Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

varför rör sig inte objektivet

Produkter
(logga in för att koppla)

Caroline14

Avslutat medlemskap
Köpte igår en Canon 400D. Satte på objektivet, ställde knappen på AF men när jag ska fota så händer inget. Objektivet rör sig inte. Känns som att jag har en vanlig kamera i handen.

Behöver väl inte tilllägga att jag är mega amatör på systemkamera!!

Läste hos en medlem att autofokusen gått sönder och nu är jag naturligtvis rädd att det är så att den är trasig.

Har läst och läst och läst i handboken men hittar inget avsnitt som kan hjälpa.

Rapportera objektivet bländaren till kameran? Alltså står det ett bländartal typ 5.6 på kamerans display?
Har objektivet fungerat innan?

Fick objektivet med kameran igår så det är helt nytt.
Sitter på jobbet nu och har inte kameran med så tyvärr kan jag inte se vad det står. Ska kolla det på lunchen.

Kan ju vara så att det är en DOA på objektivet (Dead On Arrival). Bytes i så fall mot ett nytt.

Kan du ställa AF både på objektivet och kameran?
I så fall bör du kolla hur dom är inställda.

Caroline14 skrev:
Nu när jag satte på kameran stod det 5.6 på displayen. Är det bra det då eller?

Ja, det är bra. Det betyder att objektivet och kameran "pratar" med varandra.

Om du inte vill lämna in kameran och få saken undersökt kan du ju gå till en butik och fråga om du kan få testa ett objektiv på ditt hus. Om autofokusen fungerar med testobjektivet så är förmodligen ditt egna objektiv trasigt.

En sak du kan kolla: Se till att de små stiften och bläcken mellan kamera/objektiv är rena från smuts.

Måste bara fråga... Har du ställt skjutreglaget på objektivet på MF? Står det på MF så måste du själv vrida på fokusringen. Ställ reglaget på AF så får du autofokus.

ANNONS
Götaplatsens Foto