Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varning för att köpa via Internett på Scandinavian Photo, de höjer priset efteråt

Produkter
(logga in för att koppla)

MikaelSB

Aktiv medlem
Tack Fredrik.
Du har rätt. Saker ska kallas vid sina rätta namn.
Det pågår ett sk "drev" mot TS.

Att på ett kamratligt sätt framföra att TS borde släppa den här oförrätten är okey, men det är inte vad vissa här sysslar med.
TS förolämpas och förnedras, av en grupp människor.

Mobben retar sig på att TS retat sig för mycket/länge !!!!!!
Mobbens beteende är ungefär lika genialt som att spruta ner en hel stad med färg, och där skriva budskapet: "klotter och graffitti är fult, de som sysslar med sådant är idioter".

Det är faktiskt bra för oss alla, att den som känner sig illa behandlad av ett fotoföretag, berättar det för oss andra.
I den här tråden har kommit fram hur olika företag agerar. Kunskap om konsumenträttigheter. Intressanta tankegångar. mm
Glädjande nog tycks det som TS råkade ut för vara en engångsföreteelse.
Av något dåligt, TS:s tråkighet, kom det ut något bra.
Mobben gör något dåligt av något bra.

Fotosidan är en kamratkrets av fotointresserade, som delger varandra erfarenheter, kunskaper och åsikter.
Mobbning och drev skadar sådana gemenskaper.
Vänligen, sluta med det.
Och, Tack till alla kloka personer som är så generösa med sina kunskaper och erfarenheter.
Du är för generös i din tolkning. För drevet du ser är bara en ytlig frustration över trådskaparens hela modus operandi. Det här är inte en engångsföreteelse. Han söker inte upprättelse utan vill bara ha något att käbbla om. Se bara hur han envisas att försöka förstora sig i tråden. Som om butiken genom denna oförätt gått miste om en guldkund - nej, platinumkund!

Hade trådskaparen inte varit något av en ökänd karaktär häromkring så hade tonen varit naturllgt mer kamratlig.
 

Gamle Svarten

Aktiv medlem
Du är för generös i din tolkning. För drevet du ser är bara en ytlig frustration över trådskaparens hela modus operandi. Det här är inte en engångsföreteelse. Han söker inte upprättelse utan vill bara ha något att käbbla om. Se bara hur han envisas att försöka förstora sig i tråden. Som om butiken genom denna oförätt gått miste om en guldkund - nej, platinumkund!

Hade trådskaparen inte varit något av en ökänd karaktär häromkring så hade tonen varit naturllgt mer kamratlig.
Jag tycker att vi ska vara generösa mot varandra.

Jag känner inte till TS:s tidigare historik här på FS.
Här i denna tråd så har han inte lurat någon, det han själv upprörs över, eller gått till personangrepp.

Visst. TS tycks ha svårt att svälja/acceptera en oförrätt.
Som människor har vi alla våra svagheter.
Jag delar ovanstående svaghet med honom, tyvärr. Jag kan således med absolut vetskap säga; det drabbar en själv värst.

Men, även om du har rätt har du fel !!!
Även om du har rätt i din analys av TS:s personlighet, är det inte rätt att sätta igång ett hatiskt drev mot TS.
Det kommer inget bra ut av det.

Jag tycker du är för ogenerös mot TS.
Om alla bara stillatigande accepterar dåligt bemötande från företag, så blir det sämre för oss alla. (I denna tråd handlar det om det.)
Personliga svagheter, som mest drabbar en själv, får vi försöka hantera på ett pedagogiskt sätt.
Hat, personangrepp, drev, mobbning, etc, ska vi bara säga stopp och nej till.
Tycker jag.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
"Mobbning och drev skadar sådana gemenskaper."

Alla är sårbara för negativ kritik på nätet, inte minst företag. Många uppfattar nog kritiken mot SP som orättvis. Medan TS framhärdar och då höjs temperaturen efter +100 inlägg.
 

Gamle Svarten

Aktiv medlem
"Mobbning och drev skadar sådana gemenskaper."

Alla är sårbara för negativ kritik på nätet, inte minst företag. Många uppfattar nog kritiken mot SP som orättvis. Medan TS framhärdar och då höjs temperaturen efter +100 inlägg.
Jag tror det ligger mycket i det du skriver; många nöjda kunder uppfattar kritiken mot SP som orättvist.

