Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

vart tog glädjen vägen

Produkter
(logga in för att koppla)

majja

Aktiv medlem
Efter att ha jobbat helt slut på mig och sedan gått sjukskriven ett tag, flyttat, varot arbetslös och sedan fått ett nytt jobb så har all fotoglädje bara försvunnit.
Vad är det för fel, jag har bott på så vakra ställen de senaste åren och nu ser jag ingenting längre.
Jag ska på stadsvandring på ikväll, jag _ska_ ha med mig kameran, men hur jag ska få mina ögan att börja se igen det vet jag inte.

Ge mig tips, snälla...
 

fargo1000

Aktiv medlem
inte så konstigt.......

Hej Maija
tycker inte det är så konstigt att du tappat glädjen att plåta. Detta med tanke på vad du gått igenom. Ofta när man råkar ut för sådana där tråkigheter så tappar man lusten med allt. Men har gnistan varit där en gång så brukar den komma tillbaka när man börjar repa sig. Det brukar ta ett tag att repa sig efter att ha gått i väggen men jag vet av egen erfarenhet att man kommer tillbaka, förr eller senare. Det som "räddat" mig ett från ett par riktiga smällar var just fotandet. Ett tips är nog att ge det lite tid och sen ta det lugnt och metodiskt och gå ut med kameran även om det tar emot lite. Ett annat tips är att lägga upp bilderna här och få kritik och beröm för det gör.
När man får feedback och beröm brukar glädjen i det man gör komma igen.

Lycka till
/Olle
 

majja

Aktiv medlem
Ah, då är jag på rätt väg då, ikväll ska kameran med, något måste jag väl hitta att fota.
 

Sony5

Aktiv medlem
Hej Majja :)
Alla har vi våra sämre perioder men det brukar vända.
Ta det lugnt bara, stressa inte fram det, tvinga dig inte utan låt det ta sin tid så lovar jag dig att din blick för det vackra och spännande kommer tillbaka! Jag lovar!!

Hälsningar
// Jonas
 

Gip

Aktiv medlem
Ibland kan jag vara less på det hela, då finns det bara en sak att göra, plåta, sen när man ser bilderna på datorn så blir jag så otroligt lycklig.

Jag som t.ex. älskar actionbilder ,om jag "satt" nån bild så blir jag otroligt lyklig och tycker synd om alla dom som inte har foto som intresse.

Ut och knäpp! :)
 

Mamaya

Aktiv medlem
Hej Majja!

Du kanske ska låta allting vila ett tag, inte bara dina ögon. Har själv vara med om samma sak och min mättnad över att fota höll i sig i många år. Tog inte lika många bilder som tidigare, var rädd att jag skulle ha tappat fotointresset för gott. Men sen kom glädjen tillbaka och nu med lika stor aptit som när jag började för snart trettio år sen. Mitt tips är att inte tvinga fram någonting utan låt det vila, vill du fota så gör det. Känn tillit till att glädjen och seendet snart kommer tillbaka efter att både din kropp och själ fått läka sig själv. Naturen är ju en fantastisk läkande miljö att vistas i, med eller utan kamera. Hungern kom nog snart tillbaka. Lycka till!


Mvh Berit
 

Graal

Avslutat medlemskap
Oavsett orsaken kan inspirationen tryta. Lösningen kan då vara ett projekt? Att börja fota t.ex enbart elskåp (finns en snubbe här på fotosidan som gett ut en bok med sådana bilder tror jag) eller något annat. Börjar man bli less på sina egna vanliga motivområden kan man kanske börja leta bilder istället för motiv, former/nyanser/färger i vad för motiv som helst? Vill man gå ett steg till kan man försöka fotogafera med symbolik så att man ser något annat bakom motivet/bilden som kan associeras? Ett fjärde sätt kan vara att skaffa en billig, fungerade gammal kamera (finns massor på Tradera) och fota lite med den? Och då upptäcker man kanske tjusningen med det manuella fotandet där man har kontroll på precis allting?

Ha det så bra!
 

Kijana

Aktiv medlem
majja skrev:
Vad är det för fel, jag har bott på så vakra ställen de senaste åren och nu ser jag ingenting längre.
Jag ska på stadsvandring på ikväll, jag _ska_ ha med mig kameran, men hur jag ska få mina ögan att börja se igen det vet jag inte.
Jag tror du lägger för mycket press på dig själv, att bara för att du bott på vackra ställen så ska bilderna komma av sig själv.
Som någon tidigare sade i tråden så tror jag att du ska ge ditt fotograferande mer vila innan suget på att klämma några exponeringar vaknar igen. Varför inte bara gå ut utan kamera och bara vara?
 

Casimir

Aktiv medlem
Re: Glädje i livet

Gå och titta på bilder, utställningar och se dig omkring och gläds åt allt vackert är härligt i livet.

Jag gick på samma ställe varje vecka i över ett års tid och tog nya bilder hela tiden. Två stycken landskapsbilder blev riktigt bra. Nu har jag den i mobile som bakgrundsbild för att visa hur mina hemtrakter ser ut.

Hur skulle du vilja visa den bästa sidan av Östersund för en person som aldrig upplevt Jämtland?

