Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varning för att köpa via Internett på Scandinavian Photo, de höjer priset efteråt

Produkter
(logga in för att koppla)

fotobollfoto

Aktiv medlem
jag var dum i huvudet som skrev i denna tråd ... jag får aviseringar om denna förbannade ältare som vägra släppa saker ,,, testa att ...FOKUSERA PÅ DET SOM ÄR BRA

det är en härlig sommarkväll tex
Klicka på knappen ”sluta bevaka” högst upp på sidan så slipper du fler aviseringar.

(Det regnar på Wembley).

822A290C-0EB2-4E9B-B190-25626A2FBB1D.jpeg
 

esbtse

Aktiv medlem
Klicka på knappen ”sluta bevaka” högst upp på sidan så slipper du fler aviseringar.

(Det regnar på Wembley).

Visa bilaga 158797
Jag köpte mycket på Scandinavian photo för 10 år sedan utan problem i butik och via hemsidan. Bolaget har ändrat kundpolicy policy efter det, kan man anta nya mellan chefer från någon ekonomi utbilding som saknar bransch och service kunskap.. Nu handlar jag mest via Cyberphoto då det har fungerat bra under de år jag köpt där, men de har idag problem med att ordrar inte syns på deras hemsida. Under en veckas tid har de inte åtgärdat det. Mitt nästa köp blir nog därför på Kamera doktorn, då jag hittills inte haft problem med dem, vidare finns det andra mindre affärer med personlig kontakt som är mycket bra utan att priset blir högre.
 

Christer2

Aktiv medlem
Vill minnas att Konsumentverket berättat att inte ens om man (försöker) handla i en fysisk butik så går man säker förrän man passerat kassan.
Det pris som skyltas på en hylla (för en kamera?) kan korrigeras i kassan - och detta är butikens fulla rätt.
Det finns så mycket att vara glad över så att det vor enklare att uppskatta detta än att gräva ner sig i sådant som är historia.
 

MikaelSB

Aktiv medlem
Vill minnas att Konsumentverket berättat att inte ens om man (försöker) handla i en fysisk butik så går man säker förrän man passerat kassan.
Det pris som skyltas på en hylla (för en kamera?) kan korrigeras i kassan - och detta är butikens fulla rätt.
Det finns så mycket att vara glad över så att det vor enklare att uppskatta detta än att gräva ner sig i sådant som är historia.
Ja. Detta är enkla saker som jag lärde mig som plutt i gymnasiet. Men trådskaparen kan inte släppa saker, utan fortsätter gräma sig över alla bagatellartade problem som tycks vara hans enda sällskap.
 

afe

Aktiv medlem
Läs TS blogg sedan några år tillbaka. Samma prylar som ska köpas och säljas. Klar trollvarning
 

janc

Aktiv medlem
Vill minnas att Konsumentverket berättat att inte ens om man (försöker) handla i en fysisk butik så går man säker förrän man passerat kassan.
Det pris som skyltas på en hylla (för en kamera?) kan korrigeras i kassan - och detta är butikens fulla rätt.
Man kan ju ta en funderare på vilka konsekvenser det skulle bli om motsatsen gällde.
 

Cambo

Aktiv medlem
Jag köpte ett Fuji GF objektiv av CyberPhoto får en tid sedan. Betalade och upptäckte at det var kampanj veckan därpå. Som urgammal kund kontaktade jag dom och blev fullt kompenserad . Kanske man ska tänka på hur man lägger fram ev frågor.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag köpte ett Fuji GF objektiv av CyberPhoto får en tid sedan. Betalade och upptäckte at det var kampanj veckan därpå. Som urgammal kund kontaktade jag dom och blev fullt kompenserad . Kanske man ska tänka på hur man lägger fram ev frågor.
Sådär har jag ibland gjort under mellandagsrean. Bara att gå runt i butiker och visa kvittot så får man mellanskillnaden tillbaka.
 

MikaelSB

Aktiv medlem
Eftersom de flesta butiker och kedjor tillämpar öppet köp i åtminstone trettio dagar är det exakt samma sak.
Öppet köp gäller i princip oavkortat enbart oöppnade varor. Enligt distansköplagen har du 14 dagar på dig att varsamt inspektera en produkt efter mottagen leverans. Ångerrätt. Att återförsäljare gör en prisjustering i efterhand är god vilja, genom att det inte finns någon sådant lagkrav på butikerna.

Under tidsfristen om 14 dagar så är det förstås smidigare för en återförsäljare att göra en prisjustering än att meka med att få en vara tillbakaskickad, köpet makulerat, nytt köp utfört på det nya priset och sedan utskickat igen till kund.