Men det här är ju det fina med demokrati.
TS får framföra sin kritik, sin negativa upplevelse.
Sedan följer en omfattande diskussion, där många delger sina erfarenheter.
Om detta varit något som satts i system från SP, eller om de betett sig illa på något annat/liknande sätt, hade det kommit fram här i tråden, tror jag.
Något sådant har jag inte noterat (men jag kan ha missat det).
Jag tror således inte att SP tagit någon betydande skada av den här diskussionen. Med alla nöjda kunder som träder fram, kan det t.o.m. vara precis tvärt om (vilket redan framförts här i tråden).
Yttrandefrihet och demokrati är bra, i praktiken.

Sedan uppfattar jag TS:s senare inlägg annorlunda än vad några av er andra tycks göra.

Jag tänker på den förtjusande "surkärringen" som blev besviken på att aldrig få ordning på sin krånglande fotoskrivare.
Med självdistans och glimten i ögat, la hon ut en video där hon berättade om sina problem, och därefter fysiskt gav sig på skrivaren.
Hon "gav igen".

När TS ett år senare, i samma tråd som han startat, berättar om de affärer som SP missat med honom, tolkar jag det också som ett sätt att "ge igen". Typ: "ni har förlorat pengar, följande affärer, på att inte ha behandlat mig korrekt tidigare".

TS ger igen, precis som den förtjusande damen.
Men inte lika elegant.
Och då blir det mer kritik, trots att det faktiskt var damen "som tog till storsläggan", och verkligen vållade skada.
Personligen tycker jag inte att TS:s inlägg om SP:s missade affärer, och upprepade kritik, är så mycket att uppröras över.
 

Gamle Svarten

Aktiv medlem
TS har lyckats dra på sig "drevet" helt på egen hand med denna tråd och andra. Det är bara att läsa vad han skrivit i kommentarer och bloggar ...
Nej.
Jag har varken tid, lust eller energi att läsa om vad TS gjort tidigare.
Jag utgår från den här tråden.

Hat, drev och nätmobbning är aldrig bra.
Det handlar inte om att värdera hur illa den utsatte betett sig, utan om att hat och drev är en dålig arbetsmetod.
Bl.a. är de negativa biverkningarna alldeles för stora.
 

Artis

Aktiv medlem
Nej.
Jag har varken tid, lust eller energi att läsa om vad TS gjort tidigare.
Jag utgår från den här tråden.

Hat, drev och nätmobbning är aldrig bra.
Det handlar inte om att värdera hur illa den utsatte betett sig, utan om att hat och drev är en dålig arbetsmetod.
Bl.a. är de negativa biverkningarna alldeles för stora.
Man kan vända på saken och säga att det är just TS som driver mobbning mot SP och uppmanar andra att gå hans väg i stället att släppa det och gå vidare.
Om jag köper ett härsket kött i en livsmedelsbutik och inte får upprättelse vid reklamation så går jag och handlar någon annanstans i framtiden och inte driver med kritik och uppmanar andra att bojkotta butiken i oändlighet på FB.
 

Gamle Svarten

Aktiv medlem
Man kan vända på saken och säga att det är just TS som driver mobbning mot SP och uppmanar andra att gå hans väg i stället att släppa det och gå vidare.
Om jag köper ett härsket kött i en livsmedelsbutik och inte får upprättelse vid reklamation så går jag och handlar någon annanstans i framtiden och inte driver med kritik och uppmanar andra att bojkotta butiken i oändlighet på FB.
Jag skrev om "hat, drev och nätmobbning".

Något "drev" mot SP har inte TS lyckat driva igång. Snarast tvärt om, flera har försvarat SP.

"Mobbning"? Det TS gör är inte riktigt vad jag avser med "mobbning".
Snarare har TS gjort en uppföljning, och återupprepat klagomål.
För mig är "mobbning" mer "illvilligt", personangrepp av typen "idiot", och oftast utfört av en grupp människor.

"Hat"? Det kan verka som om TS hatar SP. Han är i alla fall rejält sur, fortfarande.
Hans ilska verkar dock mest rikta sig mot någon typ av ny "mellanchef", icke namngiven, med sämre inställning till kunderna.

"Uppmanar andra att bojkotta butiken"?
Jag har inte järnkoll på vad som skrivits, men, så vitt jag minns, så har jag inte läst någon sådan uppmaning. Det är i alla fall inte frekvent återkommande.

Långsint?
Ja, jo, det kan man väl kanske tycka.
Men, som jag skrivit ett otal gånger .......
Alla vi människor är olika - vi upprörs över olika saker, olika mycket, och olika länge.
Och, den som inte kan släppa/lämna en oförrätt, lider mest av det själv.

