Annons

Vart finns Tamron 17-50/2.8 hemma???

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Vet någon vänlig själ vart jag kan köpa ett:

TAMRON OBJEKTIV AF DI II SP 17-50/2,8 XR TILL NIKON ???

Har letat runt men inte hittat någon butik/webshop som har det hemma.

Tack på förhand!
/Matts

Matts Norrköping skrev:
Hej!

Vet någon vänlig själ vart jag kan köpa ett:

TAMRON OBJEKTIV AF DI II SP 17-50/2,8 XR TILL NIKON ???

Har letat runt men inte hittat någon butik/webshop som har det hemma.

Tack på förhand!
/Matts
Objektivet har blivit enormt populärt för det är mycket, mycket bra.

Jag köpte mitt i Tyskland av Essential systems.

Här kan du välja leverantör:

http://www.geizhals.net/deutschland/a197864.html

Den bästa leverantören är enligt min mening PIXXASS som levererar COD (cash on delivery) direkt hem till dig och du betalar direkt i SEK till UPS-chauffören. Mycket praktiskt. Tar bara två dagar. Problemet är bara det att även dom är utan det populära objektivet just nu.

Om du väljer Essential Systems, som har det hemma just nu, be då att få leverans med DHL som tar två dagar liksom med UPS. Deras leverans med tyska GLS tog 6 dagar och jag fick hämta det i en livsmedelsbutik.

Du kommer att bli mycket nöjd med det.
/

Re: Re: Vart finns Tamron 17-50/2.8 hemma???

Christer1 skrev:
Objektivet har blivit enormt populärt för det är mycket, mycket bra.

Jag köpte mitt i Tyskland av Essential systems.

Här kan du välja leverantör:

http://www.geizhals.net/deutschland/a197864.html

Den bästa leverantören är enligt min mening PIXXASS som levererar COD (cash on delivery) direkt hem till dig och du betalar direkt i SEK till UPS-chauffören. Mycket praktiskt. Tar bara två dagar. Problemet är bara det att även dom är utan det populära objektivet just nu.

Om du väljer Essential Systems, som har det hemma just nu, be då att få leverans med DHL som tar två dagar liksom med UPS. Deras leverans med tyska GLS tog 6 dagar och jag fick hämta det i en livsmedelsbutik.

Du kommer att bli mycket nöjd med det.
/

Tack för ditt svar!

Hur betalade du?

/Matts

Re: Re: Re: Vart finns Tamron 17-50/2.8 hemma???

Matts Norrköping skrev:
Tack för ditt svar!

Hur betalade du?

/Matts
Hos Essential systems måste man betala med bankförskott som ju tar ett antal dagar, Europa-bankerna är inte lika snabba att föra över pengar som i Sverige, det är därför som PIXXASS är så bra, man betalar till UPS-chauffören vid leveransen.

Tack för alla svar. När jag inte lyckades hitta något slutade det med ett Tamron Macro och ett fast Nikon istället. Men det får nog snart bli ett Tamron 17-50/2.8 också...

Nu sitter jag i samma båt. Hade mer eller mindre bestämt mig för att köpa, och så finns skiten ingenstans. Då ledsnar man ju lite:-( Till Nikon ska det vara för min del, och jag har ingen lust att beställa från Tyskland i och med risken för felfokuserande objektiv med allt vad det innebär.

Makten skrev:
Nu sitter jag i samma båt. Hade mer eller mindre bestämt mig för att köpa, och så finns skiten ingenstans. Då ledsnar man ju lite:-( Till Nikon ska det vara för min del, och jag har ingen lust att beställa från Tyskland i och med risken för felfokuserande objektiv med allt vad det innebär.

Härfinns det hemma, iaf om du har canon-fattning:

Dustin home
Scandinavian photo
on off
Cyberphoto

Sådär ja, ett stycke 17-50/2,8 beställt från Onoff:) Lite för dyrt vart det (4479:- med frakt), men jag pallar inte att sitta och vänta. Dessutom får jag räntefri avbetalning i upp till 12 månader, och det är mycket värt för mig som student.

För den som kan hålla sig lite längre så tar Fotokungen 3995:- för det, men de har inget i lager just nu.

Och så var det hemma:) På håret att jag fick vänta över helgen också, hehe.

Onoff funkar alltså för er som inte vill vänta, men till ett något högre pris.

Kollade lite slarvigt, och det ser bra ut. Jag ska bygga nån slags rigg för att kolla riktigt ordentligt, för det är lika bra att reda ut från början om det är perfekt eller inte. Jag tål inte att gå och grunna på sånt, hehe.
Att ställa upp kartonger och sånt tror jag inte riktigt på, eftersom de kan vara buktiga, och det är lite lurt att få upp linjalen på nåt bra sätt också.

Återkommer med resultatet.

Hmm, nu har jag testat lite mer. Objektivet fokuserar helt rätt, men kantskärpan är faktiskt fullständigt usel vid öppen bländare vid alla brännvidder, fast värre ju mer vidvinkel man använder. Jag antar att detta resultat beror på att jag testat på så nära håll (30cm och 60cm avstånd). Ju större avståndet är, desto mindre blir ju skillnaden mellan mittskärpa och kantskärpan. Men så enormt usel trodde jag faktiskt inte att kantskärpan skulle vara. Den blir bättre nånstans vid f/5,6, men ändå inte helt bra förrän vid f/8.
Tursamt nog är detta inget jag har nåt större intresse av för mitt fotograferande, men den som vill ha riktigt bra skärpa från kant till kant bör välja nåt annat. Kitgluggen 18-55 för Nikon är tveklöst bättre i kanterna, men inte lika bra i mitten.
Objektivet vinjetterar också riktigt ordentligt vid fullt öppen bländare.

Det vore intressant att veta vid vilka avstånd t ex Photozone testar skärpan, för på nära håll hade det inte blivit i närheten av så bra som deras resultat.

Testa mot en tegelvägg eller dyligt på vanligt avstånd.

Vid 2.8 så får du nog räkna med sämre kantskärpa men den bör komma runt bländare 3.5-4.0 om inte så bör du reklamera objektivet för enligt Photozone så skall det prestera bättre.

kent.

ANNONS
Götaplatsens Foto