Att fotografera barn som är glada är uppiggande för själen. Men svårt!

Nu skall jag in till stan med min kamera. Regn och molnig himmel ger bra fotoljus.

Mvh Casi
 

Fläsk-Tarzan

Aktiv medlem
Det viktiga är inte att fotografera utan att återfinna glädjen i vardagen. När den kommer så kommer lusten att göra olika saker som att fotografera och även annat. Kanske helt nya saker man inte sysslat med innan. Strunta i kameran nu ett tag så ordnar det sig.
 

SixBySix

Aktiv medlem
Hej Majja :)
Tänkte bara försöka dela med mig av några tips. Tror nästan alla som håller på med foto ibland får idétorka, och då tappar man lusten. Har man däremot en idé och ett mål, då tycker åtminstone jag att lusten kommer tillbaks. Mål är bra att sätta upp, men det behöver inte vara prestationsbaserade, stressande mål, utan mål som bygger på lusten av att åstadkomma något.

Jag brykar själv bestämma mig för ett mål och ett ämnesområde som jag skall fotografera. Det kan vara bara för en fotopromenad, eller kanske för en hel månad. T ex fotografera vackra macrobilder på gräs. Eller kanske vackra gamla byggnader. Eller som någon annan föreslog, fotografera staden så som man skulle vilja visa den för någon som inte varit där tidigare (lite turistbroschyr stuket).

Sedan kan det vara roligt om man gör lite mer med bilden än att bara ladda in den i datorn. Om man bestämmer att man beställer en stor fin kopia i 50x70cm (inte så dyrt på nätet) så har man målet att göra en bild som ska göra lägenheten lite finare.

På kvällen är det lätt hänt att man är lite trött och inte får något gjort, bara hänger hemma i lägenheten, kanske framför tvn. Men det är ofta då ljuset är som absolut vackrast. Ljuset spelar ju väldigt stor roll för om man ska lyckas med sina bilder. Om man istllet tar en promenad med kameran på kvällen ökar chansen att man tar en riktigt bra bild, och dessutom mår man bra av det :)

Titta på andras bilder för inspiration, titta på så många bilder det bara går. Skriv upp ideer som du får, annars är det lätt att man glömer bort. När du går ut nästa gång tar du en av ideerna och har som mål att ta en sådan bild.

Lycka till! Och hoppas du får många avstressade trevliga och givande fotostunder :)
MVH, Niclas
 

Niklas H.

Aktiv medlem
Tja, ibland blir det bara för mycket intryck/sorteringsjobb för den mänskliga hjärnan som inte hängt med i utvecklingen de senaste århundradena/tusendena.
Det kan bero på många saker, bl.a. för mycket jobb eller, mer tillfälligt,att man vissa dagar tittar på alldeles för många bilder så att man tröttnar på allt vad foto heter på grund av överbelastning i sorteringsarbetet när man inte hinner smällta allt man tar in genom ögonen.

Prova att koncentrera på det lilla ett tag. På en vanlig kvällspromenad kan det bli en hel massa intryck som en överbelastad hjärna inte orkar med att sortera.
Titta bara efter en sak på din promenad, olika brevlådor eller vad som helst.
Sätt dig ner och följ en myra genom sökaren i en halvtimme, om det blir någon bra bild av det hela är inte det primära utan njut bara av den lilla delen av vardagen som du koncentrerar dig på för stunden.

Kameran/myran är inte så viktig, men att stänga ute det oväsentliga är för att låta hjärnan komma ikapp.

Ovetenskapligt men utprovat och funkar förhoppningvis för dig också.
Numera har jag inte 2,5 heltidsjobb, egen firma och ett racingteam att ta hand om för att förhoppningsvis undvika att behöva gå ner på "myrstadiet" igen.
 

majja

Aktiv medlem
det regnade på stadsvandringen och min morbror hade f¨tt åka akut till sjukhus, så det blev inget av det, men idag bestämde jag mig för att mat fotograf.
Jag tvingade min sambo att lägga upp maten fint på tallrikar och dukade med finporslinet, kristallglasen, allt tjusigt, men dels kunde inte min lilla katt låta bli att va ivägen för kycklingen, den lockade tydligen honom också, och stekt potatis är sällan vackert.
Men det var steg 1.
Imorgon ska jag på wilhelm peterson-bergers opera arnljot, den utförs utomhus i taldrama-format, det kan bli något och på söndag ska jag till verkö-slott med den gamla båten thomée.
 

Casimir

Aktiv medlem
Re: Glädje i livet

Hoppas maten smakade bra och inte bara blev bra på bild ;-) Du är på rätt väg!
 

Snö

Aktiv medlem
Det där är inte konstigt. När det händer tråkiga saker blir man helt "av" och det är svårt att göra något åt. Det får ta lite tid, förhoppningsvis finner man glädjen senare.

/En som för tillfället lagt bl. a. kameran åt sidan.
 

majja

Aktiv medlem
god mat

Maten blev supergod, det får jag väl vara nöjd med i alla fall.


förresten, hur fotar man in i ugnen och blir nöjd med resultatet, är det någon som vet?
 
ANNONS