Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför vinjettering med polfilter?

Produkter
(logga in för att koppla)

plind

Aktiv medlem
Jag har skaffat ett cirkulärt polfilter(Hoya) till min Konica/Minolta A200 och har problem med kraftig vinjettering. Om jag zoomar försvinner det men i vidvinkelläget(28mm) blir en stor del av bilden i hörnen förstörd. Tråkigt då det det ju i övrigt gör stor nytta för bilderna.

Finns det nåt att göra åt detta?

PICT0930small.jpg

Senast ändrad:
Håller med att vinjetteringen är väl kraftig. Det brukar finnas lite extravinjettering när man använder olika slags filter men inte så mycket.

Som jag förstår är din kamera inte en systemkamera. En möjlig orsak kan vara att filtret du använder ej är kompatibel med din kamera/objektiv. Det var alltså avsett för annan utrustning. En möjlig åtgärd kan vara att blända ner lite (från 2,8 till säg 5,6 eller 8). Det brukar minska på vinjetteringen. Dock i ditt fall är den så kraftig att jag tvivlar på att det hjälper så mycket.

Att zooma in lite är en annan lösning.

Ett annat alternativ skulle vara naturligtvis att byta filtret till original från KM (finns det sådana?). För systemkameror finns det slimmade filter. Ju tunnare filter desto mindre vinjetteringen. Men även de tjockaste brukar inte ge så pass krafrigt ljusbortfall. Kolla med KM support eller Hoya om de har något.

Tjocka filter på en kraftig vidvinkel kommer att synas i hörnen, det är ofrånkomligt. Du försöker fota insidan av själva filtret, så nedbländning hjälper inte ett dugg.

För just polfilter har du ytterligare ett ofrånkomligt problem: Ljuset från himlen är olika polariserat beroende på vinkeln till solen. Effekten av polfiltret kommer alltså att variera över olika delar av himlen.

Sorgligt men sant.

Du har inte två filter staplade på varandra?
Först ett skylight/uv och sen polfiltret utanpå det?

ps, har du inspirerats till din profilbild av nån känd svensk högtalarkontruktör? ds

Sjysst bild, ja gillade vinjetteringen men jag förstår att du inte vill ha det på alla bilder :)

Jag kan tyvärr inte hjälpa dig, istället en följdfråga: Blir det mer vinjettering av polfilter än UV?

Tunnare eller större filter...

Vet inte om polfilter finns i olika tjocklek, men ett tunnare skulle hjälpa, men inte helt få bort problemet. En annan lösning kan vara att köpa ett större filter och en step-upp ring för att få fast det på objektivet. Bökigt, men bra.

Bilden visar så kraftig vinjettering att jag misstänker att en del vinjettering finns även utan filter, eller?

Mats

js1 skrev:
Du har inte två filter staplade på varandra?
Först ett skylight/uv och sen polfiltret utanpå det?

ps, har du inspirerats till din profilbild av nån känd svensk högtalarkontruktör? ds

Hej Jörgen! Jodå, jag har både UV+pol staplade på varandra. Har testat att ta bort uv. men det hjälpte inte nämvärt tycker jag.

Du syftar förstås på herr Carlsson och det är förståeligt men jag hade det inte i åtanke då.
Det är min vän och fs-medlem Per-Arne Andersson som tagit bilden. Han har den även i ett av sina album här på fs.

/Peter

Re: Tunnare eller större filter...

ugge skrev:
Vet inte om polfilter finns i olika tjocklek, men ett tunnare skulle hjälpa, men inte helt få bort problemet. En annan lösning kan vara att köpa ett större filter och en step-upp ring för att få fast det på objektivet. Bökigt, men bra.

Bilden visar så kraftig vinjettering att jag misstänker att en del vinjettering finns även utan filter, eller?

Mats

Hej Mats!

Utan filtret har jag inte märkt av någon vinjettering.

ChiPs skrev:
Sjysst bild, ja gillade vinjetteringen men jag förstår att du inte vill ha det på alla bilder :)

Jag kan tyvärr inte hjälpa dig, istället en följdfråga: Blir det mer vinjettering av polfilter än UV?

Hej Christian!

Det blir mycket mer med pol.än med uv! Har inte märkt något alls med uv.

Jag har ett extra tunnt B+W pol-filter, det funkar utan att vinjettera på mitt 12-24, men inte tillsammans med ett UV-filter.

kent.

Hej!

Hade samma problem som du med min Minolta 7i (föregångaren..) och löste det genom att använda stepringar till en mkt större diameter för polfiltert.. (52-77 eller så.)

ANNONS
Götaplatsens Foto