"I oändlighet"?
Det tycker jag är en överdrift.
Det senaste är det "angreppen" mot TS som håller tråden vid liv .....
När det slutat, slutar även jag.
 
Senast ändrad:

Gamle Svarten

Aktiv medlem
Men du är säker på att TS blir mobbad i den här tråden?
Jag är inte ensam om att tala om "drevmentalitet".
Kritiker av TS säger att det beror på TS:s tidigare aktiviteter att tonen inte är så kamratlig. En annan skriver att TS lyckats dra på sig "drevet" helt på egen hand. osv.
Ja, för tusan Per, annars kan du väl läsa själv.

En av anklagelserna mot TS är att han bara vill ha något att käbbla om.
Det är han i så fall inte ensam om .......
 

Gamle Svarten

Aktiv medlem
Det är knappast av relevans för min fråga.
Jasså, du tycker inte det.
Men, tillsammans med det övriga jag skrev, tycker jag att det är det.

Vad tycker du om påståendet att det kan finnas person/personer som bara tycks vilja ha något att käbbla om?
 
Senast ändrad:

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Låter mest som Scandinavia sluppit en skitstörig kund. Bara att gratulera.
Alla kunder är faktiskt inte särskilt intressanta för en handlare. Det finns kunder som helt enkelt inte är värda att ha och det är ingen mänsklig rättighet att en handlare måste göra affärer med en enskild kund även om denne tycker det och särskilt inte till villkor som en handlare drabbas av till följd av exv. fel i prislistor från leverantörer. Ja sånt händer och jag har själv sett nollpriser som gått ut från leverantörer till distributörer av misstag - misstag som sedan flutit ut med automatiken i systemen ända ut till återförsäljarna.

Det händer alltså att det blir fel med automatiken! Det händer dessutom att de som tar emot kundens klagomål varken är insatta i problemet eller är särskilt bra på att ta tag i problemet och då får man försöka få tag på någon som kan reda ut problemen för det tycker jag man kan kräva.

Är det inte rimligt annars att en återförsäljare ska få stoppa en affär som skett till helt felaktiga eller t.o.m. nollpriser? Är det rimliga krav från kunder att en handlare ska släppa igenom en affär till 0-pris för säg ett kamerahus för 30-, 40 eller 60-tusen därför att ett pris av något skäl blivit felaktigt? Jag tycker inte det. Prissättning och särskilt prissättningar av s.k. "bundlingar" är ofta komplicerade att administrera i många system och risken för fel ökar med denna typen av förpackningar än vid försäljning av enskild produkt, men kan alltså även uppstå där.

Jag tycker också man har ett ansvar som drar igång drev mot olika butiker och inte bara mot de som angriper den som angripit. Vi hade ett annat fall tidigare då någon skrev skit om en liten fotoaffär på Hornsgatan efter att ha stört sig på hur ägaren behandlat en kund.

Jag gick in och pratade med ägaren som sade att kunden klagat på "dåliga bilder" efter en framkallning men hade både en rätt usel kamera och kunde inte heller inte fotografera. När kunden kom tillbaka för tredje eller fjärde gången överhörde den denne TS på FS konversationen och var mycket upprörd över att kunden som hotade med att gå någon annanstans fick till svar av handlaren, att han tyckte att det verkade vara ett bra beslut. Han hade alltså helt enkelt den gräns där en kund helt enkelt inte är värd att ha och då han utnyttjade sin rätt att välja vilken kund han ville ha och vilken han inte ville ha.

Det här var alltså just ett exempel på att vi fick lyssna på den andra sidans syn på vad som hänt.

Det jag kunde önska också är att den TS hade kunnat ha lite mer råg i ryggen och lyft sin uppfattning direkt med handlaren i butiken istället för att ta heder och ära av honom på FS. Jag är rätt säker på att det hela hade stannat där och då om detta skett. Jag tycker vi ska var lite mer rädda om de få handlare som faktiskt fortfarande håller ut.

Jag skrev följande på sid ett #14 :

"I detta fall låter det ju som om de klantat sig med rabatten eller att de har ett systemfel. Jag tycker också rabatten känns rimlig om den är backad av tillverkaren - annars inte. Är den inte det så tror jag inte de har de marginalerna att ge bort. Rabatten var förmodligen rimlig för en av produkterna men inte för den andra kanske och däri låg möjligen misstaget i detta fall.

