Annons

Varför välja lampor i stället för blixt?

Produkter
(logga in för att koppla)

hbengtsson

Aktiv medlem
Förlåt min okunskap om studiofotografering men är det verkligen nödvändigt idag med ljusmätare?
Ett par testbilder räcker väl för att få en korrekt exponering?
Med enstaka ljuskällor och en stilla modell så kan det ju funka. Men i praktiken blir det mycket smidigare med ljusmätare. Blixtljus tappar snabbt sin ljusstyrka och variationer i avståndet från modell till blixten syns ofta tydligt.

Sen är det kanske inte så kul för modellen när man står och trimmar in blixtarna med kamerans histogram
 

afe

Aktiv medlem
Med studioblixtar måte man i princip ha en blixtljusmätare (om man inte har TTL-blixtar från Profoto eller andra). Det är bökigare än lampor, men ger bättre resultat.
 

iSolen.se

Guest
Men en ljusmätare som kan mäta blixtljus kommer man galant förbi det problemet.

Man kan då dessutom mäta infallande ljus, vilket ibland kan vara en fördel.
Exponeringen är väl det minsta problemet, vi pratar väl om att fota med digitalkamera? Histogram hjälper bra.

Med blixt räcker ljuset så man kan köra på lägsta iso, och därför finjustera exponeringen i efterhand med mindre kvalitetsförlust.
 

iSolen.se

Guest
Med studioblixtar måte man i princip ha en blixtljusmätare (om man inte har TTL-blixtar från Profoto eller andra). Det är bökigare än lampor, men ger bättre resultat.
Jag har har kört Profoto och andra system som har TTL. Det brukar sluta med att jag kör allt manuellt. Har också kört lampor och tycker det stör modellen väldigt (om det är en levande modell :) ) med starkt ljus som ändå inte kan nå samma styrka som studioblixtarna. Pupillen brukar också vara snyggare om den får vara större.
 
ANNONS