Öppet köp och ångerrätt är två olika saker. Den ena är frivillig för butikerna att ge ut, och i sin tur styra, medan den andra är lagligt reglerad under konsumenträtten.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Öppet köp gäller i princip oavkortat enbart oöppnade varor. Enligt distansköplagen har du 14 dagar på dig att varsamt inspektera en produkt efter mottagen leverans. Ångerrätt. Att återförsäljare gör en prisjustering i efterhand är god vilja, genom att det inte finns någon sådant lagkrav på butikerna.

Under tidsfristen om 14 dagar så är det förstås smidigare för en återförsäljare att göra en prisjustering än att meka med att få en vara tillbakaskickad, köpet makulerat, nytt köp utfört på det nya priset och sedan utskickat igen till kund.

Öppet köp och ångerrätt är två olika saker. Den ena är frivillig för butikerna att ge ut, och i sin tur styra, medan den andra är lagligt reglerad under konsumenträtten.
Oavsett lagrum är konsekvensen exakt densamma. Som kund får jag det lägre priset oberoende av goodwill.
 

esbtse

Aktiv medlem
Jag köpte ett Fuji GF objektiv av CyberPhoto får en tid sedan. Betalade och upptäckte at det var kampanj veckan därpå. Som urgammal kund kontaktade jag dom och blev fullt kompenserad . Kanske man ska tänka på hur man lägger fram ev frågor.
Jag har hittills blivit bra behandlad av Cyberphoto, de håller vad de lovar i pris i motsats till Scaninavian Photo. Just nu har jag problem med leveranstid på en optik och att de har problem med att alla order inte syns på deras hemsida om man loggar in på mina sidor. Dock fick jag informationen via mail när jag frågade efter den och en special länk till ordern så jag kan se uppdateringar av leveranstid..
 

netstorm

Aktiv medlem
Jag köpte ett Fuji GF objektiv av CyberPhoto får en tid sedan. Betalade och upptäckte at det var kampanj veckan därpå. Som urgammal kund kontaktade jag dom och blev fullt kompenserad . Kanske man ska tänka på hur man lägger fram ev frågor.
Skulle säga att ärendena skiljer sig. I ditt fall så kan en privatperson hävda sin ångerrätt och i princip få samma resultat. Kostnaden blir större för butiken än mellanskillnaden eftersom man dels måste betala frakt x2 och nu har ett använt objektiv som bör säljas som demoex.

I TS fall så var där en bugg som gjorde att han kunde runda systemet och nyttja en rabattkod på 25% som aldrig var tänkt att gälla. Både Sweclockers och Swedroid har fyndtrådar där man bl.a. letar efter just sådana misstag. Ibland fungerar det och ibland inte men där finns alltid någon som blir bestört över att han inte fick sin tusenkronorsprodukt för en hundralapp.
 

esbtse

Aktiv medlem
Skulle säga att ärendena skiljer sig. I ditt fall så kan en privatperson hävda sin ångerrätt och i princip få samma resultat. Kostnaden blir större för butiken än mellanskillnaden eftersom man dels måste betala frakt x2 och nu har ett använt objektiv som bör säljas som demoex.

I TS fall så var där en bugg som gjorde att han kunde runda systemet och nyttja en rabattkod på 25% som aldrig var tänkt att gälla. Både Sweclockers och Swedroid har fyndtrådar där man bl.a. letar efter just sådana misstag. Ibland fungerar det och ibland inte men där finns alltid någon som blir bestört över att han inte fick sin tusenkronorsprodukt för en hundralapp.
Jag letar inte efter buggar på hemsidorna. Däremot förväntar jag mig att man håller sitt ord. Skandinavianphoto gör inte det. Om de vill ha det rycket är det upp till dem.
 

afe

Aktiv medlem
Detta är ju löjligt! TS har EN gång råkat ut för att det blivit fel med en rabattkod som INTE skulle gälla det objektiv han ville ha, och det ska ältas om igen.

TS har i flera år skrivit om alla prylar som ska uppgraderas och säljas, men av en eller annan anledning blir det aldrig av (ursäkterna varierar från år till år)

Är det verkligen någon som tar den här tråden på allvar? Om så, och detta inte är rent trolleri är TS inte någon jag skulle vilja ha som kund (oavsett vad det gäller).

Företaget jag jobbar för som säljer produkter både i butik och via nätet har tyvärr vid flera tillfällen blivit tvungna att neka kunder som vid upprepade tillfällen fått oss att inse att det är en person vi inte vill ha som kund. Vi har förstås också kontakt med andra handlare inom samma bransch, och information om dessa kunder sprider sig förstås.
 
Senast ändrad:
ANNONS