Visst kan man ha en policy att man står för alla felaktiga pris men det händer att priser blir orimliga av skäl återförsäljarna inte har inflytande över - ska man bara ta de med? Var drar man gränsen? Står man för ett felaktigt pris även om det är 0 i alla väder?

Jag byggde de produktadministrationssystem vi hade på 1990- och 2000-talen när jag jobbade för Nordens då största IT-produktdistributör och vi hade hundratals leverantörer. De systemen användes under över 15 års tid i hela den nordiska koncernen Det var ingen som satt och duttade med att lägga in priser manuellt utan våra system tog leverantörsprislistorna rakt av och matchade dessa mot vår aktuella databas - tillverkare för tillverkare. De produkter som saknades i vår databas lades upp som nya. De som saknades i tillverkarens fil märktes som "End of Life" i vårt system och resten uppdaterades priserna på. Vi lade till skillnad från våra konkurrenter alltid upp precis alla artiklar utan undantag både av rean effektivitetsskäl men även för att möjliggöra näthandel utan strul.

I nästa steg skapade systemet fem grundprislistor. Många fick handla direkt mot dessa men för respektive storkund så lades också ofta ytterligare rabatter till på delar av sortimenten. I webbarna skapades med dessa data sedan ofta kundunika prislistor "on the fly" i webbsystemen beroende på vem som loggat in. Det kunde handla om flera 10 000-tals priser från en enda tillverkare. Småkunder fick handla på en generell grundprislista med sämst priser.

Detta faktum gjorde att de stora återförsäljarna som exv. Dustin som förstod att effektivt använda våra listor som bas, när de byggde sina inköps- och säljsystem där de kopplade ihop prislistorna från både Scribona, Tech Data och Ingram Micro på tillverkarnas artikelnummer fick stora stordriftsfördelar gentemot de mindre återförsäljarna. Dessutom kopplade prislistorna i dessa system ihop med alla distributörernas lagersaldofiler i en databasvy som var skräddarsydd för inköparna.

Det var mycket dessa smarta system som gjorde det möjligt för exv. det mycket framgångsrika Dustin att växa om i princip alla konkurrenter i Sverige. De köpte alltid in det billigaste och kunde nästan alltid effektivare än konkurrenterna erbjuda leveranser snabbt genom att erbjuda kunderna ett val från den distributör som kunde leverera om de andra saknade grejorna på hyllan. Dustin hade råkoll och de fick verkligen distributörerna att stå på tå i en verkligt hård konkurrens genom att spela ut dem mot varann.

För er kunskap ska också sägas att marginalerna på 2000-talet ofta låg så lågt som tre till fem procent i distributörsledet och då har man inte råd med att något som helst går fel. Att släppa igenom handel till noll-priser var var helt otänkbart i det ledet. Återförsäljarna har mycket större marginaler men jag har svårt att se att man skulle släppa igenom förlustaffärer p.g.a. fel i leverantöresprislistor eller egna felgrepp när man bygger s.k. "bundlingar", förutsatt att man upptäcker dem.

Vad jag försöker säga är alltså att den enskilde återförsäljaren inte alltid själv har koll på hela flödet genom prissättningsprocessen. Skit in skit ut blir det ibland och det kan ställa till det en hel del. Det blir fel ibland. Så vad en återförsäljare är beredd att ta när det gäller felförluster kan vara beroende av många ting. Även jag har personligen sett nollpriser i de prislistor som kom från leverantörerna.

Det finns en spridd floskel i businessvärlden att "kunden har alltid rätt" och det menar jag just är en floskel på den verkliga floskeltoppen. Jag tycker verkligen inte att alla kunder alltid har rätt men däremot har kunden "alltid sista ordet". En kund kan alltid vända sig till någon annan återförsäljare om han/hon känner sig illa behandlad med det är faktiskt inte alls någon mänsklig rättighet att få igenom en affär till ett pris som uppstått av ett misstag. En handlare är inte alls tvingad att göra en affär han av något skäl inte vill göra.

Det fanns heller inga "rättvisa priser" i distributörsleden utan i princip varenda återförsäljare hade sina egna unika priser för det är ju också så att stora leverantörer sluter egna avtal med många kunder direkt t.o.m. över huvudena på distributörerna (helt enkelt för att de inte litade på att distributörerna puschade just deras produkter mest). Då användes distributörerna enbart som tranportkanal och priserna som storkunderna fick kunde t.o.m. vara lägre än distributörernas inlöpspriser!!

