Annons

Vattenstämpling

Produkter
(logga in för att koppla)

lukin

Aktiv medlem
Är det så att vattenstämpeln följer med när man skriver ut bilden och scannar in den igen så är den givetvis virtuellt på något sätt. Bilder är enbart visuella data då de är i pappersform, och följer vattenstämpeln med så är den givetvis också visuell. Givetvis är de utformade så att man inte ska se dem med blotta ögat, men om man vet vad man ska titta efter och i korrekt förstoring går det med all säkerrhet att kunna se att bilden är vattenstämplad.

Vad händer exempelvis om du vattenstämplar en bild som enbart består av en vit bakgrund? Nånting måste ju ändras!
 

PrinsValium

Aktiv medlem
Jag hade engång ett program som man kunde dölja information i en bild med. Programmet räknade ut hur mycket data som gick att klämma in. Nu vet jag inte riktigt hur datan lagras i olika bildformat men det finns (tydligen) utrymme att lägga in information som inte syns (inte nämnvärt iaf). Dessa data förstörs dock garanterat om man gör något med bilden tex dumpar den och komprimerar om den eller redigerar den på minsta sätt. Så jag vet inte hur vattenstämplingen går till. Lägger man in en viss information eller lagras det en profil för varje bild man registrerar?
 

lukin

Aktiv medlem
Jag gissar att man lägger in ett mönster med små färgskiftningar (ej märkbara för ögat) på pixelnivå, som sedan upprepas en mängd gånger på bilden. Denna kod avkodas sedan till nån slags identifikationssträng som unikt identifierar bilden.
 

PrinsValium

Aktiv medlem
Jo kanske det, men hur vet man hur mycket en pixel har ändrats? Då måste man ju ha originalbilden också för att kunna tyda ut märkningen. eller?
 
ANNONS