Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

vart göra rent sensorn i karlstad?

Produkter
(logga in för att koppla)

ErikNygren

Aktiv medlem
Hej!

har samlat på mig ganska mycket skit på sensorn nu när ja haft min kamera i ett år.. ja har aldrig vågat pilla på den själv.. bara blåst lite med bälg.. men det hjälper inte.. jag behöver en ordentlig rengöring av sensorn i min kamera..

är det någon här som vill hjälpa mig med detta eller är det någon som vet vart man kan lämna in kameran på sånt här i karlstad?

vore jättesnällt om nån vet.. har sparat ihop till ett nytt objektiv nu å då vill ja ju ha en ren sensor när det kommer på posten =)

Tack på förhand allihop :) Mvh Erik i Forshaga
 

Lan

Aktiv medlem
Bra post, är lite nyfiken på samma sak i framtiden för egen del.

Bevakar tråden, misstänker dock att det inte längre finns några lokala serviceställen. Vet inte ens om det finns något ställe som accepterar inlämning och vidarebefodring till rengöring a Canon centralt i Sverige.
 

Tes

Aktiv medlem
Jag har samma problem... har inte heller vågat ge mig på min än, men jag har hört att ett sånt där cleaning-kit (det skrivs bl a om det på Fotosidan) för ca 600.- ska vara bland de bästa.
 

Graylingman

Aktiv medlem
Sensorrrengöring i Sunne!

Min sensor gjordes ren i Sunne!


Ja, jag gjorde det själv, alltså. Använde Digipads och Eclipse rengöringsvätska och det gick bra. Kändes inte som om jag var ute på särskilt tunn is heller, så jag är inte ett dugg tveksam till att göra det igen.
 

tbmac

Aktiv medlem
sätt kameran på stativet och rikta snett nedåt.. sen ta blåsbälgen och blås kraftigt så nära du vågar.. typ 50 gngr. det blir rent .. iallafall alla gånger här...
 

ErikNygren

Aktiv medlem
okaej.. tack för tipsen.. har köpt en hama blåsbälg.. eller den är beställd men den kommer förhoppningsvis i slutet av veckan :)
 

ErikNygren

Aktiv medlem
har nu blåst som en galning med min hama bälg.. sen gick ja ut å tog en bild på himlen med bländare 20.

och det ser förj*vligt ut.. bifogar en bild.
den är uppskärpt och dolad med för att ni ska se hur det ser ut efter jag blåste massor..
 

Bilagor

bruze

Medlem
Använde försiktigt med tryckluft för att få bort smuts i min Nikon D50.

Vet inte om det är bra sätt att göra men det funkade.

Mvh Marcus
 

ErikNygren

Aktiv medlem
jag gick in till Yderstigs bild i torsby (en fotograf som kör Hasselblad; fick förövrigt hålla i den) och han hade sensorswabs.. och han hjälpte mig :D nu är sensorn lite renare.. men inte helt ren, för några prickar gick inte bort.. å han "rensade" mer än en gång.. bättre än tidigare blev det iaf.. ska testa att blåsa lite till nu innan ja somnar för å se om det lossnar något som la sig på när vi gjorde rent.. den stog öppen och vi kollade lite på sensorn efter han hade sensor swabbat..
 

Bilagor

ErikNygren

Aktiv medlem
blir lessen på alla bilder ja tar med mindre bländare än 14.. vill ha en ny sensor.. äre lönt å skaffa 30D innan 40D dyker upp`? om nu 40D dyker upp.. ?
 
ANNONS