Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Varför mörka bilder!
- Trådstartare gliz68
- Start datum
cardazio
Aktiv medlem
Hade bländaren vidöppen 5.6 slutartiden
på 1/500 - 1/250. Är det för kort i molnigt dagsljus?
Det beror på. I fullt dagsljus fungerar 1/800 på f/5.6 och ISO100, så kan du inte bumpa ISO om det inte räcker när det är molnigt? (Sunny-16)
xQubeZ
Aktiv medlem
Är väldigt svårt att besvara det eftersom mängden tillgänligt ljus spelar roll. Och hur mycket ljus objekivet släpper igenom. F/stops kan diffa i hur mycket ljus de släpper in mellan objektiv
Varför tar du inte bara en bild, kollar på den och ser ifall den är för ljus eller mörk, och kompenserar sedan för det med antingen iso, shutter eller bländare.
Varför tar du inte bara en bild, kollar på den och ser ifall den är för ljus eller mörk, och kompenserar sedan för det med antingen iso, shutter eller bländare.
gliz68
Aktiv medlem
Hade ISO400
Hade iso400 och känner att iso800 inte borde vara nödvändigt men ska fota änderna igen nån dag och tänkte testa det. Lite svårt att se ljusförhållandet i displayen och änderna bor 1 mil bort. Får ta med antäckningsblocket. Visserligen noteras allt ju vad det nu va den tagen hette, Tag.

Är väldigt svårt att besvara det eftersom mängden tillgänligt ljus spelar roll. Och hur mycket ljus objekivet släpper igenom. F/stops kan diffa i hur mycket ljus de släpper in mellan objektiv
Hade iso400 och känner att iso800 inte borde vara nödvändigt men ska fota änderna igen nån dag och tänkte testa det. Lite svårt att se ljusförhållandet i displayen och änderna bor 1 mil bort. Får ta med antäckningsblocket. Visserligen noteras allt ju vad det nu va den tagen hette, Tag.

pdahlen
Aktiv medlem
Visa bilaga 145648
Är det mycket vitt, som snö så får man överexponera en hel del. Har du inget histogram du kan få fram på displayen eller om du kan sätta displayen att varna för högdagar
Men en hel del kan man justera i redigeringen, särskilt om du använder raw
PMD
Aktiv medlem
Använder du exponeringsmätaren? Den ger i allmänhet en bra vägledning.Hade bländaren vidöppen 5.6 slutartiden
I snöig miljö, i motljus samt på en sandstrand så behöver man dock oftast kompensera exponeringsmätarens värde med lite överexponering.
gliz68
Aktiv medlem
Dumpa?
Me dumpa menar du, Höja ISO-talet?
Denna bild ska vara mörk men fågeln blir lite för mörk eller är det jag som är kräsen. Tycker att fågeln borde synas bättre, täckning...

Det beror på. I fullt dagsljus fungerar 1/800 på f/5.6 och ISO100, så kan du inte bumpa ISO om det inte räcker när det är molnigt? (Sunny-16)
Me dumpa menar du, Höja ISO-talet?
Denna bild ska vara mörk men fågeln blir lite för mörk eller är det jag som är kräsen. Tycker att fågeln borde synas bättre, täckning...

