Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

vc-7d

Produkter
(logga in för att koppla)

royroy

Aktiv medlem
Har precis köpt ett batterigreppet vc-7d till Minolta dynax 7d. Stoppade i 6 st helt nya (icke uppladdningsbara) batterier och började plåta. Tog ca 20 bilder under ca 5 min. Då blinkade batteriindikatorn i kameran att batterierna var slut. Drar den så in i bäng mycket batteri? Har någon stött på samma problem? Är det bättre med uppladdningsbara batterier?

Ooops

Om Du läser i instruktionerna till VC-7D och läser texten på VC-7D så står det:

Only use NP-400 or AA Ni-MH batteries.

Alltså endast uppladdningsbara batterier. Uppladdningsbara AA har 1.2 V per cell vanliga alkaline har 1.5 V per cell. Jag tror inte att den extra spänningen är bra för kameran. Hur som helst blir det mycket extra värme som värmer upp kameran i onödan.

Har själv inte provat med Alkaline, men mina erfarenheter med uppladdningsbara AA är liknande. Löjligt kort batteritid. Kör numera endast med NP-400. NP-400 i batterigreppet tar dock slut fortare än om det stoppas i kamera. Batterigreppet verkar stjäla lite spänning.

/Jörgen Hübner

Jag har kört med laddningsbara batterier(AA) och jag tycker det fungerar bra. Man har väl kunnat gå omkring en dag utan vidare iaf.

Det enda jag lagt märke till är att man ska vara noggrann när man sätter i batterierna så att de får ordentlig kontakt.

En annan sak att tänka på när man kör med AA är att det är ganska stora begrännsningar hur stor effekt man kan ta ur dessa under en kort tid. Så kör man serietagningar så kortas tiden avsevärt eftersom batteriet inte klarar av effektuttaget. Det är därför man använder specialbatterier i radiostyrda bilar t ex. Gissar att de riktiga kamerabatterierna är av liknande konstruktion.

Mvh
Maverick

Vanliga alkaliska AA batterier har mycket, mycket kortare hållbarhet än motsvarande laddbara Ni-MH. Märks väldigt väl i tex externa blixtar. Som sagts tidigare är det ju inte tänkt att användas alkaliska batt i VC-7D men jag tror inte det är någon fara förutom att dom tar slut väldigt snabbt. Dynax 7D:n är ju också känd för att dra lite "kräm" pga den stora displayen som lyser "hela tiden" ;-)

mvh / Matti

Kom på en sak till som skiljer, urladdningskurvorna på akaliska och NiMH och LitiumIon skiljer sig också väldigt mycket vilket också bidrar till den kortare driftstiden. Numera finns det väl icke laddningsbara LiIo som bör vara att föredra i sådana fall.

Mvh
Maverick

Tack för alla goda råd. Lär väl få köpa mig ett par NP-400 då.

Ha en bra fotosommar

Anders Lindholm

På tal om batterier så köpte jag NP-400 alternativet från Zebra media, rejält mycket billigare än original men dock inte billigast.

Vi får se men jag är än så länge lite skeptisk, har nu laddat fem gånger & tycker att det borde ha uppnått full kapacitet men det håller inget vidare jämfört med mitt originalbatteri. Möjligt att det tar sig efter några laddningar till, någon som har erfarenhet av dessa?

Vissa har köpt av nån kille på blocket, ännu billigare, & verkar vara nöjda med dessa...

//Larsa

Jag har ett NP-400 från zebramedia och jag tycker nog att det håller längre än mitt originalbatteri. Kan det diffa på olika batterier från samma tillverkare? Jag tänker beställa några NP-400 till från zebramedia om ingen annan hittar billigare och bättre förstås;0)

AA-batterier suger och känns som en nödlösning i VC-7D, har använt det en gång och fick ca 20 bilder. Två stycken fullt laddade NP-400 är att föredra.

mvh/Ove

Vevo skrev:
Jag har ett NP-400 från zebramedia och jag tycker nog att det håller längre än mitt originalbatteri. Kan det diffa på olika batterier från samma tillverkare? Jag tänker beställa några NP-400 till från zebramedia om ingen annan hittar billigare och bättre förstås;0)
Billigare finns helt klart, jag nämnde att vissa köpt från blocket men kom nu på att det var på Tradera, kolla där.

Jag ska nog ladda mitt några gånger till innan jag gör någon riktig bedömning av kapaciteten.

Här har du några som säljer på Tradera, en av dem har lagt "köp nu pris" på 75 kronor!

//Larsa

ANNONS
Götaplatsens Foto