Det den affärsmodellen kallades "Bid & Claim" och jag byggde personligen Scribonas första generationer av detta system som vi kallade "Biddis". HP var den första och största som införde denna affärsmodell och sedan följde många efter i HP:s fotsteg och de gjorde detta för att kunna konkurrera med DELL som sålde direkt och förbi både distributörer och återförsäljare. Prissättning kan i de sammanhangen vara mycket komplicerad och att reda ut en oreda som oavsiktligt felaktiga priser skapat i det sammanhanget kunde vara mycket besvärligt, kostsamt och näst intill ogörligt rent praktiskt."

Den prisdatabas vi fick från HP redan på den tiden innehöll fyra-fem miljoner kund och produkt-unika priserbjudanden bara så ni förstår magnituden i detta och det var bara de som hade kompetens och ekonomi till det som hade råd att utveckla dessa system som kostade miljoner att utveckla och driva per år. De som inte lyckades automatisera detta fick istället putta in rätt mycket manuellt arbete istället för att hantera både affären mot kunderna och att se till att skicka "Claims" till leverantörerna på mellanskillnaden mellan distributörernas inköpspriser och det kunderna betalade. Det kallades "mjuka marginaler" och de hade inga distributörer råd att slarva med om man ville överleva.
 
Senast ändrad:

Arell

Aktiv medlem
En enda persons kampanj mot SP ska inte svärta ner dem. Jag har sedan sommaren 2021 köpt utrustning där för rätt mycket pengar och jag har dessutom sålt en del begagnat till dem för ett, tyckte jag, bra pris. Jag har inte ett uns att klaga över.
Jag känner många amatörfotografer, och även flera proffs, som bor i trakten av Göteborg och som är ledsna över att de tvingades lägga ned butiken i Mölndal, den var verkligen bra. (Nedläggningen berodde, enligt vad jag har hört, på att fastighetsägaren krävde ett närmast dödligt belopp i hyra.) Mina affärer med SP har det senaste året gått via deras servicebutik i Borås. Alltid ett proffsigt och vänligt bemötande. Rekommenderas!

TILLÄGG: Jag skrev detta inlägg ifall någon nybörjare söker på Scandinavian Photo och vill veta om de är bra. Bara så att inte en persons negativa omdöme ska slå igenom.
 
Senast ändrad:

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
En enda persons kampanj mot SP ska inte svärta ner dem. Jag har sedan sommaren 2021 köpt utrustning där för rätt mycket pengar och jag har dessutom sålt en del begagnat till dem för ett, tyckte jag, bra pris. Jag har inte ett uns att klaga över.
Jag känner många amatörfotografer, och även flera proffs, som bor i trakten av Göteborg och som är ledsna över att de tvingades lägga ned butiken i Mölndal, den var verkligen bra. (Nedläggningen berodde, enligt vad jag har hört, på att fastighetsägaren krävde ett närmast dödligt belopp i hyra.) Mina affärer med SP har det senaste året gått via deras servicebutik i Borås. Alltid ett proffsigt och vänligt bemötande. Rekommenderas!

TILLÄGG: Jag skrev detta inlägg ifall någon nybörjare söker på Scandinavian Photo och vill veta om de är bra. Bara så att inte en persons negativa omdöme ska slå igenom.
Jag har handlat av Scandinavian i säkert mer än 15 år och jag har svårt att hitta något att klaga på faktiskt. Det är sällan de inte haft det jag frågat efter och nu i nya butiken på Vasagatan i Stockholm tycker jag de har ett väldigt brett utbud. Senast fick jag t.o.m. min A7IV nära en månad innan de började levereras till exv. USA, vilket verkligen var förvånande. Det lönar sig dock att jämföra priser för när jag köpte mitt Tamron 150-500mm för någon månad sedan låg de flera tusen över Cyberphoto i pris. Möjligen en ren tillfällighet men då blev det Cyber. Föredrar dock hellre att köpa i butik särskilt som att det inte är dyrare än över nätet. Gillar Kameradoktorn bäst dock för den personalen tycker jag varit väldigt bra och kunnig men jag inbillar mig inte att de heller går fria från knäppa kunder som avskyr dem.

Jag är verkligen glad att dessa fina butiker finns kvar. Skulle vara väldigt tråkigt om allt blev näthandel och mängder av onödiga paket. Tyvärr bor jag så att det blir mycket över nätet och ofta har jag häpnat over dessa överdimensionerade emballage man får ta emot. Hur mycket luft transporterar inte PostNord och hur mycket av emballageskräpet är bara ren miljöförstöring och hanteringsstrul vid alla dessa återvinningsplatser i landet ?
 
Senast ändrad:
ANNONS