Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vattenskadad Nikon D80

Produkter
(logga in för att koppla)

adask330

Aktiv medlem
Olyckan var framme i helgen, glömde att ta in kameran över natten. Låg ute under ett träd i 8 timmar av regn. Nu har den fått torka men är helt död. Laddat batterierna men fortfarande inget liv alls i den.

Någon som har tipps på vad som går att göra för att få igång den? Är ganska händig…

Nikon D80 och objektivet som satt på var ett 50/1.4G Objektivet verkar oskatt.

Är du säker på att den var torr? Jag hade lagt kameran torrt och varmt i en påse ned ris för att suga upp fukten.

Fixade en laptop för lite drygt ett årsedan nu, jag hade fått hål på en dricka jag hade i min väska intill där laptoppen låg. Jag gav upp mina chanser att fixa datorn när den dränktes, det blir ju kladdigt dessutom, och kladd vill man inte ha bland elektronik, dessutom var skärmen dränkt också, så den räknade jag bort direkt.
För ett årsedan gav jag mig fan på att den skulle få ett försök till, jag demonterade allt i molikyler - bort med alla batterier på moderkort, och allt som gick att få bort, därefter dushade jag moderkortet under kranen i badrummet. Därefter fick moderkortet stå på tork under en veckas tid, tunna socklar osch så vidare där det verkligen inte ventileras tar det tid att torka!! Jag satte ihop hela datorn igen och den funkar! en fet rinning syns fortfarande i skärmen, men allt funkar!

Så mitt tips är bara - låt den vara - minst en vecka, gärna två.

Olyckan var framme i helgen, glömde att ta in kameran över natten. Låg ute under ett träd i 8 timmar av regn. Nu har den fått torka men är helt död. Laddat batterierna men fortfarande inget liv alls i den.

Någon som har tipps på vad som går att göra för att få igång den? Är ganska händig…

Nikon D80 och objektivet som satt på var ett 50/1.4G Objektivet verkar oskatt.

Regn är väldigt rent vatten, du har goda chanser att få rent elektroniken genom att låta den torka luftigt. Obs! Ta ur batterierna! Öppna alla luckor osv.

Ev får du lite fläckar här och var pga smuts som flyttat på sig men med lite tur kommer inget på ljusmätning eller autofokus. Å andra sidan kan dessa göras rent. Om du är händig, gör det själv men jag skulle nog ändå rekommendera en nikonverkstad om du får såna problem.

Alternativt, ta det på hemförsäkrningen, du har drulle?, kostar 1300-1500.

Tänk också på att dina batterier kan vara trasiga men kameran ok så låna batterier för test.

Tack alla,

Under natten har den vaknat lite. Det verkar vara som ni säger att det tar lång tid innan den blir helt torr. Kameran fungerar som den ska med batterigrepp fylld med AA-batterier. Orginalbatteriet mäter 7,7 volt men kameran säger att batteriet är tomt, har inte haft möjlighet att mäta strömkraften än.

Om den skulle krångla senare så tar jag nog isär kameran och putsar med T-sprit och tandborste.

Någon med erfarenhet av att demontera en kamera?

Tack alla,

Under natten har den vaknat lite. Det verkar vara som ni säger att det tar lång tid innan den blir helt torr. Kameran fungerar som den ska med batterigrepp fylld med AA-batterier. Orginalbatteriet mäter 7,7 volt men kameran säger att batteriet är tomt, har inte haft möjlighet att mäta strömkraften än.

Om den skulle krångla senare så tar jag nog isär kameran och putsar med T-sprit och tandborste.

Någon med erfarenhet av att demontera en kamera?

Se till att inget som kan vara fuktigt har spänning bara. Dvs provkör inte i onödan.

Kanske inte lämpligt med en kamera men jag har tidigare lyckats dränka en telefon som jag snabbt fick fiskat upp ur, ja, gissa varifrån ;-) Tog bort batteriet illa kvickt, sköljde med vatten och sen dränkte jag telefonen i T-Röd. Efter detta så slog jag på ugnen på ca 40c och lät telefonen ligga där och torka. Efter detta funkade telefonen precis som innan. Anledningen till att jag dränkte telefonen i T-Röd var för att tränga bort fukten.

Kanske inte lämpligt med en kamera men jag har tidigare lyckats dränka en telefon som jag snabbt fick fiskat upp ur, ja, gissa varifrån ;-) Tog bort batteriet illa kvickt, sköljde med vatten och sen dränkte jag telefonen i T-Röd. Efter detta så slog jag på ugnen på ca 40c och lät telefonen ligga där och torka. Efter detta funkade telefonen precis som innan. Anledningen till att jag dränkte telefonen i T-Röd var för att tränga bort fukten.

Och kanske lukten? :)

Inte mer vätska än nöden kräver. Låt bli spriten :)
Låt kameran torka nån dag till.

Angående batteriet såska det vara spänning kvar även när det är tomt så det är ingenting som är skumt. Nu vet jag inte vad du har för acktyp till en D80 men troligt är väl att det är en 2cells Lithiumjonack.

En lithiumjoncell har ungefär 3.6V nominell spänning och 4.2V fulladdad.
Dvs 7.2V nominellt på två celler och 8.4V fulladdad.
Ingen lithiumcell mår bra av att dras ur till under 3V så det bör inte vara någon fara så länge din ack håller över 6V.
7.7V är långt ner på laddkurvan så det är nog riktigt att kameran säger att det är tomt.
En D80 är några år så det kanske inte är fräschaste acken heller.

Inte mer vätska än nöden kräver. Låt bli spriten :)
Låt kameran torka nån dag till.

Angående batteriet såska det vara spänning kvar även när det är tomt så det är ingenting som är skumt. Nu vet jag inte vad du har för acktyp till en D80 men troligt är väl att det är en 2cells Lithiumjonack.

En lithiumjoncell har ungefär 3.6V nominell spänning och 4.2V fulladdad.
Dvs 7.2V nominellt på två celler och 8.4V fulladdad.
Ingen lithiumcell mår bra av att dras ur till under 3V så det bör inte vara någon fara så länge din ack håller över 6V.
7.7V är långt ner på laddkurvan så det är nog riktigt att kameran säger att det är tomt.
En D80 är några år så det kanske inte är fräschaste acken heller.

Var faktiskt bara att vänta på batteriet med, nu fungerar allt som det ska!

Beställde två batterier när jag trodde att det var kört. Två nya batterier tycker jag var ganska billigt för olyckan.

Någon som har koll på vad nya Piratbatter brukar ligga på?

Var i Thailand ,nu i vintras hade då min två nikon. Med mig ut på en av öarna då jag gick land så hade det som inte fick hända. Stod på huvudet ner i vattnet med rygga o kameran som låg i ryggsäcken. Den enen var en D80 o den andra var en coolpixs 8100. Kolla upp dom då jag kom hem. Sa man att det var sensorerna som gick åt e pipan: så Jag ringde mitt försäkring bolag fick ut lite pengar för D80 men fick en ny 8100 efter som den var köp två månade före olyckan.

ANNONS
Götaplatsens Foto