Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför man vill kunna ta 8 bilder per sekund vid bröllopsfoto

Produkter
(logga in för att koppla)
En del pressfotografer kör en burst med några bilder när allt stämmer för att inte riskera att någon blinkar. kanske samma här... :)

Vill inte verka gnällig eller taskig, men tycker många av bilderna har tveksam skärpa.

/Joakim

Re: Re: Varför man vill kunna ta 8 bilder per sekund vid bröllopsfoto

Calle S skrev:
Ärligt talat orkar jag inte gå genom alla bilderna. Kan du inte berätta varför istället?

Det räcker med att titta på just den bilden som länken går till, tycker jag.

Re: Re: Re: Varför man vill kunna ta 8 bilder per sekund vid bröllopsfoto

inze skrev:
Det räcker med att titta på just den bilden som länken går till, tycker jag.
Då kan man ju istället för 8 bilder per sekund ha tio försök på sig. Bilden är ju faktiskt arrangerad, och ingen sporthändelse som är omöjlig att repetera.

Re: Re: Re: Re: Varför man vill kunna ta 8 bilder per sekund vid bröllopsfoto

Calle S skrev:
Då kan man ju istället för 8 bilder per sekund ha tio försök på sig. Bilden är ju faktiskt arrangerad, och ingen sporthändelse som är omöjlig att repetera.

Kanske skulle också minerna vid en eventuell repetition kunnat bli liiiite mera avspända eller förväntansfulla.. =)

Re: Re: Re: Re: Varför man vill kunna ta 8 bilder per sekund vid bröllopsfoto

Det skriker ju inte direkt kundvänlighet, om man skulle vara betald fotograf (till skillnad från "morbror med kamera", alltså).

"OK, släng upp ringarna!"
"Å igen!"
"Å igen!"
"Å igen!"
"Å igen!"

Re: Re: Re: Re: Re: Varför man vill kunna ta 8 bilder per sekund vid bröllopsfoto

Spunken skrev:
Det skriker ju inte direkt kundvänlighet, om man skulle vara betald fotograf (till skillnad från "morbror med kamera", alltså).

"OK, släng upp ringarna!"
"Å igen!"
"Å igen!"
"Å igen!"
"Å igen!"
Haha, nä det är sant.
Tycker bilderna är ok. Det jag undrar är om han kan köra 8 bilder i sekunden, eller om han chansade?

froderberg skrev:
En del pressfotografer kör en burst med några bilder när allt stämmer för att inte riskera att någon blinkar. kanske samma här... :)

I reklamen och tester brukar det stå "Nu kan du också göra som proffsen" ta många bilder i snabb följd och hoppas på att någon av bilderna går att använda istället för att göra rätt från början som vi "amatörer" är hänvisade till.....

Också intressant att D60 nästan är i klass med mellanformat och klart bättre än 35mm. Riktigt så bra är väl inte digitalt ännu.

Om vi antar att brudparet kastar upp ringarna 0,75m så hinns det med 6 bilder från och med att de släpper ringarna och fånger dem igen med 8 bilder/s.

Med lite timing klarar man fota ett uppkastat föremål i luften gång på gång. Problemet är nog att få bruden och brudgummen att kasta samtidigt och lika högt. Krävs nog några försök tror jag.

Försökte fånga ett batteri i luften med en singel bild. Resultatet blev inte så snyggt men det funkade. Kameran i ena handen och kastar med den andra.

Bilagor

• duracell.jpg
    duracell.jpg
    17.2 KB · Visningar: 729
Ett skäl att behöva 8 bilder per sekund vid bröllopsfoto är som jag ser det att folk skiljer sig så snabbt nu för tiden.

Finns det fler anledningar?

Underbart är kort

Jo en anledning till finns det, om man fotar en Uggla så hinner man med 32 bilder innan det är över.

Re: Re: Varför man vill kunna ta 8 bilder per sekund vid bröllopsfoto

Jeppe skrev:

Fö. tycker jag att bilderna håller ganska låg kvalité. Oskarpa, låg färgmättnad och ganska intetsägande. Men det kan ju bero på lite olika orsaker..

Det rimmar inte så bra med teknikbiten på din sida...

/Jeppe - som har vaknat på elaka sidan idag.
Tycker du var snäll, eller glömde du bara bort grönsticket.....?
Us

ANNONS
Götaplatsens Foto