Annons

Varför välja lampor i stället för blixt?

Produkter
(logga in för att koppla)

lonian

Aktiv medlem
Ser många trådar där folk undrar vilka lampor de skall välja vid fotografi, de föredrar lampa framför blixt.
Nu undrar jag vilka fördelar lampan har då det nu finns så många som väljer det. Jag kan tänka mig 1. Billigare. 2 Man ser hur ljuset faller.
 

eskil23

Aktiv medlem
3. Mycket lättare att mäta exponeringen.
4. Man ser vad man håller på med (gäller främst makrofotografering)
5. Vill man filma också duger inte blixt.
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Ser många trådar där folk undrar vilka lampor de skall välja vid fotografi, de föredrar lampa framför blixt.
Nu undrar jag vilka fördelar lampan har då det nu finns så många som väljer det. Jag kan tänka mig 1. Billigare. 2 Man ser hur ljuset faller.
Billigare tror jag inte det är. Rikigt bra lampor med god ljusstyrka och ett helt neutralt ljus som inte ger några färgstick inbillar jag mig fortfarande kostar en hel del. Visst, kör man med en eller två ljuskällor så. Kan dock tänka mig att det blir jobbigare för modellen med ett starkt konstant ljus.

Exponeringen ställs ju smidigt även med blixtar. En ljusmätare är inte krånglig, och vid färre antal blixtar så kan man ju låsa sin exponering med hjälp av histogrammet - även om det inte alltid är optimalt.
 

Fridberg

Aktiv medlem
Ser många trådar där folk undrar vilka lampor de skall välja vid fotografi, de föredrar lampa framför blixt.
Nu undrar jag vilka fördelar lampan har då det nu finns så många som väljer det. Jag kan tänka mig 1. Billigare. 2 Man ser hur ljuset faller.
Studioblixtar (som kostar en del) har modelleringsljus så det är lätt att se hur ljuset faller. Om det endast gäller stillbilder skulle jag välja blixt alla dagar i veckan. Givetvis beror det på vad som ska fotograferas. Jag använder gärna blixt utomhus när jag fotograferar porträtt i befintligt ljus. Använder batteridrivna studioblixtar och det behövs mycket effekt för att konkurrera med dagsljus.

/Pär
 

pgy

Aktiv medlem
Mindre pupiller

En skillnad som man antingen kan tycka är bra eller dåligt är att med konstant ljus så blir pupillen mindre.
 

HenryB

Aktiv medlem
Har provat med fast ljus vid porträttfoto men det sög. Man måste ha kraftiga lampor om man vill hålla ett lågt ISO. Modellen blir bländad och det finns risk för rörelseoskärpa. Blix med ledljus funkar bäst. Vill man produktfota med blixtarna så byter man ledljuset till en E27 dagsljuslampa (lågenergi). Finns kraftiga sådana som motsvarar 500w halogen.
 

Mwd

Aktiv medlem
Henry! Kan man dimma en sådan dagsljuslampa?
Har du länk till någon som säljer?

// Mats W
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
3. Mycket lättare att mäta exponeringen.
4. Man ser vad man håller på med (gäller främst makrofotografering)
5. Vill man filma också duger inte blixt.
6. Vill man fota motiv som rör sig med serietagning så är det få blixtar som hänger med.
7. Ibland stör en lampa mycket mindre än en blixt.
 

PMD

Aktiv medlem
Billigare, ja, men lättare? Njae.

Min ljusmätare (en inte alltför dyr Sekonic L308) mäter man blixtljus med ungefär lika enkelt som man mäter dagsljus.
 

JoakimOlsson

Aktiv medlem
Förlåt min okunskap om studiofotografering men är det verkligen nödvändigt idag med ljusmätare?
Ett par testbilder räcker väl för att få en korrekt exponering?
 

PMD

Aktiv medlem
Jodå, det fungerar säkert lika bra. Man bör se till att ha en kamera som kan visa histogram för alla tre färgkanalerna (eller köra tjudrat till en dator med ett program som kan visa dem).
 

JoakimOlsson

Aktiv medlem
Med ett gråkort borde man väl kunna ställa både vitbalans och exponering korrekt?
Kanske lättare med ljusmätare dock om man byter ljussättning ofta (?).
 
ANNONS