Annons

VC eller inte VC, det är frågan.

Produkter
(logga in för att koppla)

alicedunn

Ny medlem
Hej!
Jag ska köpa ett Tamron AF 17-50mm f/2.8 SP XR Di II LD Aspherical [IF] utan VC för 2000 kr.
Kommer jag sakna VC (som är dyrare) eller är detta objektivet bra som det är. Många har kommenterat autofokus och att det låter mycket, är det "mycket" eller "mycket" för vissa som är lite mer känsliga och vill ha det knäpptyst. Alltså vad är "mycket"?
Men främst, VC eller inte VC.

Ha det fint!
Alice

hej!
Jag ska köpa ett tamron af 17-50mm f/2.8 sp xr di ii ld aspherical [if] utan vc för 2000 kr.
Kommer jag sakna vc (som är dyrare) eller är detta objektivet bra som det är. Många har kommenterat autofokus och att det låter mycket, är det "mycket" eller "mycket" för vissa som är lite mer känsliga och vill ha det knäpptyst. Alltså vad är "mycket"?
Men främst, vc eller inte vc.

Ha det fint!
Alice

(jag använder en nikon d90)

Stabilisering i sig är sällan en nackdel, men just för de här objektiven är internetkonsensus att den utan VC är skarpare än den med VC.
Det medför givetvis inte autmatiskt att man inte kommer sakna VC. Rätt vad det är kanske man står där och skulle behöva fota handhållet med 1/10 s, vilket i alla fall inte jag kan göra utan att skaka. Då kan objektivet utan VC vara så skarpt det vill utan att det hjälper mig speciellt mycket.

Men hur som helst - i just det här fallet är VC alltså inte det givet rätta svaret, inte ens om pengar inte spelar någon roll.

Stabilisering i sig är sällan en nackdel, men just för de här objektiven är internetkonsensus att den utan VC är skarpare än den med VC.
Det medför givetvis inte autmatiskt att man inte kommer sakna VC. Rätt vad det är kanske man står där och skulle behöva fota handhållet med 1/10 s, vilket i alla fall inte jag kan göra utan att skaka. Då kan objektivet utan VC vara så skarpt det vill utan att det hjälper mig speciellt mycket.

Men hur som helst - i just det här fallet är VC alltså inte det givet rätta svaret, inte ens om pengar inte spelar någon roll.

Okej, ja det är ungefär den slutsdatsen jag dragit från att ha läst lite överallt. Känns som att jag har bra koll på skillnaden då. Jag kommer främst fota utomhus eller inomhus med stativ så det spelar inte så stor roll då. Då kanske det är bättre utan VC för mina behov!

Tack för svar!

ANNONS