Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vattentät påse till 20D, hur bra egentligen?

Produkter
(logga in för att koppla)

Magnuz

Aktiv medlem
Vad tror ni om denna påse/säck, att förvara kameran i på en skidresa, jag får i min 20D och teleobjektiv, om man tex lägger i kameran med lite fukt på kommer inte fukten ut, eller kanske kondens och annat som bildas på insidan som i ett tält osv. Den är helt tät när man försluter den. Hade också tänkt använda denna vid risk för regn inuti en väska, men även då kanske man tar ut kameran tar en bild, får lite fukt på den och sen lägger i den... Vad tror ni, andra förvaringstips?

/Magnus

Bilagor

• img_1099-sack.jpg
    img_1099-sack.jpg
    10.9 KB · Visningar: 327
Använder själv en mjuk kylväska för mina kameraprular, delvis är risken för kondens lägre då temperaturväxlingarna är marginella, delvis skyddar den mot stötar och kan enkelt packas i en ryggsäck, och risken för väta i snö är ändå ganska liten, du tar ju inte kort när det är snöstorm eller i fartne med risk för fall =D

// Anders

Påsarna är helt täta, har dem på paddlingsturer med kajaken. Nackdelen är som du säger, att stoppar du i något fuktigt så stannar fukten kvar i påsen. Om du torkar av utrustningen innan du stoppar ned den, tror jag inte att det är någon panik. Du måste naturligtvis förvara trasan nån annanstans än i den vattentäta säcken ;op

Är du ändå osäker kanske du kan skaffa sån där silca-gel eller vad de heter, som absorberar fukt. Fast du kanske måste köpa dem i industristorlek :) för att det skall hjälpa, jag vet inte hur effektiva de är...

Det är nog en bra ide att slänga i några silica-gel för att absorbera fukt i påsen. Finns billiga i storpack på elfa (ca 1kr stycket) När det är så billigt så är det bara att slösa på med silica-gel för att hålla påsen torr inuti.

Jag har haft kameran i en vanlig ryggsäck eller runt halsen när jag har åkt skidor. Aldrig haft problem med fukt.
Man kan hålla på och packa ner grejorna hur mycket som helst för att skydda dem, men jag vet av erfarenhet hur ofta kameran får komma fram om den inte är lättåtkomlig.

Staffan

ANNONS
Götaplatsens Foto