Det är inte bara enklare och mer ergonomiskt än att stå och göra dem genom att titta i sökaren, peta in ett finger mellan pannan och kameran för att hitta MENU-knappen och sedan snurra hit och dit, eller pillra på joysticken, samtidigt som man fortfarande står med ögat mot sökaren.
 

apersson850

Aktiv medlem
Däremot använder jag skärmen ofta vid fotografering (plåtar mycket från låg nivå), och då hade det ju varit trevligt om den vore i paritet med moderna telefoner i ljusstyrka och upplösning (vilket den är långt från).
Det går ju att använda telefonen som fjärrsökare också, om man vill.
 

apersson850

Aktiv medlem
Redan gamla KM5D ( 2005 ) utmärkte sig annars med att stora skärmen kunde visa genom ett knapptryck alla inställningar som var gjorda i kameran, tror att Konica/Minolta var först med det.
Det där är smidigt på digitalkameror. Toppdisplayerna som fanns tidigare var en bra summering, men det var inte alltid allt intressant fick plats.
Det får inte plats baktill idag heller, för det finns så många fler inställningar, men en hel del av dem visas i alla fall.
Jag vet inte riktigt när INFO-knappen kom på Canons kameror, men den fanns på D30 år 2000 i alla fall.
 
ANNONS