Annons

Vart och hur försäkrar ni er utrustning?

Produkter
(logga in för att koppla)

geronimo13

Aktiv medlem
Tjenare!

Tänkte kolla lite hur ni har löst det med försäkringen för eran kamera utrustning.
I normala fall har man ju en hemförsäkring, men oftast så täcker denna kamera utrustning till 10 000:- och vi är ju många som har utrustning för mer än detta.

Så skriv gärna om era erfarenheter. Ni kan ju även skriva om ni råkat ut för en skada.

//Daniel

Hej

Vi har hemförsökring hos Folksam genom facket och har valt till en extra allrisk för lösöre som gäller upp till 30.000. Ett par tior extra i månaden tror jag att det kostade...

// Andreas

Hej

Detta har varit uppe för inte allt för länge sedan.

Jag har Trygg hansa, de tar 3% av värdet, du måste ha värderingsintyg (kvitto duger ej)

Ett intyg per pryl du vill försäkra.

Intygen skrev Expert här i Karlskoga åt mig på den blankett jag fick från Trygg Hansa

Roine

Okej så den gäller för stödbegärlig egendom då?

Näpp, stöldbegärlig egendom undantas... Men de har ytterligare ett steg som kalla allrisk special, den tror jag gäller även för stöld, men då är det samma krav som Roine skriver att Trygg Hansa har.
Tilläggas kan att jag funderar på att uppdatera till allrisk special, när jag teckande det vanliga allrisktillägget snackade försäkringkillen så fint om att den täckte allt, men när jag läste igenom det finstilta så var det som vanligt en massa som saknades som bara fanns i specialaren... Så är det ju, man måste vara expert på försäkringar för att kunna försäkra sig rätt...

Har min försäkring hos Folksam. Tror jag betalade 1,8% av det totala värdet som årspremie. Det är en allriskförsäkring så den täcker allt, i hela världen.

Fredrik,
www.worldsphotos.com

roinek skrev:
Hej

Detta har varit uppe för inte allt för länge sedan.

Jag har Trygg hansa, de tar 3% av värdet, du måste ha värderingsintyg (kvitto duger ej)

Intygen skrev Expert här i Karlskoga åt mig på den blankett jag fick från Trygg Hansa

Roine

Hur mkt kostar det att få prylen/prylarna värderade? Och vart; är det Expert som gäller?

Jag har inga särskilda försäkringar, annat än den traditionella hemförsäkringen.

Försäkringar som ska täcka sölder och andra skador som inte täcks av hemförsäkringen brukar bli rätt dyra. När utrustning försvinner så är det återanskaffning av likvärdig utrustning i samma skick som man får ersättning för. Har en ett år gammal digitalkamera som t ex Minolta Dimage 7i försvunnit, så är en sådan rätt billig att återanskaffa efter ett år...Enbart nypriset har sjunkit från 11 600 till 8 000 på mindre än ett år. En beganad som brukats i ett år bör rimligtvis ligga ännu lägre i pris. I detta perspektiv så blir det rätt dyrt att försäkra brukspryttlarna. Förskringsbolagen brukar ha som villkor att man är aktsam om grejorna.

Funderar hur läpligt det är att gå omkring med en Canon EOS 1Ds på stan och plåta kravaller...eller utan livvakt plåta Storkyrkan i Gamla stan. Hundra tusen kronor utrustning hängande över axeln....Folk blir bestulna eller rånade för mindre. Kan tänka mig premien är i storlek nästan 1:1 för en stöldförsäkring, på andra platser än i hemmet.

Fotoprylar skrivs av efter 5 år (under tiden sjunker dom även i värde). Därefter är dom inte värda någonting i försäkrinsbolagets sett att se det. Försäkringen är du dock välkommen att fortsätta att betala hur länge du vill även om den inte fyller någon funktion!
För en privatperson som använder utrustningen på fritiden är det tveksamt om det lönar sig, men som yrkesverksam som använder den dagligen och har sin utkomst av den är det ju en annan aspekt på det hela.

Ante skrev:
Hej

Vi har hemförsökring hos Folksam genom facket och har valt till en extra allrisk för lösöre som gäller upp till 30.000. Ett par tior extra i månaden tror jag att det kostade...

// Andreas

Har också en sådan & har utnyttjat den 2 ggr för olika kameror, en som försvann & en som åkte i golvet.

Jag funderar dock på om denna typ av försäkring gäller om kameran går sönder av sig självt? Kan man få rep.kostnaderna ersatta?

Kom just på att det kan man få på exempelvis hushållsmaskiner & dylikt så det borde väl gälla kameror också, eller?

Larsa

SFF-medlemmar kan teckna yrkesförsäkringar genom en försäkringsmäklare. Samma mäklare säljer försäkring även för icke SFF:are, men premien är dock något högre.

5 år???

