Märkligt nog är mina billigaste linser de bästa och mest använda. Och då talar jag om 50/1.8 och DX 35/1.8. Båda går att får för under 2000kr. Men sen tar det stopp. Varför finns det inga billiga fasta linser som ger lite vidvinkel eller tele?
Nyss släppta 24/1.4 kostar ju en förmögenhet och riktar sig mot proffs,
Är det rent fysiskt omöjligt att tillverka en "good enough" lins som 50/1.8 fast med en annan brännvidd eller är detta ett sätt att lura oss konsumenter att köpa dyrt?
Zoomar finns det ju både billiga och dyra i många olika varianter.
Har haft 2 st 24mm "fullformatobjektiv" (= läs "för 24x36mm") i min ägo:
Det första var mitt under slutet av 80-talet och några år tills det att det tyvärr försvann.
Ett Vivitar 24mm/2,0, kostade mycket ungefärligt 1200-1500 kronor (kanske några hundra mer, minns inte längre)
Ingen autofokus (förstås), men var skarpt utom i kanten på 2-2.8.
Nästa 24mm var en Sigma, 24mm/2,8 manuell fokus.Köptes ca 1990-1991 nån gång, för 995 kronor, var nog nårt reapris, låg på runt 1400-1600 kr straxt efter mitt köp..
Det var mkt skarpt, även nära full öppning och vid ca F:4-f:11 var det skarpt i kanten också.
Närgränsen var dessutom 18cm!
Saknar det senare objektivet väldigt mycket, det var inte bara billigt och skarpt, det var LITET och riktigt bra byggt mekaniskt.
Detta fanns även några år med autofokus, nästintill lika kompakt även då...och kostade ändå inte över ca 2500 kr straxt innan mitten av 90-talet då det tyvärr försvann ur tillverkning.
Ett 24mm/2,8 (eller motsvarande i "APS-C") med pris åtkomligt för oss som inte har foto som yrke eller kan "satsa stort" så att säga, vore ju önskvärt...
Tex Sigmas utgångna 20/24/28 med F.1,8 kunde gott få en serie ersättare i motsvarande bildvinklar för APS-C med F:2,8...någon av dem kunde säkert bli om inte direkt "billig" så i vart fall överkomlig...
och någorlunda kompakt i storleken.