Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vattentålig Canon?

Produkter
(logga in för att koppla)

Josefines

Ny medlem
Hej!

Jag har en snabb fråga. Jag är en nybörjarfotograf och trixar med min välanvända Canon eos 1100d.
När jag är som mest fotosugen, så jag nästan får panik typ, så regnar eller snöar det. Så typiskt.

Jag vill fråga hur det är. Är systemkameror vattentåliga och klarar av snö?

Jättetacksam för svar! ;)

Hej!

Jag har en snabb fråga. Jag är en nybörjarfotograf och trixar med min välanvända Canon eos 1100d.
När jag är som mest fotosugen, så jag nästan får panik typ, så regnar eller snöar det. Så typiskt.

Canons dyrare kameror har lite väderskydd, ingen är direkt vattentålig. Objektivet kan också behöva skydd, vissa dyrare(med röd ring) är vädertätade. Dom flesta kameror klarar lättare regn och torr snö är inga problem om huset är kallt så att snön inte smälter. Bara att borsta av innan man går in i värmen.

En plastpåse räcker ganska långt.

Hej!

Det enklaste sättet att få sinnesro när man fotograferar i nederbörd är att trä en fryspåse över kameran. Tejpa eller använd ett gummiband för att få den att sitta runt objektivet. Gör sedan ett hål i påsen för sökaren. Att titta rätt genom påsen går visserligen men det är inte optimalt. Om du inte kan manövrera kameran genom påsen så får du även ta upp hål för händerna. Om du inte har några fryspåsar så köp en förpackning sexliters eller något liknande så bör du klara dig ett tag.

ANNONS
Götaplatsens Foto