gliz68
Aktiv medlem
Snö ger mer ljus, lurar exponeringen.
OK. Det va ju lite snö som du såg. Omgivande snö reflekterar ju också. Tänkte inte så långt förut.
Använder du exponeringsmätaren? Den ger i allmänhet en bra vägledning.
I snöig miljö, i motljus samt på en sandstrand så behöver man dock oftast kompensera exponeringsmätarens värde med lite överexponering.
OK. Det va ju lite snö som du såg. Omgivande snö reflekterar ju också. Tänkte inte så långt förut.
gliz68
Aktiv medlem
Exponeringsmätare?
Finns det en inbyggd sådan i canon eos 1000D ?
Använde sådan på 80:talet senast. Va med i en fotoklubb. vi gjorde allt utan tillverkning av film, i S/V.
Kul kul kul kul. Funderar på 35mm kamera och utrustning för S/V fotoframkallning men har ingen plats.
Använder du exponeringsmätaren? Den ger i allmänhet en bra vägledning.
Finns det en inbyggd sådan i canon eos 1000D ?
Använde sådan på 80:talet senast. Va med i en fotoklubb. vi gjorde allt utan tillverkning av film, i S/V.
Kul kul kul kul. Funderar på 35mm kamera och utrustning för S/V fotoframkallning men har ingen plats.
Tonyeagle
Aktiv medlem
Tips
Mät på en grå eller ljusbrun sten och behåll detta värde. Bör ge ungefärlig rätt exponering. Vid kusten brukar det finnas gott om stenar/block/hällar i närheten av fåglarna som går att kolla exponeringen mot.
Och självklart har du en mätare i sökaren (kopplad till exponeringsmätaren) som du ska använda när du kör i M-läge eller om du exponeringskompenserar i något annat läge som AV/TV/P etc. Det finns i alla kameror sedan närmare ett halvsekel tillbaka.
Mät på en grå eller ljusbrun sten och behåll detta värde. Bör ge ungefärlig rätt exponering. Vid kusten brukar det finnas gott om stenar/block/hällar i närheten av fåglarna som går att kolla exponeringen mot.
Och självklart har du en mätare i sökaren (kopplad till exponeringsmätaren) som du ska använda när du kör i M-läge eller om du exponeringskompenserar i något annat läge som AV/TV/P etc. Det finns i alla kameror sedan närmare ett halvsekel tillbaka.
PMD
Aktiv medlem
Exponeringsmätare
Du kanske bör ta en titt i manualen?
Jaa ...Finns det en inbyggd sådan i canon eos 1000D ?
Du kanske bör ta en titt i manualen?
iSolen.se
Guest
Hade bländaren vidöppen 5.6 slutartiden
Varför exponerar du inte ljusare om du upplever bilderna för mörka?
gliz68
Aktiv medlem
Avstånd
Svårt att se i displayen och ankorna bor 1 mil från datorn.
Varför exponerar du inte ljusare om du upplever bilderna för mörka?
gliz68
Aktiv medlem
Manual 20% kvar i hövve
Jo. tittat i den men har nog lömmt mer än hälften
Jaa ...
Du kanske bör ta en titt i manualen?![]()
Jo. tittat i den men har nog lömmt mer än hälften
iSolen.se
Guest
Bilderna blir rimligen mörka även i displayen, jämför med andra bilder på samma kort.
Om du är det minsta osäker, visa histogrammet.
gliz68
Aktiv medlem
Ny stig
Mycket att lära in igen. Va med i fotoklubb på 80:talet, Analoga kameror. Även mycket nytt i det digitala formatet av kamera. Grunderna är ju de samma men man ska ta sej till bra resultat på nya "stigar".
Mycket att lära in igen. Va med i fotoklubb på 80:talet, Analoga kameror. Även mycket nytt i det digitala formatet av kamera. Grunderna är ju de samma men man ska ta sej till bra resultat på nya "stigar".
gliz68
Aktiv medlem
Ny stig 2
Bilderna blir rimligen mörka även i displayen, jämför med andra bilder på samma kort.
Om du är det minsta osäker, visa histogrammet.
Fredrik AVT
Aktiv medlem
Du kan väl köra med gaffling (bracketing) med några EV steg så kommer ju någon att bli rätt. Sedan finns ju stora möjligheter att lötta upp i datorn i efterhand med dagens kameror.
gliz68
Aktiv medlem
32Gb
Jo men jag har inte insett att jag har några tusen exponeringar att bolla med riktigt än. brukar komma på det när jag laddar ner bilderna på datorn. Jag kan ju skjuta på som tusan. har ju 32Gb några tusen bilder får yu plats.
Du kan väl köra med gaffling (bracketing) med några EV steg så kommer ju någon att bli rätt. Sedan finns ju stora möjligheter att lötta upp i datorn i efterhand med dagens kameror.
Jo men jag har inte insett att jag har några tusen exponeringar att bolla med riktigt än. brukar komma på det när jag laddar ner bilderna på datorn. Jag kan ju skjuta på som tusan. har ju 32Gb några tusen bilder får yu plats.
gliz68
Aktiv medlem
När vi fotade med dom analoga kamerorna på 80:talet har jag för mig att vi utgick från bländare 8 som medel, ISO200. Gäller samma grundregel även för digitala kameror. Troligen lite individuellt beroende på kamera modell objektiv...