Vad menar du Hasse? Enligt personlig erfarenhet så är regeln att försäkringsbolaget kollar upp med en anlitad fotodetaljist hur mycket en beggad dylik pryl kostar. Så gör i alla fall Folksam och då pratar vi om den vanliga hemförsäkringen som täcker det mesta utom uppenbarlig oaktsamhet. Har själv lämnat fotoprylar på ett bord vid fikapaus och fått ut pengar av bolaget. (det reela värdet minus självrisk). Sen så är det väldigt olika vad bolagen har som gräns vid s.k. lösöresegendom. Alltifrån 10000 kr-obegränsat förekommer på de vanliga hemförsäkringarna.

Håller med dig Tony ang. 5 år!

Ang. nedskrivningen som görs per år så är ju den inget större problem med digitalkameror som det ser ut idag. Min gamla Olympus 2020Z fick objektivet intryckt för några år sedan & jag tänkte att jag får väl en 3-4000 av bolaget, icke.

Jag hade kvitton på över 9000 på kameran vilket gjorde att dom tyckte att den var värd att reparera, att sedan vissa sålde denna kamera för 4500 visste dom tydligen inte.

Reparationen gick på 3700 kronor!

Då är det mer synd om Leica M6-ägare som råkar kvadda sin kamera, tänk om den är 4 år gammal, kan ju inte vara värt ett skit enligt försäkringsbolaget....

Larsa

hasse lundberg skrev:
Fotoprylar skrivs av efter 5 år (under tiden sjunker dom även i värde). Därefter är dom inte värda någonting i försäkrinsbolagets sett att se det. Försäkringen är du dock välkommen att fortsätta att betala hur länge du vill även om den inte fyller någon funktion!

Hasse!!
Eftersom du verkar säker kommer här en fråga: Har du något exempel på ett försäkringsbolag som tecknar objektsförsäkringar som resonerar så?

Avskrivningstiden vad gäller inventarievärde för fotoutrustning är generellt sett fem år, men detta innebär ju inte att inventariet för den delen saknar ett försäljningsvärde.

Hej

Jag har det intrycket att man sänder in ett värderingsintyg. Uppdaterar du med det så borde ersättningen vara därefter.

Sänder man inte in ett nytt intyg räknas det ner efter två år från anskaffandet.

Jag har försäkrat beg objektiv jag har efter det uppskattade värdet som en fotoaffär gjort.

Dock har jag ingen erfarenhet av att behöva utnyttja försäkringen....

Johan Okker skrev:
Hasse!!
Eftersom du verkar säker kommer här en fråga: Har du något exempel på ett försäkringsbolag som tecknar objektsförsäkringar som resonerar så?

Avskrivningstiden vad gäller inventarievärde för fotoutrustning är generellt sett fem år, men detta innebär ju inte att inventariet för den delen saknar ett försäljningsvärde.
Jag har IF, skulle skriva om min kameraförsäkring och allt som var äldre än 5 år var dom inte intresserade av att försäkra.
Därav mitt uttalande om 5 år.
Försäkringens premie baserades på inköpspriset, och allt minskar ju i värde varje år, så...

Hej

Trygg hansa var inte intresserade av inköpspriset, enbart det värderade värdet i mitt fall. Det dög inte med kopia på kvittot på de nya prylarna.

Skiljer det sig mellan oss vanliga hobbyamatörer mot yrkesprylar tro?

hasse lundberg skrev:
Jag har IF, skulle skriva om min kameraförsäkring och allt som var äldre än 5 år var dom inte intresserade av att försäkra.
Därav mitt uttalande om 5 år.
Försäkringens premie baserades på inköpspriset, och allt minskar ju i värde varje år, så...

IF har jag ingen erfarenhet av men det låter som att de inte vet vad de sysslar med och att du ska byta försäkringsbolag. (Flera olika har nämnts här, Trygg Hansa bl a.. Samt även Gefvert (Via SFF).

Det är objektvärdet som är relevant.
Undrar om de behandlar bilförsäkringar eller för den delen hus och båtar likadant?
IF : "Nej grabben, din bil var äldre än fem år så vi ersätter den inte".
Kund : "Ja men det var ju en Ford Mustang Mach 1 -69".
IF : "Ja där ser du, äldre än fem år!"

roinek skrev:
.

Roine

Roine..

Jag har några följdfrågor på detta inlägg..

Det börjar nämligen bli dags för mig att teckna en försäkring på min kamerautrustning. Jag har varit i kontakt med mitt bolag (Trygg Hansa) som jag har hemförsäkringen i och då fått tillsänt mig en blankett som heter "Ansökan/Värderingsintyg Specialförsäkring". Hade också tänkt att kila in på Expert för att få sakerna värderade.

* Vad menar du med "ett intyg per pryl"?

På blanketten jag har finns det möjlighet att teckna ned 5 prylar med beskrivning, tillverkningsår, nyvärde och marknadsvärde. Inte ska jag behöva använda en blankett till varje pryl jag vill försäkra..!?

* Har ni ALLT i fotoutrustningsväg försäkrat, dvs sådant smått som tex filter och dylikt?

Det känns lite plottrigt, men har trots allt ett visst värde.

* Hur görs bedömningen av värdet då man har köpt sin kamerautrustning utomlands (Tyskland)?

ANNONS
Götaplatsens Foto