Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vart hittar jag avtonat gråfilter?

Produkter
(logga in för att koppla)

Figure

Ny medlem
Jag söker efter ett avtonat gråfilter, men hittar bara det på cyberphoto.se, och där är det en sk beställningsvara, = väntetid - 2-4 veckor.

Finns det någonstans där man kan beställa och få det levererat inom den normala tiden?

Jag ringde Dito i Stockholm 15.00 ena dagen och hade det i handen dagen efter. Det kallar jag bra service!
De har filter från Hitech i 85 och 100mm. Kolla www.dito.se

Geza

Hitechfilter från dito.se

Du vill ha fyrkantiga filter man använder i en speciell hållare, inte runda skruvfilter där du inte kan flytta gradueringen. Hitechs 85mm filter passar även i Cokins hållare som scandinavianphoto säljer men är filtren är bättre än Cokins.

/Martin

och vart hittar man ett avtonat gråfilter i rund 52 mm fattning..? verkar småsvårt att hitta.

www.speedgraphic.co.uk

Bättre priser och snabb leverans. Jag mailade in min beställning på måndagkvällen och på torsdagen samma vecka hade jag prylarna.

De säljer bla ett kit som innefattar filterhållar och tre stycken avtonade gråfilter från Cookin (P-serien) med olika styrka för 30 pund dvs ca 400 kr. Det blir vädigt mycket billigare än någonstans i Sverige och frakten är inte dyrare heller.

Kan rekommenderas!

elohim skrev:
Varför skulle jag inte vilja ha ett runt avtonat filter? Några speciella nackdelar?

Ja, du kan inte välja hur mycket av bilden som skall påverkas av det gråa. Runda filter har i allmänhet skarven i mitten och då blir halva bilden alltid påverkad. Fyrkantiga filter i hållare kan man skjuta upp och ner och på så sätt välja hur mycket som skall påverkas.

ANNONS
Götaplatsens Foto