Annons

Varför Windows 11

Produkter
(logga in för att koppla)

pdahlen

Aktiv medlem
Vet inte vad "smyga sig in bakvägen" ska betyda, men du kan ju uppdatera via windows update :)
Jag menar att normalt så installeras ett operativsystem och därefter applikationsprogrammen. Men här kanske W11 är så lik W10 att 11:an kan komma in som en uppdatering av 10:an, dvs slippa göra en ominstallation av allt?
 

Brix

Aktiv medlem
Jag menar att normalt så installeras ett operativsystem och därefter applikationsprogrammen. Men här kanske W11 är så lik W10 att 11:an kan komma in som en uppdatering av 10:an, dvs slippa göra en ominstallation av allt?
Det går som sagt att uppdatera via windows update. Detta gick ju även med Win8 till Win10 t.ex så det är inget direkt nytt.
 

nutte

Aktiv medlem
Jag behövde inte ominstallera några när jag bytte från W10 till W11 via windows update och den gamla skrivaren fungerar fortfarande men efter diverse småuppdateringar. Däremot ser jag inga större fördelar med W11 mer än att man kan köra Linux lite enklare/lättare inom Windows, bra för en AI-forskare :).
 

Bussmicke

Aktiv medlem
Jag uppgraderade från 10 till 11 och det var krångligt.
En del program fungerar nu inte med 11. Bl.a Epsons skannerprogram till min skanner vilket är irriterande.
Jag vet inte om det finns någon egentlig anledning till att uppgradera eller vad man går miste om när man inte gör det.
Jag uppgeaderade till Win 11 på datorn och det var inga problem. Behövde bara köpa nåh chip som saknades. Allt fungerar som vanligt. Vad skulle inte fungera i win 11 som fungerade i Win 10?
 

Bussmicke

Aktiv medlem
Jo precis, om några år står det säkert windows 11 vid många mjukvaror och man är då säkrare med att det fungerar. Jag använder en del gratis SW och det är inte säkert att dessa kontrolleras direkt mot Windows 11
Kolla vid gratisprogrammens hemsidor, borde finnas nya versioner, annars är det nog bara att slänga ut dem, finns massa annat att ladda ner. Bäst trot jag är att köpa progra.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Jag uppgeaderade till Win 11 på datorn och det var inga problem. Behövde bara köpa nåh chip som saknades. Allt fungerar som vanligt. Vad skulle inte fungera i win 11 som fungerade i Win 10?
Jag har inget bra svar annat än att det var väldigt krångligt för mig att uppdatera.
Bl.a var jag tvungen att gå in i BIOS. Det var många felmeddelande, varningar och omstarter innan det till slut fungerade.
Sedan krånglade några program, jag minns inte vilka förutom att skannern inte hittades och Epsons skannerprogram "var borta". Jag fick gräva både hos Epson och Microsoft och kunde skanna hjälpligt med windows. Men plötsligt en dag som i sagans värld så fungerade skannern och programmet igen.
Jag vet inte hur, men kanske har Win 11 uppdaterats och korrigerat de problematiska funktionerna under tiden.
Fråga inte mig för jag fattar zero.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Kolla vid gratisprogrammens hemsidor, borde finnas nya versioner, annars är det nog bara att slänga ut dem, finns massa annat att ladda ner. Bäst trot jag är att köpa progra.
Det är många speciella program för redigering av astrofoto jag har. Har varit inne och tittat vid några både köp och gratis och ingen säger något specifikt om W11, men enligt några forum så ser det ut som att det ska fungera, iaf vissa program. Men så länge Windows 10 fungerar som operativsystem till mina program så ser jag ingen anledning att byta, dumt att skapa krångel i onödan
 

McBear

Medlem
Hej,
Jag tänkte att uppdatera mina datorer till Windows 11 men fick besked om att processorn ej klarar en sådan uppdatering. Har försökt reda ut vad det är för fördel med Windows 11 och det stod mycket om detta i PC world men inget som jag anser mej behöva. Mina datorer funkar bra med Windows 10, office, adobe och Photoshop. Tydligen ska uppdatering av Windows 10 upphöra 2025.
Kan jag strunta i att uppdatera till Windows 11 eller kan jag välja något annat operativsystem? Vad är det för funktioner jag i så fall går miste om?
/Harald
Jag väntar tills man kan köra androidappar i Windows 11. Snapseed i datorn vore inte dumt
 

Tibor

Aktiv medlem
Ni som installerat W11, måste man installera om alla program som i en nyinstallation eller kan W11 smyga sig in bakvägen med hjälp av W10?
Installationen är helt smärtfri. Alla program finns kvar utan någon nyinstallation.
Det jag stör mig på är att de har ändrat placering av ikoner och navigering bara för att ändra. Dvs inte bättre, bara annorlunda.
 

Snuddas

Aktiv medlem
Installationen är helt smärtfri. Alla program finns kvar utan någon nyinstallation.
Det jag stör mig på är att de har ändrat placering av ikoner och navigering bara för att ändra. Dvs inte bättre, bara annorlunda.
En annan intressant fråga: Var tar "resterna" av W10 vägen efter uppgraderingen och hur mycket blir det som skall sparas på disk? När jag senast gjorde en uppgradering av Windows sparade systemet ner en hel drös med gamla filer i ett paket på ca 30GB på min SSD-disk, som vid det tillfället inte var större än 128GB (för OP och programfiler). Det blev inte mycket kvar att arbeta med. Idag har jag bättre minneskapacitet men det är bra att veta hur mycket utrymme som går åt!
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Efter viss tvekan har jag installerat W11 utan problem men inte heller några uppenbara fördelar.Då har jag dock få installerade andra program som kan stöka till det.
Kan också rapportera att W11 är lite snabbare än 10.
 
Senast ändrad:

Brix

Aktiv medlem
En annan intressant fråga: Var tar "resterna" av W10 vägen efter uppgraderingen och hur mycket blir det som skall sparas på disk? När jag senast gjorde en uppgradering av Windows sparade systemet ner en hel drös med gamla filer i ett paket på ca 30GB på min SSD-disk, som vid det tillfället inte var större än 128GB (för OP och programfiler). Det blev inte mycket kvar att arbeta med. Idag har jag bättre minneskapacitet men det är bra att veta hur mycket utrymme som går åt!
När man uppdaterar windows-version så sparas ju äldre filer i windows.old-mappen. Den är ju bara att ta bort(den kommer ju tom. med i diskrensning när man kör det).
 
  • Gilla
Reaktioner: afe
ANNONS